Arbetstagarens deltagande i arbetsmiljöarbetet
Arbetstagaren har inget formellt ansvar, men deltar i arbetsmiljöarbetet genom att till exempel rapportera risker, tillbud, sjukdom och olycksfall, föreslå åtgärder och lämna synpunkter på det som genomförts.
Informationen på denna sida kan vara inaktuell efter den 1 januari 2025
Arbetsmiljöverket har gjort om sina regler. Det betyder att informationen på den här sidan kan vara inaktuell efter den 1 januari 2025.
I Arbetsmiljöverkets paragrafnyckel kan du se var paragraferna i de föreskrifter som gäller till och med den 31 december 2024, har hamnat i de 15 nya föreskrifter som träder i kraft den 1 januari 2025.
Stödjande material till våra nya föreskrifter:
Arbetsgivaren och de anställda ska samarbeta för att skapa en god arbetsmiljö. Det är fastslaget i arbetsmiljölagen. Arbetsgivaren har huvudansvaret för arbetsmiljön. Skyddsombuden är arbetstagarnas valda ombud i arbetsmiljöfrågor, men har inget eget ansvar för arbetsmiljön.
Som arbetstagare räknas bland annat elever, värnpliktiga och underkonsulter.
Det här säger arbetsmiljölagen
Utdrag ur arbetsmiljölagen, kap 6:
”Arbetsgivare och arbetstagare skall bedriva en på lämpligt sätt organiserad arbetsmiljöverksamhet.”
Arbetsmiljölagen säger också att arbetstagaren skall medverka i arbetsmiljöarbetet och delta i genomförandet av de åtgärder som behövs för att åstadkomma en god arbetsmiljö. Hen skall följa givna föreskrifter samt använda de skyddsanordningar och iaktta den försiktighet i övrigt som behövs för att förebygga ohälsa och olycksfall. Om arbetstagaren finner att arbetet innebär omedelbar och allvarlig fara för liv eller hälsa, skall hen snarast underrätta arbetsgivaren eller skyddsombud. Se 3 kap. 4 § arbetsmiljölagen.
Arbetsmiljölagen, riksdagens webbplats, öppnas i nytt fönster
Lästips för dig som arbetstagare
Arbetsmiljöproblem? - Gör så här! (ADI 576), broschyr
Guide för en bättre arbetsmiljö (ADI 683), broschyr
Senast uppdaterad 2024-12-20