Förebygg smittspridning inom vård och omsorg
Inom vård och omsorg jobbar arbetstagare nära patienter och omsorgstagare. Då ökar risken för att komma i kontakt med smittämnen. Arbetsgivaren måste göra riskbedömningar för att förebygga smittspridning. Arbetsgivaren ska också tillgodose behovet av personlig skyddsutrustning.
Som arbetsgivare inom vård- och omsorg är du ansvarig för att
- göra riskbedömningar av smittrisker på arbetsplatsen
- ge arbetstagarna instruktioner och rutiner hur de ska göra sitt jobb på ett säkert sätt
- förse arbetstagarna med lämplig och godkänd personlig skyddsutrustning
- visa arbetstagarna hur de ska använda och sköta skyddsutrustningen
- informera om hur använda engångsskydd och personlig skyddsutrustning hanteras och/eller ska kasseras på ett säkert sätt.
Stöd för hur du som arbetsgivare gör riskbedömning och vidtar åtgärder, finns här:
Förebyggande åtgärder mot smittrisker
Riskbedöm och vidta åtgärder i din verksamhet
Arbetsmiljöverkets regler kräver att man har personlig skyddsutrustning vid risk för kontakt med kroppsvätskor. Kraven finns i Arbetsmiljöverkets föreskrifter om smittrisker.
Smittrisker (AFS 2018:4), föreskrifter
Använd godkänd skyddsutrustning
Exempel på personlig skyddsutrustning som skydd mot smitta i patientnära arbete är:
- visir eller skyddsglasögon
- andningsskydd FFP2 eller FFP3
- skyddshandskar
- engångsförkläde.
Vid arbetsmoment där stänk och små droppar (aerosoler) kan bildas, använd andningsskydd i kombination med visir.
Vätskeavvisande munskydd räknas som medicinteknisk utrustning och inte som personlig skyddsutrustning.
Hur vet du att skyddsutrustningen är godkänd?
Personlig skyddsutrustning ska vara CE-märkt, det vill säga uppfylla kraven i en förordning från EU (2016/425 för hälsa och säkerhet).
Senast uppdaterad 2023-07-13