Syftet är att öka allmänhetens kunskap och påverka attityder till så kallad arbetslivskriminalitet. Arbetslivskriminalitet är när företag eller organisationer medvetet bryter mot regler i arbetslivet. Det leder till att människor utnyttjas, företag inte kan konkurrera på lika villkor och att skattepengar går till företag som inte har rätt till dem.
Låga priser kan innebära att människor utnyttjas
Kommunikationsinsatsen består bland annat av fejkade annonser som sprids på olika sajter och som erbjuder tjänster till otroligt låga priser. Den som klickar på en annons får upp en sida på Arbetsmiljöverkets webbplats – av.se – som heter ”Låga priser kan innebära att människor utnyttjas”. Där får man veta hur människor, företag och samhälle drabbas av arbetslivskriminalitet, illustrerat med filmade berättelser ur utsatta arbetstagares perspektiv.
Stoppa kriminaliteten i arbetslivet
Den som vill bidra till att stoppa arbetslivskriminaliteten kan gå in på av.se/stoppakrim och ta del av tips på vad på vad man som konsument kan göra för att hitta schyssta företag när man ska köpa en tjänst.
Myndigheterna kommer också att sprida filmer på TV, bio och i sociala medier. Dessa filmer visar privatpersoner i köpsituationer i olika branscher som är utsatta för arbetslivskriminalitet. Filmerna hänvisar till samma webbsida med tips.
Genomförs av myndigheter mot arbetslivskriminalitet
Myndigheterna som står bakom kommunikationsinsatsen är: Arbetsförmedlingen, Arbetsmiljöverket, Ekobrottsmyndigheten, Försäkringskassan, Jämställdhetsmyndigheten, Migrationsverket och Skatteverket.
Kommunikationsinsatsen är ett regeringsuppdrag och pågår till slutet av året.