Att hyra ut och hyra in personal – det gemensamma arbetsmiljöansvaret
Arbetsmiljöansvaret är gemensamt för bemanningsföretaget och kundföretaget – ett ansvar som inte kan förhandlas bort.
Inom det gemensamma arbetsmiljöansvaret ingår speciella ansvarsområden där båda parter måste samverka för att den bemanningsanställda ska ha en säker arbetsmiljö – innan, under och efter en uthyrningsperiod. Nära 1,6 procent av Sveriges anställda sysselsätts via ett bemanningsföretag.
Att arbeta som inhyrd personal på olika arbetsplatser kan erbjuda flera möjligheter till utveckling. Men alla arbetsplatser har sin egen unika kultur med speciella risker. Det är därför viktigt att arbetsmiljön är säkrad för den som kommer till ett nytt kundföretag, framför allt för att de inte ska skada sig men även för att kunna göra ett så bra jobb som möjligt.
Arbetsmiljöansvaret är gemensamt för bemanningsföretaget och kundföretaget – ett ansvar som inte kan förhandlas bort. Bemanningsföretaget är arbetsgivare med ansvar för sin personal och vilka arbeten de hyrs ut till. Kundföretaget är arbetsledare och ska se till det dagliga arbetet utförs på ett säkert sätt och i en god arbetsmiljö.
Det gemensamma arbetsmiljöansvaret är ett kontinuerligt arbete som bygger på ett gott samarbete. Det är därför viktigt att ni känner till era skyldigheter.
Slutrapport - Tillsyn inom bemanningsbranschen, pdf, öppnas i nytt fönster
Se filmen om ert gemensamma arbetsmiljöansvar
Beställ broschyren "En säkrare arbetsdag för dig som är bemanningsanställd"
Senast uppdaterad 2023-07-06