Psykisk ohälsa, stress, hot och våld
Vår psykiska och sociala arbetsmiljö är lika viktig som den fysiska. Den 31 mars 2016 började nya föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4) att gälla.
Utmaningen – en film om den sjuka jobbstressen
Filmen Utmaningen, lång version, Youtube, öppnas i nytt fönster
Föreskrifter mot ohälsa
Människor ska inte behöva bli sjuka på grund av ohälsosam arbetsbelastning eller kränkande särbehandling på jobbet. Föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4) som började att gälla i mars 2016 reglerar kunskapskrav, mål, arbetsbelastning, arbetstid och kränkande särbehandling.
Föreskrifterna är anpassade till dagens arbetsliv och förtydligar vad arbetsgivare och arbetstagare ska göra inom ramen för det systematiska arbetsmiljöarbetet som alla arbetsgivare har ansvar för.
Organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4), föreskrifter
Vägledning till föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö, AFS 2015:4 (H457), bok
Arbetsmiljöverket utvärderar föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö
Arbetsmiljöverket har publicerat den första rapporten av två om vår utvärdering av föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö. Rapporten redovisar de så kallade intressentmålen i utvärderingen. Målen handlar om hur arbetsgivar- och arbetstagarorganisationer, företagshälsovården, forskare och andra av Arbetsmiljöverkets intressenter använder föreskrifterna. Intressenterna beskriver även hur föreskrifterna går att tillämpa i arbetsmiljöarbetet.
Så kan du göra för att förbättra den organisatoriska och sociala arbetsmiljön
Nedan kan du se en film från en av våra informationsträffar om föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4) samt en intervju med våra experter på området. I "Hur ska man göra?"-filmen får du förslag på hur du kan jobba med att förbättra den organisatoriska och sociala arbetsmiljön.
Hur ska man göra? - nya föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö
Intervju om organisatorisk och social arbetsmiljö
Alla arbetsgivare ska jobba med ett systematiskt arbetsmiljöarbete
Det är arbetsgivarens ansvar att arbeta för en bra arbetsmiljö. Med hjälp av ett systematiskt arbetsmiljöarbete kan arbetsgivare tillsammans med skyddsombud och arbetstagare förebygga eller åtgärda förhållanden som ger upphov till arbetsrelaterad stress och få till en fungerande balans mellan krav och resurser.
Systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2001:1), föreskrifter
Hög arbetsbelastning och problem i det sociala samspelet vanliga orsaker till stress
Två av de främsta riskerna för att arbetsrelaterad stress ska uppkomma är hög arbetsbelastning och problem som rör det sociala samspelet på arbetsplatsen. Några andra vanliga risker är skiftarbete, ensamarbete och brister i den fysiska miljön.
Arbetsgivare kan förebygga arbetsrelaterad stress genom organisatoriska åtgärder. Det kan handla om att öka resurserna för att utföra arbetet eller minska kraven i arbetet.
Förebygg arbetsrelaterad stress (ADI 688), broschyr
Organisatoriska förhållanden kan leda till kränkande särbehandling och mobbning
Mobbning och kränkande särbehandling på arbetet är i första hand en fråga för arbetsgivare och skyddsorganisationen på en arbetsplats. Det är arbetsgivaren som har ansvaret för att arbetsmiljön är sund och säker och att kränkande särbehandling förebyggs. En utgångspunkt för att förebygga risker för mobbning och kränkande särbehandling är att arbetsgivaren ser över de organisatoriska förhållandena på arbetsplatsen.
Organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4), föreskrifter
Kränkande särbehandling och mobbning
Hot och våld är ett allvarligt arbetsmiljöproblem
Arbetsgivare har ett ansvar att utforma och utrusta arbetsplatser för att förebygga risken för hot och våld så långt det är möjligt. Med ett bra förebyggande arbete går det att skapa en arbetsplats där personalen kan känna trygghet, även i verksamheter där risken för att bli utsatt för hot och våld i arbetet är påtaglig.
Organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4), föreskrifter
Kartlägg riskerna för hot och våld, checklista, pdf, öppnas i nytt fönster
Detaljhandel – en utsatt bransch
Detaljhandeln är en bransch där risken för hotfulla händelser och rån är stor. Läs om hur du kan göra butiken så säker som möjligt och se fem filmer.
Hallå arbetsmiljö! Stress
Programledare Fredrik och Carro benar tillsammans med Ulrich Stoetzer ut begrepp och frågor som i folkmun benämns stress. Ulrich är till vardags en av Arbetsmiljöverkets experter på organisatorisk och social arbetsmiljö.
Sexuella trakasserier - video om arbetsgivarens ansvar
Sexuella trakasserier i arbetslivet är ett allvarligt problem. Du som arbetsgivare har ansvar för att arbeta förebyggande mot sexuella trakasserier och agera för att stoppa dem om de ändå skulle uppstå.
Senast uppdaterad 2022-12-15