Ansvar för tillgänglighet
Det är du som arbetsgivare som ansvarar för att arbetsmiljön är säker. Alla ska kunna göra sitt jobb utan att bli skadade eller sjuka. De insatser som krävs för att förbättra arbetsmiljön ska inte vara orimliga i förhållande till de resultat som man ska uppnå.
Du som är byggherre, byggarbetsmiljösamordnare, projektör eller tillverkar monteringsfärdiga byggnader eller anläggningar, har också ett ansvar att bland annat projektera för tillgänglighet.
Ditt ansvar som arbetsgivare
Alla Arbetsmiljöverkets föreskrifter syftar till att förbättra den generella tillgängligheten i arbetsmiljön. Du hittar mer information om systematiskt arbetsmiljöarbete i Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:1) om systematiskt arbetsmiljöarbete – grundläggande skyldigheter för dig med arbetsgivaransvar. Läs även mer här:
I Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:2) om planering och organisering av arbetsmiljöarbete – grundläggande skyldigheter för dig med arbetsgivaransvar, 2 kap, kan du läsa mer om organisatorisk och social arbetsmiljö.
Organisatorisk och social arbetsmiljö syftar till att främja en god arbetsmiljö för alla arbetstagare. Arbetsgivaren ska förebygga och motverka ohälsosam arbetsbelastning, kränkande särbehandling och arbetstider som kan leda till ohälsa.
Organisatorisk och social arbetsmiljö
I kapitel 3 om arbetsanpassning i föreskrifterma om planering och organisering av arbetsmiljöarbete, beskrivs hur arbetet ska anpassas för arbetstagare med nedsatt förmåga att utföra sina arbetsuppgifter. Detta för att förhindra sjukfrånvaro eller för att kunna återgå i arbete efter sjukfrånvaro. Enligt arbetsmiljölagen ska arbetsgivaren se till att det finns en lämplig organisation och rutiner för arbetsanpassning.
Vägledning för arbetsanpassning
Vid behov kan du ta hjälp av en sakkunnig resursperson inom eller utanför organisationen, till exempel företagshälsovården.
Ditt ansvar som byggherre, byggarbetsmiljösamordnare, projektör eller tillverkar monteringsfärdiga byggnader eller anläggningar
Föreskrifterna om arbetsplatsens utformning innehåller krav när det gäller tillgänglighet i arbetslokaler.
När ett nytt byggnadsverk för arbetsplatser, eller en ombyggnad av arbetsplatser ska arbetsplatserna utformas på ett sådant sätt att de blir så tillgängliga att så många som möjligt kan använda dem på lika villkor, även personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga och personer med allergier.
En befintlig arbetsplats ska vara tillgänglig för de arbetstagare som behöver använda den.
Tillgänglighet och användbarhet i byggnader med arbetsplatser
Länkar till källor som berör tillgänglighet i arbetslivet
Enligt FN-konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning ska alla människor ha samma villkor i arbetslivet och därmed samma rättigheter till en god arbetsmiljö. Konventionen utgår från grundläggande principer som jämlikhet, delaktighet och icke-diskriminering. FN-konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning hittar du på riksdagens webbplats.
Stöd till personer med funktionsnedsättning, Riksdagens webbplats
Bristande tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning har införts som en ny form av diskriminering i diskrimineringslagen från den 1 januari 2015. Förbudet ska bidra till att öka tillgängligheten i samhället så att personer med funktionsnedsättning kan delta på lika villkor.
Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd
Planering och organisering av arbetsmiljöarbete – grundläggande skyldigheter för dig med arbetsgivaransvar (AFS 2023:2)
Utformning av arbetsplatser (AFS:2023:12)
Systematiskt arbetsmiljöarbete – grundläggande skyldigheter för dig med arbetsgivaransvar (AFS 2023:1)
Senast uppdaterad 2025-01-16