Fler nyheter

Nya utbildningskrav har börjat gälla vid hantering av diisocyanater

  • 30 augusti 2023

I Sverige har Arbetsmiljöverket länge haft krav på att de arbetstagare som hanterar diisocyanater ska ha genomgått en utbildning. Den 24 augusti började nya utbildningskrav gälla för de diisocyanater som omfattas av begränsningen i EU:s Reach-förordning.

Du som är arbetsgivare behöver säkerställa att den gamla utbildningen uppfyller alla krav som finns i Reach-begränsningen. Många arbetstagare behöver komplettera sin utbildning eller gå om den för att få fortsätta hantera diisocyanater.

De nya utbildningskraven berör de som hanterar köpta diisocyanater. Det kan till exempel handla om de som arbetar inom färgindustrin, tillverkning av lim, lack, skumisolering, stoppning och plastvaror.

Diisocyanater är allergiframkallande och kan orsaka svår astma

Diisocyanater är en grupp ämnen som framförallt används för att tillverka polyuretanplaster. Många diisocyanater är allergiframkallande och kan orsaka svår astma hos de som utsätts för dessa ämnen i sitt arbete.

För att skydda arbetstagarna har EU beslutat om utbildningskrav vid hantering av vissa diisocyanater. Kraven finns i Reach-förordningen som en begränsning i post 74 bilaga XVII och började gälla 24 augusti 2023.

Läs mer om utbildningskraven:

Utbildningskrav vid hantering av diisocyanater

Relaterade nyheter

  • Nio myndigheter kraftsamlar mot arbetslivskriminalitet
    • 6 december 2024
    Arbetslivskriminalitet hotar inte bara enskilda arbetstagare utan också samhället i stort. För att motverka detta samverkar nio svenska myndigheter för att höja medvetenheten om vad du som kund kan göra för att skydda både arbetstagare och vårt gemensamma samhälle. Under 7–29 december pågår kampa...
  • Arbetsmiljöverket ser över hanteringen av asbestrivningar
    • 29 november 2024
    Arbetsmiljöverkets villkorade tillstånd för hantering av asbest är till för att skydda arbetstagare från de mycket allvarliga hälsorisker som finns vid till exempel rivning av asbest. Det är alltid arbetsgivaren som har ansvar för arbetsmiljön och att reglerna följs på en arbetsplats där det före...
  • Beslut om ändringsföreskrifter
    • 15 november 2024
    Nu har Arbetsmiljöverkets generaldirektör fattat beslut om de ändringsföreskrifter som varit ute på remiss under våren och hösten. Föreskrifterna träder i kraft den 1 januari 2025, samtidigt med alla regler i en ny struktur.
  • Vibrationsskador går att förebygga
    • 24 oktober 2024
    Vibrationer från handhållna vibrerande maskiner kan ge allvarliga och bestående skador. Men det går att förebygga skador genom att satsa på arbetsmiljöarbetet – och använda rätt maskiner och arbetssätt.
Fler nyheter