De nya reglerna bygger på ett EU-direktiv om utstationering av förare inom vägtransportsektorn och genomförs nu i svensk lagstiftning. Reglerna träder i kraft den 15 juni 2022 i lagen om utstationering av arbetstagare.
– Med de nya reglerna ökar möjligheten för schyssta villkor för alla förare på Sveriges vägar. Det tjänar vi alla på, säger generaldirektör Erna Zelmin.
Transportföretag etablerade utomlands
Utstationeringsreglerna gäller när förare kör transporter i Sverige för transportföretag etablerade utomlands, till exempel så kallade cabotagetransporter.
De nya reglerna ställer bland annat krav på att arbetsgivare som utstationerar förare ska anmäla utstationering. Anmälan kallas för utstationeringsdeklaration. Det utländska transportföretaget ska se till att föraren vid en vägkontroll kan visa upp en kopia av utstationeringsdeklarationen. Saknas en kopia av deklarationen kan det utländska transportföretaget få en sanktionsavgift på 60 000 kronor.
Det är Polismyndigheten och Tullverket som ansvarar för att utföra vägkontrollerna. Om en kopia av deklarationen inte kan visas upp ska Polismyndigheten och Tullverket direkt besluta om förskott på sanktionsavgiften och förbud mot fortsatt färd tills förskottet är betalt.
Transportstyrelsen ska omedelbart pröva om besluten ska fortsätta gälla.
Beställare får ett ansvar
Även en beställare får ett ansvar när det gäller utstationering av förare. Ansvaret innebär en skyldighet för beställaren att kontrollera att en anmälan om utstationering är gjord. Beställaren får också en skyldighet att meddela Arbetsmiljöverket när anmälan om utstationering saknas, annars kan beställaren dömas till böter eller fängelse i högst ett år.