Sök och beställ handlingar

Vanliga frågor och svar

Vad visas i webbdiariet?

  • Du kan använda ett eller flera sökord i sökrutan, eller använda filter för att avgränsa ditt resultat.

    Vill du söka på delar av ett ord eller nummer kan du skriva * på slutet.

    Sök på ärendenummer eller handlingsnummer

    Varje ärende har ett unikt nummer. Använd ärendets nummer för att se alla handlingar kopplade till det. Handlingar numreras med ärendenumret och ett löpnummer.

    Ärendenummer/diarienummer anges med 10 siffror enligt följande format:

    nnnn/nnnnnn

    Handlingsnummer

    Handlingsnummer anges med ärendenumrets 10 siffror samt ett löpnummer med maximalt 3 siffror enligt följande format:

    nnnn/nnnnnn-n, nnnn/nnnnnn-nn, nnnn/nnnnnn-nnn

    Sök på organisationsnummer eller företagets namn

    Varje företag/organisation har ett unikt nummer. Använd organisationsnummer eller företagets namn för att hitta handlingar kopplade till det.

    Hitta ett organisationsnummer på Allabolags webbplats, öppnas i nytt fönster

    Organisationsnummer anges med 10 siffror enligt följande format:  

    nnnnnn-nnnn

    Sök på arbetsställenummer eller arbetsplatsens namn

    Om en organisation har flera arbetsplatser har varje arbetsplats ett unikt nummer och ett eget namn. Använd arbetsställets nummer eller namn för att hitta alla handlingar kopplade till det.

    Hitta ett arbetsställenummer på SCBs webbplats, öppnas i nytt fönster

    Arbetsställenummer (CFAR) anges med 8 siffror enligt följande format:

    nnnnnnnn

    Sök på län och kommun – så fungerar det

    I första hand får du träff på arbetsställets län och kommun. I det fall handlingen inte har ett angivet arbetsställe kommer du istället att få träff på det län eller kommun där företaget eller organisationen är registrerad.

    Fler sökord

    • ärendets titel
    • handlingens typ

    Använd filter för att avgränsa resultatet

    Du kan filtrera på:

    • handlingens datum och typ
    • ämnesområde (till exempel föreskrifter eller bedriva inspektion)
    • visa bara handlingar i pågående ärenden (ärendets status kan vara pågående eller avslutat)
    • arbetsställets län och kommun (om arbetsställe saknas görs sökningen istället på organisationen/företagets registrerade län och kommun).
  • Webbdiariet är en spegling av delar av Arbetsmiljöverkets diarium. Här kan du söka efter handlingar som har registrerats hos oss från och med den 1 januari 2015 och fram till och med gårdagens datum. Vad som inte visas i webbdiariet kan du läsa mer om nedan.

    I sökresultatet visas information om handlingarna. Om du vill läsa dem i sin helhet kan du beställa dem från oss.

    Ett ärende kan innehålla en eller flera handlingar. En handling kan i sin tur bestå av en eller flera filer. Filerna kan vara en eller flera sidor text och bild.

  • En allmän handling innehåller information i någon form. Den har skapats av, har skickats ut från eller kommit in till Arbetsmiljöverket. Det kan till exempel vara ett beslut, ett inspektionsmeddelande eller ett svar från en arbetsgivare.

    En allmän handling kan vara offentlig eller belagd med sekretess. Sekretessen kan göra att man inte kan få ut en handling i sin helhet. Det innebär att vi maskerar delar av handlingen som är hemliga innan vi lämnar ut den.

    Du ges alltid möjlighet att få frågan avgjord av myndigheten och ett överklagningsbart beslut

    Offentlighets- och sekretesslag (2009:400), Riksdagens webbplats, öppnas i nytt fönster

  • Vissa handlingar är inte allmänna förrän ärendet avslutats. I webbdiariet markeras en sådan handling med information om att den inte går att få ut så länge ärendet är pågående. När ärendet är avslutat blir den allmän och du är välkommen att göra en beställning. Du kan följa statusen här i webbdiariet.

  • Om en handling saknas i nummerserien kan det bero på att den tillhör en handlingstyp som inte visas i webbdiariet, att den är makulerad eller att den fortfarande är under arbete.

Vad visas inte i webbdiariet?

  • Handlingar som är registrerade hos Arbetsmiljöverket från och med 2001 och fram till och med 2014 finns inte sökbara i webbdiariet. Söker du handlingar från den perioden kan du kontakta oss via mejl eller telefon.

    Kontakta oss

  • Alla handlingar registreras inte i Arbetsmiljöverkets webbdiarium, men kan finnas i andra system. Läs gärna igenom våra frågor och svar om hur du till exempel hittar statistik, tips och anmälningar.

    Om du inte hittar det du söker kan du kontakta oss via mejl eller telefon.

