EU-kampanj 2023–2025: Friska arbetsplatser i ett digitalt arbetsliv
I årets EU-kampanj har vi inspekterat ledarskapets roll i det digitala arbetslivet. Inspektionen är en del av EU:s treåriga kampanjperiod med det övergripande temat Friska arbetsplatser i ett digitalt arbetsliv.
Inspektionsinsatsen av ledarskapet i det digitala arbetslivet genomfördes mellan den 23 september och den 8 oktober 2024. Avsikten var att ta reda på om arbetsgivare har inkluderat den digitala arbetsmiljön i sitt systematiska arbetsmiljöarbete. Digitaliseringen kan innebära risker i arbetsmiljön. Till exempel kan risken för kognitiv belastning och utmattning av hjärnan öka för den som ägnar stor del av sin arbetstid åt digitala system.
Arbetsgivare brister i det digitala arbetsmiljöarbetet
Närmare 1 500 arbetsställen inspekterades inom branscher där vi bedömt att den huvudsakliga delen av arbetet sker med hjälp av digitala system. Resultatet visar att arbetsgivare brister i det digitala arbetsmiljöarbetet. Detta trots att många arbetsgivare har stor kunskap kring digitala system och hur de påverkar människan. Omkring 55 procent av de inspekterade arbetsställena (828 stycken) har fått ett inspektionsmeddelande med krav på åtgärder.
Läs om resultatet i vårt pressmeddelande från 23 oktober 2024
Om du vill veta mer om resultatet kan du fram till kl 15.00 den 24 oktober anmäla dig till svenska arbetsmiljönätverkets resultatwebbinarium som sänds online den 25 oktober kl 10.00-12.00. Läs mer om hur du anmäler dig under rubriken ”Webbinarier i samarbete med svenska arbetsmiljönätverket” längre ner på denna sida.
På denna webbsida samlar vi information om EU-kampanjen och vad du som arbetsgivare behöver tänka på och kan läsa mer om när det gäller den digitala arbetsmiljön.
Anpassa tekniken efter människans behov
Idag genomförs mycket arbete med hjälp av digitala system som integrerats i verksamheten. Med digitala system menar vi de program, applikationer och sammansatta affärs- och informationssystem som företag ofta använder i sitt arbete.
Det är viktigt att ha en väl fungerande IT-miljö med kompatibla verktyg. Risken för kognitiv belastning och utmattning av hjärnan kan öka för den som ägnar stor del av sin arbetstid åt digitala verktyg, eller har flera olika verktyg att hantera. Det gäller att organisera arbetet så att det blir bra för många och anpassa tekniken efter människans förutsättningar.
Hur ser ni inom ert företag på den tekniska utvecklingen och hur ser er IT-vardag ut när det gäller till exempel digitala system och applikationer? Är det ni som bestämmer över tekniken eller bestämmer den över er?
Läs vad forskningen säger om arbetsmiljöproblem som kan uppstå när vi digitaliserar:
Digital arbetsmiljö, en kartläggning, kunskapssammanställning
Läs om hjärnans kognitiva funktioner och om åtgärder vid ohälsosam kognitiv belastning:
Arbetsmiljön och hjärnans kognitiva funktioner
Risker och åtgärder vid ohälsosam kognitiv arbetsbelastning
Läs vår kunskapssammanställning om nya sätt att organisera arbete:
Nya sätt att organisera arbete – betydelsen för arbetsmiljö och hälsa, kunskapssammanställning
Digitala arbetsmiljön ingår i det systematiska arbetsmiljöarbetet
Du som är arbetsgivare leder det systematiska arbetsmiljöarbetet. I det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM) ingår även hur den digitala arbetsmiljön utformas, används och anpassas till arbetet och arbetstagarna.
Det är viktigt att du som arbetsgivare analyserar vilka funktioner och kompetenser som behövs för att regelbundet undersöka och riskbedöma risker i arbetet. Ju större företag desto viktigare är det att till exempel fråga sig: Vem har egentligen störst kunskap om era system - hur de är utformade, används och hur de påverkar medarbetarna även kognitivt? Vem ansvarar för uppgraderingar eller inköp av nya system? Och vem är det som stödjer medarbetarna när systemen väl införs eller uppgraderas?
