Kontakta oss
Just nu får vi många frågor om
Skyddsombud och arbetsmiljöombud
Byggnads- och anläggningsarbete
Bläddra bland våra e-tjänster och formulär
Kontaktuppgifter
E-post
All e-post till oss blir allmän handling.
Svarstjänst
måndag - fredag 8:00–11:30
Svarar på frågor om
- arbetsmiljölagen, arbetstidslagen och våra föreskrifter
- vårt uppdrag och hur vi arbetar
- våra e-tjänster
- utstationering.
Svarstjänsten har tillfälligt stängt onsdag 27/11
Telefonväxeln
måndag - fredag 8:00–16:30
Ring hit om du vill bli kopplad till en specifik person på Arbetsmiljöverket.
Jourtelefon
Jourtelefonen är öppen efter kontorstid och du kan använda den om ditt ärende gäller allvarliga olyckor, allvarliga tillbud, dödsfall eller skyddsombudsstopp.
Postadress
Arbetsmiljöverket
Box 9082
171 09 Solna
Hit kan du till exempel skicka tillståndsansökningar och andra handlingar ifall du inte har möjlighet att använda e-post eller våra webbformulär.
-
Arbetsmiljöverket tar emot tips om risker i arbetsmiljön som finns på din egen arbetsplats eller på andra arbetsplatser. Du kan skicka in ditt tips via vår e-tjänst Tipsa om risker i arbetsmiljön.
Tipsa om risker i arbetsmiljön
Arbetsmiljöverkets svarstjänst tar också emot tips om risker i arbetsmiljön.
-
Har du frågor om pågående inspektionsärenden kontaktar du din inspektör via dennes e-postadress i formatet fornamn.efternamn@av.se.
För alla typer av pågående ärenden kan du ringa vår växel på
Öppettider: varje helgfri vardag 8.00-16.30.
Dag före helgdag kan växeln ha avvikande öppettider.
-
Vid frågor om lön, anställningsavtal, kollektivavtal eller rätt till semester hänvisar vi till de lokala fackförbunden alternativt arbetsgivarorganisationerna då detta inte regleras i arbetsmiljölagstiftningen.
-
Sök och beställ handlingar i vårt webbdiarium.
-
Om du vill rapportera om överträdelser av visselblåsarlagens bestämmelser om att en arbetsgivare inte uppfyller sina skyldigheter om att ha interna kanaler och förfaranden för rapportering och uppföljning - visselblåsning - enligt lagen om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden (SFS 2021:890), ska du skicka ditt tips via e-post till Arbetsmiljöverket. Skriv ”Rapport om brister i interna kanaler” i ämnesraden.
Du kan också rapportera genom att ringa oss på onsdagar klockan 9.00–11.00. Du kan själv välja att ringa med dolt nummer om du inte vill att ditt telefonnummer ska synas.
Din rapportering kan exempelvis handla om
- att arbetsgivaren saknar interna kanaler för rapportering av missförhållanden, det vill säga kanal för visselblåsning
- att den som utsetts för att hantera rapporterna om missförhållanden inte är att betrakta som oberoende och självständig
- att det saknas skriftlig dokumentation som beskriver den interna kanalen för rapportering av eventuella missförhållanden eller hur rapportering och uppföljning av missförhållanden ska gå till
- att det finns brister i tillgängligheten till de interna rapporteringskanalerna.
Mer information om arbetsgivares skyldigheter om att interna kanaler och förfaranden för rapportering och uppföljning (visselblåsning) enligt lagen om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden (SFS 2021:890) kan du läsa här:
Arbetsmiljöverket tar också emot, följer upp och lämnar återkoppling på rapporter om missförhållanden inom produktsäkerhet och produktöverensstämmelse som omfattas av vårt tillsynsansvar. Om du vill rapportera om missförhållanden om produktsäkerhet eller annat, eller läsa mer så kan du göra det här:
-
För frågor från media, kontakta vår presstjänst.
Vad händer när du kontaktar oss?
Du hör av dig
All post som kommer till Arbetsmiljöverket betraktas som allmän handling. Det innebär att materialet är offentligt för allmänhet och massmedia. Detta gäller såväl traditionell post som post i elektronisk form (till exempel e-post). Endast i undantagsfall kan uppgifter i inkommande e-post omfattas av sekretess.
Om du väljer att skicka ett e-postmeddelande till Arbetsmiljöverket så kommer ditt meddelande att skickas vidare för åtgärd och svar.
Vi gör en bedömning
Vi går igenom ditt ärende och avgör ifall vi kan hjälpa dig med handledning.
Arbetsmiljöverket tar inte hand om ärenden gällande lön, anställningsavtal, kollektivavtal eller rätt till semester. I dessa fall hänvisar vi till de lokala fackförbunden eller arbetsgivarorganisationerna då detta inte regleras i arbetsmiljölagstiftningen.
Vi hör av oss till dig
Vi återkommer till dig så snart vi kan.
Senast uppdaterad 2024-05-28