Fler nyheter

Ny e-tjänst för att söka och beställa handlingar

Genom vår nya e-tjänst Sök och beställ handlingar kan du snabbt och enkelt söka efter ärenden i vårt diarium och se vilka allmänna handlingar som finns kopplade till ärendet. Du kan även skicka in en begäran om att få ut allmänna handlingar på ett enkelt sätt.

Skärmdump från e-tjänsten Sök och beställa handlingar
I den nya e-tjänsten kan du snabbt och enkelt söka efter ärenden i vårt diarium.

E-tjänsten Sök och beställ handlingar är en spegling av delar av vårt diarium och innehåller de flesta av våra allmänna handlingar. E-tjänsten ersätter diariet vi tidigare haft på webbplatsen.
I tjänsten kan du söka och beställa allmänna handlingar som har registrerats hos oss från och med den 1 januari 2015 och fram till och med gårdagens datum.

Snabbare och enklare att söka

Du kan snabbare och enklare söka efter ärenden i vårt diarium och få se en lista över vilka allmänna handlingar som finns kopplade till ärendet, eller ett visst företag. Ett ärende kan innehålla en eller flera handlingar. Det går även att söka och sortera på handlingarna i diariet.

Du kan se statusen på handlingarna

Du kan se vilken typ av handlingar som finns i ärendet, men du kan inte öppna och läsa handlingarna. Du kan däremot se statusen på handlingarna. Om handlingen är upprättad, men ärendet är pågående får du upp en varning om att handlingen ännu inte kan lämnas ut. Då vet du varför den inte går att beställa.

Enklare att beställa handlingar

Det går även enklare att begära ut allmänna handlingar. Du gör din beställning av handlingar genom att lägga dem i en varukorg. I varukorgen finns en tydlig process som beskriver steg för steg vad du behöver fylla i för att göra din beställning. Du kan välja att beställa via e-post eller post. Beställningar via e-post är alltid gratis, medan beställningar som skickas per post tar vi ut en avgift för. Du kan begära ut maximalt 30 handlingar åt gången. Efter du gjort klart din beställning får du en beställningsbekräftelse på vad du beställt och information om vad som sker hos oss efter du skickat in din beställning.

Mer information finns i e-tjänsten

I e-tjänsten finns även söktips och svar på vanliga frågor, till exempel vad du kan hitta i webbdiariet eller i våra andra tjänster, hur du kan begära ut allmänna handlingar och om eventuella avgifter.

E-tjänsten Sök och beställ handlingar 

Vi hoppas att e-tjänsten ska underlätta för dig att snabbt och enkelt hitta de ärenden och handlingar du vill få fram. Att e-tjänsten ger dig överblick men också möjlighet att avgränsa dina sökningar, så du får ut det du efterfrågar.

Relaterade nyheter

  • Återkallad remiss om certifierad ackreditering av pannoperatörer
    • 8 februari 2024
    Arbetsmiljöverket remitterade den 19 december 2023 ett förslag till regeländring för ackrediterad certifiering av pannoperatörer.
  • Nya reglerna om ackrediterad certifiering av pannoperatörer dras tillbaka
    • 20 december 2023
    Arbetsmiljöverket föreslår att de nya bestämmelserna om ackrediterad certifiering av pannoperatörer (kategori 1–4) dras tillbaka och ersätts av nya ändringsföreskrifter som nu går ut på remiss. Bestämmelserna skulle ha trätt ikraft 1 december 2025. I de nya ändringsföreskrifterna föreslås att de ...
  • Arbetsgivare måste prova ut andningsskydd
    • 15 december 2023
    Du som är arbetsgivare ska se till att andningsskydd är individuellt utprovade. Om man väljer tätsittande andningsskydd, ska tätheten provas genom en så kallad tillpassningsprovning. Det är innebörden av regler som träder i kraft 1 januari 2025.
  • Unika föreskrifter underlättar arbetsmiljöarbetet
    • 4 december 2023
    När föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö kom för sju år sedan satte de fokus på arbetsbelastning, arbetstider och kränkande särbehandling. En ny rapport visar att det finns ett stort intresse för föreskrifterna och att de har underlättat arbetet med den organisatoriska och soci...
Fler nyheter om Bygg, anläggning