Arbeta med arbetsmiljön
Att arbeta systematiskt med arbetsmiljön ska vara en naturlig del i den dagliga verksamheten i en organisation. Arbetsmiljön omfattar alla förhållanden på en arbetsplats, sociala, organisatoriska liksom fysiska förhållanden.
Informationen på denna sida kan vara inaktuell efter den 1 januari 2025
Arbetsmiljöverket har gjort om sina regler. Det betyder att informationen på den här sidan kan vara inaktuell efter den 1 januari 2025.
I Arbetsmiljöverkets paragrafnyckel kan du se var paragraferna i de föreskrifter som gäller till och med den 31 december 2024, har hamnat i de 15 nya föreskrifter som träder i kraft den 1 januari 2025.
Stödjande material till våra nya föreskrifter:
Systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2001:1), föreskrifter
Reglerna om systematiskt arbetsmiljöarbete, SAM, utgörs av tolv paragrafer som både ställer krav på hur arbetsmiljöarbetet ska organiseras och vilka aktiviteter som behöver genomföras. Paragraferna, eller kraven, bildar tillsammans ett system som ska ses som en helhet där alla delar hänger ihop. Med alla delar på plats har man grunden för att hantera alla arbetsmiljöförhållanden och skapa en bra arbetsmiljö.
Ta in extern kompetens när du behöver
Om arbetsgivare inte har kompetensen för att genomföra en tillförlitlig undersökning och riskbedömning, eller vidta nödvändiga åtgärder, måste externt kompetens anlitas.
Som arbetsgivare kan du exempelvis kontakta:
- din arbetsgivarorganisation
- företagshälsovården
- en arbetsmiljökonsult
- branschorganisationer.
Stöd och verktyg för ditt arbetsmiljöarbete
För att underlätta för dig som arbetsgivare att komma i gång med det systematiska arbetsmiljöarbetet på din arbetsplats har vi tagit fram olika stöd och verktyg.
Introduktionsfilm till systematiskt arbetsmiljöarbete
Senast uppdaterad 2024-12-20