Frågor och svar om temperatur och klimat
Vanliga frågor om temperatur och klimat
Hur kallt får det vara inomhus?
Vid stillasittande arbete behöver det normalt vara 20 – 24 °C. I exempelvis livsmedelsindustrin gäller normalt lägst + 16 °C.
Det är besvärligt att mäta och bedöma klimatet av två skäl. För det första är människan känslig och upplever obehag även vid små avvikelser från det idealiska termiska klimatet. För det andra kan besvär och obehag av kyla inte bedömas enbart med hjälp av lufttemperaturen, eftersom den upplevda temperaturen beror på flera faktorer.
Hur torrt får det vara inomhus?
Arbetsmiljöverket har inga gränsvärden eller rekommendationer om hur låg eller hög den relativa luftfuktigheten bör vara på en arbetsplats med normalt inomhusklimat. Regler om rumsklimat finns i föreskrifterna om arbetsplatsens utformning (AFS 2020:1).
Arbetsplatsens utformning (AFS 2020:1), föreskrifter
Luftfuktighetens betydelse för hur man upplever temperaturer är liten. Det är också svårt att bedöma effekten på besvärsupplevelse och hälsotillstånd. I kontorslokaler med lufttemperaturer vintertid på ca 20 °C visar erfarenheterna att man i regel accepterar en låg fukthalt.
Hög luftfuktighet inomhus kan vara ett hälsoproblem då risken för tillväxt av mögel och dammkvalster ökar vid höga luftfuktigheter.
Inomhusluftens luftfuktighet varierar med uteluftens fuktighet, inomhustemperaturen och hur mycket fukt som produceras i lokalen. Luftfuktigheten varierar således både över året och under dygnet. När kall uteluft tas in och värms till rumstemperatur, får inomhusluften en låg luftfuktighet. Det är därför inte ovanligt att luftfuktigheten inomhus är 20 procent eller lägre under uppvärmningssäsongen.
Vilka krav kan arbetstagare ställa på fungerande inomhusklimat och till vem ska man vända sig?
Om det är vanligt att lufttemperaturen vid kontorsarbete avviker från 20 – 24 °C vintertid och 20 – 26 °C sommartid ska det undersökas. Temperaturen kan vara högre under en värmebölja men inte under normala sommarförhållanden. För att mäta och bedöma klimatet kan arbetsgivaren anlita företagshälsovård eller motsvarande sakkunnig hjälp.
Du ska vända dig till närmaste chef när du upptäcker brister i arbetsmiljön. Om det finns skyddsombud på arbetsplatsen kan du ta upp frågan med dem, annars med det regionala skyddsombudet. Ett skyddsombud har rätt att begära besked av arbetsgivaren och påpeka brister, men har aldrig något eget ansvar för arbetsmiljön.
Om arbetsgivaren inte löser problemet kan skyddsombudet kontakta Arbetsmiljöverket. Vi kan då ingripa genom att besluta om föreläggande eller förbud.
Mer information finns i våra föreskrifter om arbetsplatsens utformning (AFS 2020:1).
Hur varmt får det vara på arbetsplatsen?
Det finns inga krav enligt lag eller föreskrift, men är det sommartid 26 grader varmt eller mer i någon vecka, bör det termiska klimatet undersökas närmare och arbetsgivaren bör se vad som kan åtgärdas för att sänka temperaturen för att öka komforten för arbetstagarna.
Senast uppdaterad 2023-11-07