Varmt välkommen på intervju!

Vi ser fram emot att träffa dig och få reda på mer om din kompetens och dina erfarenheter. Intervjun är också din chans att skapa dig en bättre bild av jobbet du sökt och oss som arbetsgivare.

Tre personer som jobbar vid en dator

Kompetensbaserad rekrytering

På Arbetsmiljöverket använder vi oss av kompetensbaserad rekrytering. Det innebär bland annat att våra intervjufrågor är beteendeinriktade och fastställda i förväg. Vi ställer samma frågor till alla kandidater.

Så går intervjuprocessen till

Här ser du en översikt över intervjuprocessens alla steg. Under resans gång strävar vi efter att hålla dig uppdaterad så snart som möjligt via e-post eller telefon. Om du har frågor är du alltid välkommen att kontakta ansvarig rekryterare – namnet finner du i jobbannonsen.

  1. Intervju 1 – digitalt

    Vi inleder intervjun med att berätta om Arbetsmiljöverket och vi ber dig att berätta kort om dina erfarenheter som är relevanta för jobbet du söker. Vi ställer sedan våra fastställda frågor om de egenskaper och förmågor som efterfrågas i annonsen. Frågorna inleds exempelvis med:

    • Berätta om en situation där du…

    • Ge ett exempel på ett tillfälle...


    I slutet av intervjun får du möjlighet att ställa frågor till oss för att skapa dig en bild av jobbet och oss som arbetsgivare.

    Under intervjun kommer vi också att fråga om du har någon bisyssla.

  2. Intervju 2 – på plats

    Här är några tips på hur du kan förbereda dig om du är en av slutkandidaterna som går vidare till en andra intervju.

    • Fundera på konkreta situationer från ditt arbetsliv där du har använt egenskaper och förmågor som anges i annonsen. Hur agerade du och vad blev resultatet?

    • Läs på om Arbetsmiljöverket och ta del av informationen på den här sidan.

    • Tänk på vad du kan bidra med i jobbet, vad du vill få fram om dig själv och eventuella frågor du vill ställa.
  3. Referenser

    Om du och vi väljer att gå vidare i processen önskar vi minst två referenser, varav en som tidigare varit din chef.

  4. Jobberbjudande

    Om du blir vår slutkandidat hoppas vi att du tackar ja till jobberbjudandet. Vi hör av oss för att prata om lön, villkor och tillträdesdatum. Därefter tar vi det formella anställningsbeslutet.

  5. Om du inte får jobbet

    Om du inte får det besked som du hoppades på vill vi gärna att du fortsätter hålla utkik efter lediga tjänster hos oss. När du hittar en roll som intresserar dig är du alltid varmt välkommen att söka igen!

Två personer med hjälmar och arbetskläder och en text "Med hjärta, mod och hjärna"

Jobba på Arbetsmiljöverket

Läs mer om vad vi gör på Arbetsmiljöverket, vad som gäller när du jobbar inom staten och vad vi erbjuder dig som anställd.

Vårt erbjudande till dig som anställd

  • På Arbetsmiljöverket får du arbeta med ett livsviktigt samhällsuppdrag i en arbetsplatskultur som har plats för ditt hjärta, mod och hjärna. Inom arbetsmiljöarbetets många och alltid aktuella frågor kommer du ständigt att utvecklas genom kunskap och engagemang. Som stöd har du många kunniga kollegor och kommunikativa och tillgängliga chefer.

    Tillsammans för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet.

    Med hjärta, mod och hjärna.

    Vårt uppdrag och resa framåt

    En bra arbetsmiljö för alla

    Vår arbetsplatskultur

    Plats för hjärta, mod och hjärna

    Vårt ledarskap

    Kommunikativa och tillgängliga chefer

    Dina drivkrafter

    Utveckling genom kunskap och engagemang

  • Att jobba statligt har många förmåner. På Arbetsmiljöverket värdesätter vi balans mellan arbete och fritid, möjligheter till utveckling och trygghet i arbetslivet. På vår hemsida kan du läsa mer om vad vi erbjuder våra medarbetare.