Som arbetsgivare behöver du vara aktiv och ta kommandot
Du kan få bättre kunskaper och ta ledarskapet i den digitala utvecklingen genom att
- identifiera vilka ledande funktioner och kompetenser som behöver involveras i det systematiska arbetsmiljöarbetet för att även ha koll på det som utförs genom digitala lösningar.
- fördela arbetsmiljöuppgifterna till rätt personer inom organisationen. (Särskilt viktigt i större organisationer).
- se till att de som tilldelas arbetsmiljöuppgifter har tillräcklig kunskap, befogenhet och resurser för att utföra arbetsmiljöarbetet.
- de som utses undersöker och riskbedömer de digitala systemen/plattformarna som används i arbetet tillsammans med sina medarbetare.
Läs mer om systematiskt arbetsmiljöarbete:
Systematiskt arbetsmiljöarbete, SAM
Läs om arbete vid bildskärm:
Verktyg och stöd hos andra
Det finns mycket material som du kan använda hos parternas utbildningsorganisationer Sunt arbetsliv, Prevent och Partsrådet.
Hos Sunt arbetsliv får du veta hur du kan minska IT-stressen genom att göra en digital skyddsrond:
Digi-ronden, Sunt arbetslivs webbplats, öppnas i nytt fönster
Prevent ger dig tips på hur ni kan få era digitala arbetssätt i balans:
Digital arbetsmiljö, Prevents webbplats, öppnas i nytt fönster
I Partsrådets webbinarium får du veta hur du skapar förutsättningar för en kognitivt hållbar arbetsmiljö:
Webbinarier i samarbete med svenska arbetsmiljönätverket
Arbetsmiljöverket genomför inte bara inspektionsinsatser under den treåriga kampanjperioden. Vi deltar också i svenska arbetsmiljönätverket som driver EU-kampanjen i Sverige och anordnar webbinarier. I nätverket ingår även Myndigheten för arbetsmiljönätverket, Mynak, arbetsmarknadens parter och deras utbildningsorganisationer.
Nu kan du anmäla dig till resultatwebbinariet den 25 oktober
Att leda och samverka i det digitala arbetslivet, resultat av genomförda inspektioner och exempel på stöd.
Alla som registrerar sig får en länk via e-post någon dag innan webbinariet.
Ta gärna del av det tidigare webbinariet "Att leda och samverka på distans, chefens roll i det digitala arbetslivet" som genomfördes i maj i år. I webbinariet får du höra vad forskningen säger.
Friska arbetsplatser i ett digitalt arbetsliv år 2023 – digitala arbetssätt
Under vecka 39-41 2023 inspekterade vi 1500 arbetsställen med fokus på digitala arbetssätt. Resultatet av inspektionerna presenterades under Europeiska arbetsmiljöveckan 2023. Här har vi samlat information, verktyg och svenska arbetsmiljönätverkets webbinarier om digitala arbetssätt från förra året.
Webbinarium: Verktygslådan för digitalt arbetsliv, Youtubes webbplats, öppnas i nytt fönster
Hjärnvänlig arbetsmiljö, Prevents webbplats, öppnas i nytt fönster
Hybridkontoret och arbetsmiljön, Prevents webbplats, öppnas i nytt fönster
Digi-ronden, Sunt arbetslivs webbplats, öppnas i nytt fönster
Om EU-Osha och kampanjerna
Arbetsmiljöbyrån EU-Osha arbetar för att göra Europa till en säkrare, hälsosammare och produktivare plats att arbeta på. EU-Osha driver sedan flera år tillbaka olika kampanjer på temat "Ett hälsosamt arbetsliv" för att få ut information om arbetsmiljöfrågor i medlemsländerna. Under åren 2023-2025 pågår kampanjperioden ”Friska arbetsplatser i ett digitalt arbetsliv”.
Inspektionerna är Arbetsmiljöverkets del i den treåriga EU-kampanjen Friska arbetsplatser i ett digitalt arbetsliv. Varje medlemsland bestämmer hur de vill arbeta med kampanjen. Kampanjen i Sverige drivs av svenska arbetsmiljönätverk. Följande teman gäller under kampanjperioden:
-
2023: Digitala arbetssätt.
-
2024: Chefens roll i det digitala arbetslivet.
-
2025: Teknikens påverkan på arbetsmiljön.
Mer om bakgrunden till EU-kampanjen och målsättningarna hittar du här:
Senast uppdaterad 2024-10-23