Arbetsmiljön när du arbetar hemifrån
En hälsosam arbetssituation vid arbete hemifrån kräver ett bra samarbete mellan chef och medarbetare. Så här får du hemmakontoret att fungera så bra som möjligt.
Begrepp − arbete hemifrån
På den här sidan utgår vi från begreppet ”arbete hemifrån” när det rör arbetstagare som rekommenderas att inte arbeta från sina ordinarie kontor eller arbetsplatser. Den situationen skiljer sig i praktiken från de villkor som ofta ingår i till exempel distansanställningsavtal.
Det är däremot ingen skillnad vad gäller arbetsgivarens skyldigheter när det kommer till ansvaret för arbetsmiljön.
Arbetsgivarens ansvar vid arbete hemifrån
Arbetsgivaren är ansvarig för arbetsmiljön, även vid arbete hemifrån. Det säger arbetsmiljölagen. I samma lag står även att arbetsgivaren ska göra allt som behövs för att förebygga att arbetstagaren utsätts för ohälsa eller olycksfall.
För att få till en hälsosam arbetssituation i hemmet krävs därför ett gott samarbete och en regelbunden dialog mellan chef och medarbetare.
I en situation där man som arbetsgivare har många medarbetare som arbetar hemifrån gäller det att ha koll på sina arbetsmiljörutiner. Inte minst det systematiska arbetsmiljöarbetet, där bland annat undersökningar, riskbedömningar, åtgärder och handlingsplaner är centrala begrepp.
Systematiskt arbetsmiljöarbete, SAM
Via länkarna nedan hittar du även information som kan ligga till grund för en undersökning av medarbetares arbetsmiljö vid arbete hemma, som till exempel ergonomi, belysning, ljud, temperaturer samt den organisatoriska och sociala arbetsmiljön.
Arbetstagarens ansvar vid arbete hemifrån – samarbetet är avgörande
Samtidigt som det formella ansvaret för arbetsmiljön är oförändrat, säger arbetsmiljölagen att arbetsgivaren och de anställda ska samarbeta för att skapa en god arbetsmiljö.
Det samarbetet blir extra viktigt när du arbetar hemma eftersom din arbetsgivares möjlighet att se, hantera och åtgärda arbetsmiljöproblem kan vara begränsat.
Som arbetstagare deltar du i arbetsmiljöarbetet genom att uppmärksamma risker i arbetsmiljön och rapportera dem till din arbetsgivare. Med andra ord – om du som arbetstagare upplever att något inte fungerar som det ska måste du meddela det till din chef eller ditt skyddsombud.
Några tips för en bra arbetsmiljö vid arbete hemifrån
- Enas mellan arbetsgivare och anställda om vilka rutiner som gäller för till exempel avstämningar och andra samtal, mötestider samt regler för digitala möten.
- Skapa och behåll era rutiner. Sträva efter att behålla den vanliga arbetstiden och upplägget av arbetet. Kom ihåg ta pauser, promenader, luncher och fikaraster.
- Investera tid i att lära dig mer om hur du skapar en arbetsmiljö som är så bra som möjligt i hemmet. Dels via vår webbsida, men organisationer som Prevent och Sunt arbetsliv är också bra källor.
Tips och råd vid distansarbete, Prevent.se, öppnas i nytt fönster - "Rensa upp" hemmakontoret när dagen är slut. Se till att hemmet fortfarande är ett hem även om det just nu används som en arbetsplats.
- Kommunicera med varandra. Utnyttja system för digitala möten eller plocka upp telefonen – e-post är inte alltid det bästa kommunikationsmedlet. Vi behöver se och höra varandra.
- Var öppen för att prata om mer än bara jobb. Fråga varandra hur ni mår, hur ni har det och föreslå gemensamma raster.
- Se till att du kan arbeta i bekväma arbetsställningar och med bekväma arbetsrörelser. Ingen enskild arbetsposition är dock lämplig under längre perioder. Se därför också till att du kan variera dina arbetsställningar under arbetsdagen för att minska risken för att belastningsbesvär ska uppstå, såsom smärta eller värk i rygg, nacke, axlar och armar. Ett sätt kan vara att växla mellan att sitta eller stå och att ta promenader.
- Tillräcklig rörelsevariation innebär att kroppens olika delar belastas på ett gynnsamt sätt under arbetsdagen. När man växlar mellan olika arbetsuppgifter som belastar skilda delar av kroppen så får rörelseorganen variation och återhämtning. Kroppen behöver återkommande belastning för att behålla styrka och rörlighet.
- Regelbundna korta pauser där du rör eller sträcker dig kan göra stor skillnad i längden. Se även till att du återkommande rör på hela kroppen, exempelvis genom promenadmöten eller liknande om möjligheten finns.
- Se över möjligheten att låna ut, eller låna, utrustning som tangentbord, arbetsstol och bildskärm till hemmet.
Fem tips till dig som jobbar hemifrån
Frågor och svar om arbete hemifrån
Senast uppdaterad 2023-12-04