    Kontakta oss

  • Vi har regeringens uppdrag att samla in och sammanställa statistik om arbetsskador och arbetsmiljö. Statistiken har en egen söktjänst och är inte en del av diariet. 

    Arbetsskade- och arbetsmiljöstatistik, öppnas i nytt fönster

Hur hittar jag ett tips eller en anmälan?

  • Du kan inte hitta dina tips om risker i arbetsmiljön på din egen arbetsplats i webbdiariet eftersom de är belagda med sekretess. Du som har lämnat ett tips kan istället kontakta vår svarstjänst för information om hur man kan få hjälp med sin arbetsmiljö.

    Om den som tipsat inte arbetar på arbetsplatsen omfattas tipset endast i undantagsfall av sekretess. Vill du beställa den typen av handling så kan du kontakta oss via mejl eller telefon.

    Kontakta oss

  • Anmälningar om arbetsskador syns inte i webbdiariet. Vill du beställa den typen av handling så kan du kontakta oss via mejl eller telefon.

    Kontakta oss

  • Anmälningar om olyckor och tillbud syns inte alltid i webbdiariet. Med tillbud menas att det nästan uppstått en olycka, till exempel fall från höjd utan skada.

    Vill du beställa den typen av handling så kan du kontakta oss via mejl eller telefon.

    Kontakta oss

  • Åtalsanmälningar visas inte i webbdiariet. Vill du beställa den typen av handling så kan du kontakta oss via mejl eller telefon. Bifoga gärna information om händelsen, vid vilken tidpunkt den inträffade, platsen och vilken arbetsgivare det rör.

    Kontakta oss

Fler vanliga frågor

    1. Sök fram handlingen du vill ha och lägg den i varukorgen.
    2. När du är klar kontrollerar du din varukorg och påbörjar din beställning.
    3. Du behöver fylla i din e-post eller adress beroende på hur du vill ta emot handlingarna.
    4. Därefter skickar du in beställningen och vi bekräftar att vi tagit emot den.
    5. Din beställning blir en allmän handling som kan beställas ut av någon annan.
    1. Vi tar hand om beställningar i den ordning de kommer in till oss. Vi hör av oss till dig om vi behöver veta något mer.
    2. En sekretessbedömning görs alltid för att avgöra om en handling kan lämnas ut. Ibland maskerar vi information innan vi lämnar ut handlingen.
    3. Vi skickar handlingarna till dig via mejl eller brev beroende på hur du valt att få handlingarna.
  • Leverans med e-post är alltid gratis. Om du beställer leverans med brev tar vi ut en avgift om leveransen innehåller fler än 9 sidor.

    • De första nio sidorna är gratis.
    • Från och med den tionde sidan kostar det 50 kronor, och därefter 2 kronor per sida.
    • Portokostnad tillkommer.
    • Avgiften är i enlighet med avgiftsförordningen.

    Avgiftsförordningen (1992:191), Riksdagens webbplats, öppnas i nytt fönster

  • Du som i tjänsten begär ut uppgifter för en annan myndighets räkning kan bara söka fram handlingar genom webbdiariet, men du kan inte beställa dem. Du behöver istället skicka din beställning till oss via mejl.

    Gör så här om du vill begära ut uppgifter för en annan myndighet

    • Sök fram eventuella handlingsnummer i webbdiariet.
    • Skicka din beställning till oss via mejl och bifoga handlingsnumren.
    • Skicka med en verifiering om vilken myndighet du representerar och information om ärendet.

    Kontakta oss

  • Du kan hämta handlingar på vårt kontor i Solna. Våra öppettider är kl 09:00 -12:00. Handläggningstiden är densamma oavsett om du besöker oss eller beställer handlingar via webbdiariet.

    Gör så här om du vill hämta ut handlingar på vårt kontor i Solna

    • Sök fram de handlingsnummer som du är intresserad av i webbdiariet.
    • Förbered ditt besök genom att ringa oss och uppge handlingsnumren. Då hinner vi göra en sekretessbedömning och förbereda handlingarna.
    • Du hämtar därefter dina utskrivna handlingar på vårt kontor i Solna.
    • Observera att vi tar ut en avgift för papperskopior.

    Kontakta oss

Behöver du hjälp?

En del handlingar som inte syns i webbdiariet kan ändå beställas. Hittar du inte det du söker kan du kontakta oss via e-post eller telefon och beskriva ärendet och handlingen.

Kontaktuppgifter till våra handläggare

E-post:
arbetsmiljoverket@av.se

Öppettider för telefon:
Måndag–fredag kl. 9:00–12:00

Onsdagen den 4 december har registratur- och utlämnarfunktioner tillfälligt ändrade telefon- och besökstider: 9-11:15

Telefon:
010-730 90 00