Ansvar för arbetsmiljön vid hushållsarbete
Det är viktigt att alla tar sitt ansvar för att skapa en bra arbetsmiljö där hushållsarbete utförs. Arbetsgivare har huvudansvaret för arbetsmiljön och ska arbeta efter arbetsmiljölagen och övriga arbetsmiljöregler som gäller vid arbete i en annan persons hushåll.
Ditt ansvar som arbetsgivare
Du som är arbetsgivare ska enligt arbetsmiljölagen se till att arbetstagarna kan arbeta i en sund och säker miljö. Du ska även se till att det systematiska arbetsmiljöarbetet är en del av den dagliga verksamheten. Du ska vidta de åtgärder som behövs för att förebygga att arbetstagarna utsätts för ohälsa eller olycksfall. Det gäller även om arbetet utövas på annan plats än i dina lokaler, till exempel i någon annan persons hushåll.
Om du låter arbetstagarna utföra arbete i en annan persons privata hushåll måste du komma överens om vilka förutsättningar som gäller i hushållet för att dina anställda ska kunna arbeta där på ett säkert sätt. Det är också viktigt att arbetstagarna har tillräckliga kunskaper om vilka risker som kan förekomma på de platser där de utför sitt arbete för att uppmärksamma risker.
Ditt ansvar som arbetstagare
Du som är arbetstagare ska medverka i arbetsmiljöarbetet och delta när åtgärder genomförs för att skapa en bra arbetsmiljö. Du ska vara uppmärksam på arbetsgivarens instruktioner för att undvika hälsofarliga eller onödigt uttröttande belastningar. Upplever du att en arbetsuppgift är för tung ska du tala om det för arbetsgivaren.
Privatpersoners ansvar
Om du som privatperson anställer någon att utföra hushållsarbete i ditt hem omfattas också du av arbetsmiljölagen. Då blir du ansvarig för att din anställde har en bra och trygg arbetsmiljö. Om du som privatperson anlitar ett företag för att utföra arbete i ditt hushåll gäller inte arbetsmiljölagen för dig utan det är företaget som har arbetsmiljöansvaret.
Senast uppdaterad 2020-05-20