Fler nyheter

Webbinarium om digitaliseringen av Arbetsmiljöverkets regler

  • 8 november 2022

Arbetsmiljöverkets utvecklingsarbete med regelförnyelse fortsätter. Målet är att göra det enklare att hitta, förstå och använda arbetsmiljöreglerna. På ett webbinarium den 10 november visar Arbetsmiljöverket hur det blir när reglerna digitaliseras.

Illustration som föreställer två personer som konverserar. Den ena ser undrande ut och den andra håller i en surfplatta med paragraftecken.

– Syftet med webbinariet är att berätta hur vi jobbar med digitalisering och vilka möjligheter det ger, både på kort och lång sikt. Vi kommer också att visa rent konkret hur föreskrifter och allmänna råd kommer att se ut på av.se och hur det kopplas till stödjande material, säger Lisa Vallgren, digitaliseringsansvarig på Arbetsmiljöverket.

Genom att lägga till det digitala formatet blir reglerna tillgängliga för fler, i fler situationer. Förutom att det blir lättare att söka bland alla föreskrifter och allmänna råd kan man till exempel skapa länksamlingar och dela med andra på arbetsplatsen. Från föreskrifterna kommer det också att finnas länkar till sidor med olika typer av stödjande material.

– Reglerna kommer att uppfylla dagens krav på tillgängliga format så att alla kan använda dem, även de som är i behov av särskilda verktyg för att kunna ta del av innehållet. Det är till exempel verktyg för att kunna navigera sig fram med hjälp av tangentbordet, få texten uppläst och förstora texten. Reglerna blir också anpassade till olika typer av enheter, såsom mobil, bärbar dator och läsplatta, det vill säga responsiv design, säger Lisa Vallgren.

Arbetet med regler i en ny struktur i slutfasen

Samtidigt med digitaliseringen av de nya reglerna fortsätter arbetet med att gå igenom och slutjustera reglerna i en ny struktur och att uppdatera det stödjande materialet så att det är klart när de nya reglerna börjar gälla.

– Just nu går vi igenom och analyserar de drygt 800 remissynpunkter vi fick in när remisstiden gick ut 1 oktober. Synpunkterna vi fått från arbetsmarknadens parter är viktig återkoppling i vårt regelarbete. Det visar på ett stort intresse och engagemang som vi vill ta vara på, säger Eva Nilsson, Arbetsmiljöverkets chefsjurist.

Enligt nuvarande tidsplan kommer reglerna bli beslutade om i september 2023 och börja gälla ett år senare.

– Ikraftträdandet är dock inte slutmålet. När reglerna i en ny struktur börjar gälla har vi en bra grund som vi kan bygga vidare på. Vi ska hela tiden fortsätta utveckla regler och stöd och ta vara på möjligheterna med digitaliseringen. Vårt mål är att vi ska ha arbetsmiljöregler som är lätta att hitta, förstå och använda för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet, säger Eva Nilsson.

Relaterade nyheter

  • Skapa en mer jämställd arbetsmiljö tillsammans
    • 7 mars 2025
    Kvinnor anmäler fortfarande i högre grad att de blir sjuka av sina arbeten. ”Både arbetsgivare och myndigheter måste ta till konkreta åtgärder för att bryta mönster”, säger Lars Lööw, generaldirektör på Arbetsmiljöverket.
  • Antalet förrättningar ökar – Arbetsmiljöverkets årsredovisning 2024
    • 21 februari 2025
    Under 2024 fortsatte vårt arbete med att digitalisera och utveckla stödmaterial till vår författningssamling inför att de nya reglerna började gälla 1 januari 2025. Vi jobbade för att motverka arbetslivskriminalitet, ökade antalet förrättningar och kunskaperna för att motverka arbetsrelaterad död.
  • Stor kontrollinsats av företag och underleverantörer vid E4 Förbifart Stockholm
    • 20 februari 2025
    I mitten av februari genomfördes en omfattande myndighetsgemensam kontrollinsats vid E4 Förbifart Stockholm på Ekerö. Insatsen initierades av Centret mot arbetslivskriminalitet (AKC) i region Stockholm. Omkring 40 företag och 200 personer kontrollerades utifrån olika regler och lagar. Arbetsmiljö...
  • Arbetsmiljöverket omorganiserar för bättre arbetsmiljö i Sverige
    • 19 februari 2025
    Under 2025 genomför Arbetsmiljöverket en omorganisation. Målet är att bli en starkare samhällsaktör i arbetet för bra arbetsmiljöer, i högre grad underlätta samarbeten med andra aktörer på arbetsmarknaden och att skapa en mer ändamålsenlig organisation för ett bredare och delvis nytt uppdrag.
Fler nyheter