Fler nyheter

Ny e-tjänst för att söka och beställa handlingar

  • 29 maj 2024

Genom vår nya e-tjänst Sök och beställ handlingar kan du snabbt och enkelt söka efter ärenden i vårt diarium och se vilka allmänna handlingar som finns kopplade till ärendet. Du kan även skicka in en begäran om att få ut allmänna handlingar på ett enkelt sätt.

Skärmdump från e-tjänsten Sök och beställa handlingar
I den nya e-tjänsten kan du snabbt och enkelt söka efter ärenden i vårt diarium.

E-tjänsten Sök och beställ handlingar är en spegling av delar av vårt diarium och innehåller de flesta av våra allmänna handlingar. E-tjänsten ersätter diariet vi tidigare haft på webbplatsen.
I tjänsten kan du söka och beställa allmänna handlingar som har registrerats hos oss från och med den 1 januari 2015 och fram till och med gårdagens datum.

Snabbare och enklare att söka

Du kan snabbare och enklare söka efter ärenden i vårt diarium och få se en lista över vilka allmänna handlingar som finns kopplade till ärendet, eller ett visst företag. Ett ärende kan innehålla en eller flera handlingar. Det går även att söka och sortera på handlingarna i diariet.

Du kan se statusen på handlingarna

Du kan se vilken typ av handlingar som finns i ärendet, men du kan inte öppna och läsa handlingarna. Du kan däremot se statusen på handlingarna. Om handlingen är upprättad, men ärendet är pågående får du upp en varning om att handlingen ännu inte kan lämnas ut. Då vet du varför den inte går att beställa.

Enklare att beställa handlingar

Det går även enklare att begära ut allmänna handlingar. Du gör din beställning av handlingar genom att lägga dem i en varukorg. I varukorgen finns en tydlig process som beskriver steg för steg vad du behöver fylla i för att göra din beställning. Du kan välja att beställa via e-post eller post. Beställningar via e-post är alltid gratis, medan beställningar som skickas per post tar vi ut en avgift för. Du kan begära ut maximalt 30 handlingar åt gången. Efter du gjort klart din beställning får du en beställningsbekräftelse på vad du beställt och information om vad som sker hos oss efter du skickat in din beställning.

Mer information finns i e-tjänsten

I e-tjänsten finns även söktips och svar på vanliga frågor, till exempel vad du kan hitta i webbdiariet eller i våra andra tjänster, hur du kan begära ut allmänna handlingar och om eventuella avgifter.

E-tjänsten Sök och beställ handlingar 

Vi hoppas att e-tjänsten ska underlätta för dig att snabbt och enkelt hitta de ärenden och handlingar du vill få fram. Att e-tjänsten ger dig överblick men också möjlighet att avgränsa dina sökningar, så du får ut det du efterfrågar.

Relaterade nyheter

  • Lantlyftet ska förbättra arbetsmiljön inom lantbruket
    • 18 mars 2025
    I dag, den 18 mars, lanseras Lantlyftet - en flerårig arbetsmiljöstrategi för att få färre olyckor och arbetssjukdomar samt bättre psykisk hälsa inom Sveriges lantbruks- och trädgårdsnäring.
  • Skapa en mer jämställd arbetsmiljö tillsammans
    • 7 mars 2025
    Kvinnor anmäler fortfarande i högre grad att de blir sjuka av sina arbeten. ”Både arbetsgivare och myndigheter måste ta till konkreta åtgärder för att bryta mönster”, säger Lars Lööw, generaldirektör på Arbetsmiljöverket.
  • Antalet förrättningar ökar – Arbetsmiljöverkets årsredovisning 2024
    • 21 februari 2025
    Under 2024 fortsatte vårt arbete med att digitalisera och utveckla stödmaterial till vår författningssamling inför att de nya reglerna började gälla 1 januari 2025. Vi jobbade för att motverka arbetslivskriminalitet, ökade antalet förrättningar och kunskaperna för att motverka arbetsrelaterad död.
  • Stor kontrollinsats av företag och underleverantörer vid E4 Förbifart Stockholm
    • 20 februari 2025
    I mitten av februari genomfördes en omfattande myndighetsgemensam kontrollinsats vid E4 Förbifart Stockholm på Ekerö. Insatsen initierades av Centret mot arbetslivskriminalitet (AKC) i region Stockholm. Omkring 40 företag och 200 personer kontrollerades utifrån olika regler och lagar. Arbetsmiljö...
Fler nyheter