Självskattning: Systematiskt arbetsmiljöarbete

Välkommen till självskattningsverktyget för systematiskt arbetsmiljöarbete, SAM.

Självskattningen är en enkät som bygger på SAM. Den kan vara en hjälp för er att få en överblick över ert systematiska arbetsmiljöarbete. När du svarar på enkäten ska du ta ställning till hur bra varje påstående stämmer in på er arbetsplats. Sammanställningen av era svar kan ge er en uppfattning om vad ni behöver förbättra i er verksamhet.

Alla svar är anonyma för din arbetsgivare och Arbetsmiljöverket.

Du behöver välja ett av alternativen för att gå vidare genom att välja "Nästa". Du kan ändra dina svar genom att välja "Tillbaka".

Medverkan

I vår verksamhet ger arbetsgivaren möjlighet för arbetstagare och skyddsombud att regelbundet medverka i arbetsmiljöarbetet.

Arbetsmiljöpolicy

I vår verksamhet finns det en konkret arbetsmiljöpolicy. Den beskriver vårt långsiktiga arbete för att uppnå en bättre arbetsmiljö för alla. Den beskriver också hur våra arbetsförhållanden ska vara för att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet.

Rutiner

I vår verksamhet finns fastställda rutiner som beskriver hur vi ska bedriva vårt arbetsmiljöarbete på ett systematiskt sätt. Våra rutiner beskriver tydligt vem som ska se till att det görs, när och hur det systematiska arbetsmiljöarbetet ska genomföras och vilka som ska medverka.

Uppgiftsfördelning

I vår verksamhet fördelas arbetsmiljöuppgifterna i det systematiska arbetsmiljöarbetet mellan en eller flera chefer, arbetsledare eller andra arbetstagare. Varje person som fått arbetsmiljöuppgifter har tillräckligt med befogenhet, kompetens och de resurser som krävs för att de ska kunna utföra dem.

Arbetstagarnas kunskaper – Risker i arbetet

I vår verksamhet får alla arbetstagare en tydlig introduktion om sitt arbete, de risker som finns i det och hur vi förebygger dem. Våra kunskaper hålls också aktuella.

Arbetstagarnas kunskaper – Skriftliga instruktioner

När det finns allvarliga risker i vårt arbete finns det skriftliga instruktioner för hur vi ska utföra det arbetet på ett säkert sätt. Instruktionerna är uppdaterade, lätta att förstå och finns tillgängliga på arbetsplatsen.

Undersökning och riskbedömning

I vår verksamhet undersöker vi vår arbetsmiljö regelbundet. Vi gör det för att hitta och bedöma riskerna som finns i vårt arbete. Riskbedömningen dokumenteras skriftligt

Utred ohälsa, olycksfall och tillbud

I vår verksamhet utreder vi orsakerna till vad som har hänt om någon blir sjuk eller skadad av jobbet. Vi utreder också allvarliga tillbud, det vill säga händelser som hade kunnat leda till ohälsa eller olycksfall. Det gör vi för att förebygga att det inte ska hända igen.

Åtgärder och handlingsplan

I vår verksamhet åtgärdar vi risker som kan leda till ohälsa och olycksfall så fort som möjligt. Om vi inte kan genomföra åtgärderna omedelbart skriver vi in det i vår handlingsplan. I den handlingsplanen står det vilka åtgärder som ska genomföras, när de ska vara genomförda och vem som ska se till att de genomförs.

Uppföljning av åtgärder

I vår verksamhet kontrollerar vi att de åtgärder som vi har gjort faktiskt har tagit bort riskerna och inte skapat nya.

Uppföljning av SAM-arbetet

I vår verksamhet följer vi upp vårt systematiska arbetsmiljöarbete minst en gång om året för att se till att vi har alla delar av SAM på plats och att de fungerar. Vi följer upp det för att hitta brister för att kunna förbättra vårt systematiska arbetsmiljöarbete.

Extern sakkunnig hjälp

I vår verksamhet tar vi in extern kompetens när vi behöver stöd i vårt systematiska arbetsmiljöarbete. Det brukar vara företagshälsovård eller annan sakkunnig hjälp.

Sammanställning över dina svar

Här ser du dina svar. Om du vill ändra något klickar du på "Tillbaka", i annat fall klickar du på "Slutför" där du även kan spara resultatet som pdf.

 

Vad vill du göra nu?

Dina resultat kommer inte att sparas hos Arbetsmiljöverket. Du kan själv ladda ner och spara en sammanställning av svaren.