– Arbetsgivarna har fortsatt ett stort ansvar att hålla sig uppdaterade, bedöma riskerna för smittspridning i de områden där bussarna körs och vidta de åtgärder som krävs för att minimera risken för smitta, säger Ulrika Scholander, sektionschef på Arbetsmiljöverkets inspektionsavdelning.
Under coronapandemin har Arbetsmiljöverket fattat ett stort antal beslut om förbud mot öppna framdörrar vid bussföretag runtom i landet. Syftet har varit att skydda bussförarna mot covidsmitta. I samband med att regeringen och Folkhälsomyndigheten lyfter coronarestriktionerna den 29 september, ser Arbetsmiljöverket nu över de beslut som är kopplade till pandemin.
Inom kort kommer bussföretagen att få besked om att Arbetsmiljöverket upphäver de cirka 40 beslut som finns om förbud mot öppna framdörrar på bussar i kollektivtrafiken. Dessutom upphävs kravet på att de två främre stolsraderna närmast busschauffören ska lämnas tomma.
– När rekommendationerna om att hålla avstånd och undvika trängsel tas bort har vi inte längre tillräcklig grund för att hålla fast vid alla förbud som är kopplade till pandemin, säger Ulrika Scholander.
Att förbuden mot öppna framdörrar tas bort betyder inte att arbetsgivarna kan släppa garden mot covid-19. Det pågår fortfarande en pandemi, så det kan behövas andra åtgärder, som organisatoriska - och tekniska lösningar.
– Bussförare träffar många och har inte möjlighet att flytta på sig för att undvika smitta, därför måste arbetsgivarna i samråd med arbetstagarna göra det som krävs för att minska smittoriskerna. De behöver till exempel ta hänsyn till om det finns lokala skillnader i vaccinationstäckning eller om det finns kollegor i riskgrupper, säger Ulrika Scholander.
Arbetsmiljöverket fattar alltid beslut i varje enskilt ärende och utgår från situationen på varje arbetsplats. Fler beslut kopplade till coronapandemin kan komma att ändras efter att restriktionerna lyfts.
– Vi jobbar med att se över fler av våra beslut kopplade till coronapandemin
för att se om det finns skäl att upphäva fler förbud. Det gäller till exempel taxi och färdtjänst. Däremot är det inte aktuellt att i det här läget ändra våra beslut kring till exempel gravida eller skyddsutrustning i vården, säger Ulrika Scholander.