    De förmåner vi erbjuder regleras i Villkorsavtalet (kollektivavtal).

    Våra förmåner och anställningsvillkor

Jobba med hjärta, mod och hjärna

  • I över hundra år har vi arbetat för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. Arbetsmiljöverkets uppdrag styrs av ett regleringsbrev från regeringen och fyra övergripande mål har lyfts fram för att säkra en god arbetsmiljö för framtiden:

    • Ett hållbart arbetsliv
    • Ett hälsosamt arbetsliv
    • Ett tryggt arbetsliv
    • En arbetsmarknad utan brott och fusk.

    Med arbetsmiljölagen som grund tar vi fram regler, inspekterar arbetsplatser och sprider kunskap om arbetsmiljöfrågor, som minskar riskerna för ohälsa och olycksfall.

    Hjärtat = Vår omtänksamma och hjälpsamma arbetsplatskultur samt stoltheten för vår starka vision.

    Modet = Vår integritet som myndighet och att vi är individer som vågar testa nya vägar och utvecklas.

    Hjärnan = All vår samlade kunskap som vi delar och sprider.

  • Inspektion är ett av våra verktyg för att se till att arbetsmiljölagen följs. Våra inspektioner handlar både om att undersöka om det finns brister i arbetsmiljön och att stärka arbetsplatsens egen förmåga att förebygga risker.

    Kommunikation handlar i vårt fall om att öka kunskapen om arbetsmiljöfrågor. Vi arbetar på olika sätt, både i egna och andras kanaler, för att skapa engagemang kring våra frågor och motivera människor till att söka kunskap som främjar en god arbetsmiljö.

    Föreskrifter är regler som är tvingande och generellt gällande. Vi jobbar med regelförnyelse för att det ska bli lättare att hitta, förstå och använda våra regler. Vi har för närvarande omkring 70 juridiskt bindande föreskrifter. De ersätts av 15 föreskrifter som träder i kraft 1 januari 2025.

    Analys behövs för att vi ska fortsätta utvecklas och identifiera var vi kan göra mest nytta. Fakta hjälper oss att anpassa regler till verkligheten. Arbetsmiljöverket har även nationellt ansvar för arbetsskade- och arbetsmiljöstatistik.

    Internationella kontakter är också en del av vårt arbete, inte minst inom ramen för EU-samarbetet kring både lagstiftning och policyskapande arbete.

    Läs mer om hur det är att jobba hos oss:

    Möt våra medarbetare

  • Vi finns på tolv orter i Sverige – från Luleå i norr till Malmö i söder. Generaldirektör, ledning och merparten av våra stödfunktioner har sitt säte i Solna.

    Vår verksamhet är indelad i åtta avdelningar: Inspektion, Juridik, Regler och internationella frågor, Administration och analys, Kommunikation, HR, Myndighetsgemensam kontroll, samt Verksamhetskydd och lokaler.

Att vara anställd i staten

  • Att arbeta statligt innebär att du är med och utvecklar samhället. Medborgarna ska ha förtroende för att Arbetsmiljöverket utför sitt uppdrag på ett rättssäkert och lämpligt sätt. Hur vi agerar och bemöter varandra i vardagen påverkar hur medborgare uppfattar oss och vårt uppdrag.

    Som anställda i staten ska våra beteenden och förhållningssätt stämma överens med principerna i den statliga värdegrunden. Dessa är demokrati, legalitet, objektivitet, fri åsiktsbildning, respekt samt effektivitet och service.

  • Enligt lag får anställda på myndigheter inte ha en bisyssla som kan skada förtroendet för deras opartiskhet. Därför är det centralt att det råder transparens kring våra medarbetares bisysslor. Utöver förtroendeskadliga bisysslor kan vissa bisysslor även vara arbetshindrande och konkurrerande.

    Vissa bisysslor är oftast tillåtna, såsom fackliga eller ideella uppdrag, men oavsett bisyssla ska den alltid prövas. Du behöver därför berätta för oss om du har en bisyssla.

Två personer i ett konferensrum

Senast uppdaterad 2025-02-20