Nya regler om projektering och byggarbetsmiljösamordning
Arbetsmiljöverkets föreskrifter om projektering och byggarbetsmiljösamordning gäller från den 1 januari 2025. Reglerna riktar sig till byggherrar, projektörer och byggarbetsmiljösamordnare. Fokus ligger på att förebygga arbetsmiljörisker tidigt i byggprojekt.
Vem gäller reglerna för?
Projektering och byggarbetsmiljösamordning – grundläggande skyldigheter (AFS 2023:3) gäller för dig som har rollen som
- byggherre (den som låter utföra ett bygg- eller anläggningsarbete)
- projektör (arkitekt, konstruktör eller annan som medverkar i planeringen eller projekteringen)
- byggarbetsmiljösamordnare (Bas-P eller Bas-U)
- tillverkare av monteringsfärdiga byggnader och anläggningar.
Vad innebär reglerna?
I AFS 2023:3 finns både regler som gäller sedan tidigare, regler som förtydligar och preciserar det som gäller sedan tidigare och helt nya regler. En del av reglerna gäller för flera aktörer inom bygg och anläggning, medan andra är specifika för dig som enskild aktör.
Fokus ligger på arbetsmiljöarbetet i de tidiga skedena av ett bygg- och anläggningsprojekt, det vill säga hur arbetsmiljörisker ska förebyggas vid planering, projektering och byggarbetsmiljösamordning.
Föreskrifterna syftar till att
- förebygga ohälsa och olycksfall som kan uppstå under byggskedet
- ge förutsättningar för en god arbetsmiljö på framtida arbetsplatser i den färdiga byggnaden eller anläggningen.
Eftersom flera aktörer har ansvar för arbetsmiljön i ett byggprojekt är organisering, samordning och samarbete viktiga delar.
Föreskrifterna har tydliga bestämmelser kring att
- förebygga risker så tidigt som möjligt i bygg- och anläggningsprojekt
- övergripande organisera och skapa förutsättningar för en god arbetsmiljö
- samordna och organisera bygg- och anläggningsprojekt
- kontrollera och följa upp arbetsmiljöarbetet.
Reglerna anger vem som ska göra vad i arbetsmiljöarbetet i ett byggprojekt, och i vilket skede det ska göras. Den som kan påverka arbetsmiljön till det bättre, ska också göra det. Ingen ska bli sjuk, skadas eller dö på våra bygg- eller anläggningsarbetsplatser.
Regler som gäller för alla aktörer
Flera aktörer kan ha ansvar för att följa en och samma bestämmelse och vem som ansvarar avgörs utifrån hur de faktiskt har möjlighet att påverka arbetsmiljön. Det kan variera utifrån det skede som ett byggprojekt befinner sig i.
-
I den nya föreskriften finns ett antal regler som gäller redan idag, men de har omarbetats och preciserats så att de ska bli tydligare.
Exempel på områden där bestämmelserna har förtydligats och preciserats för alla aktörer är
- att byggprojektets arbetsmiljöarbete ska påbörjas i ett tidigt skede
- att aktörer ska ha tillräcklig arbetsmiljökompetens, erfarenhet och resurser för aktuellt byggprojekt
- samordningen av inblandade aktörer
- tidsplaneringen för hela byggprojektet
- uppföljningen av arbetsmiljöarbetet under hela byggprojektet
-
I den nya föreskriften finns det även helt nya regler som gäller samtliga aktörer.
De innebär bland annat att alla aktörer ska
- arbeta enligt grundprinciperna för att förbygga arbetsmiljörisker som kan uppstå i bygg- eller bruksskedet
- anpassa sitt arbetsmiljöarbete efter byggprojektets storlek, komplexitet och risknivå
- ta fram rutiner för sitt arbetsmiljöarbete i bygg- och anläggningsprojektet
- vidta åtgärder om arbetsmiljöarbetet brister
- i de fall det finns tillfälliga och samverkande konstruktioner, se till att arbetet leds av en person som har särskild kompetens om konstruktionen så att den är säker.
Det handlar om att du ska ta ditt ansvar för att förebygga de arbetsmiljörisker som du själv kan påverka. Så fundera på vad som är din uppgift – och agera sedan.
Nya regler som gäller för en specifik aktör
Det finns även helt nya regler som du ska följa beroende på om du har rollen som byggherre, projektör, byggarbetsmiljösamordnare eller tillverkare av monteringsfärdiga byggnader eller anläggningar. Här får du en sammanfattning av vad som är nytt för din roll.
-
Du som har rollen som byggherre har redan idag ett övergripande ansvar för att förebygga ohälsa och olyckor i byggskedet och ge förutsättningar för en god arbetsmiljö på en framtida arbetsplats. Den nya föreskriften innehåller tydligare regler om hur du ska organisera, kontrollera och följa upp arbetsmiljöarbetet i ditt byggprojekt. Det kräver att du är delaktig och aktiv i arbetsmiljöfrågorna under hela byggprojektet.
Utöver vad som gäller enligt de nuvarande reglerna, lyfter de nya föreskrifterna bland annat fram vikten av att
- se till att den organisation och de resurser som krävs för arbetsmiljöarbetet i byggprojektet finns
- planera och organisera arbete och arbetsprocesser på ett sådant sätt att det skapar förutsättningar för en god arbetsmiljö
- tydliggöra olika aktörers ansvarsområden och gränsdragningar mellan olika projekt som pågår samtidigt inom ett geografiskt område
- följa upp tidplanen för byggprojektet för att säkerställa att det finns tillräckligt med tid för att förebygga olyckor och ohälsa
- följa upp och kontrollera arbetsmiljöarbetet i byggprojektet
- vidta åtgärder när arbetsmiljöarbetet inte fungerar - under hela byggprojektet
- se till att arbete som medför omedelbar och allvarlig fara för liv eller hälsa stoppas eller ändras
- se till att arbetsmiljöplanen och arbetsmiljöarbetet i övrigt lämnas över från Bas-P till Bas-U och vid byte av byggarbetsmiljösamordnare
- klargöra hur underlag från projektering överlämnas till Bas-U i de fall då projekteringen fortsätter efter att produktionen påbörjats.
Byggherrens ställföreträdare
Det nuvarande begreppet "uppdragstagare enligt 3 kap. 7c § arbetsmiljölagen" har i de nya föreskrifterna ändrats till "byggherrens ställföreträdare". För att någon annan ska kunna överta byggherrens arbetsmiljöansvar krävs redan idag att den aktören är självständig. I den nya föreskriften utvecklas vad självständighetskravet innebär.
I de fall du som byggherre har överlåtit ditt byggherreansvar ska du kunna visa att ställföreträdaren
- har befogenheter att disponera de resurser som krävs och
- självständigt fattar de beslut som krävs för en god arbetsmiljö.
Är du privatperson?
I de fall du som privatperson ska bygga eller renovera något gäller samma som tidigare, det vill säga att:
- du är byggherre så fort du anlitar någon annan för att bygga eller renovera något och kan då ha samma arbetsmiljöansvar som professionella byggherrar
- har du ett avtal med en enda entreprenör i ett samlat uppdrag, blir denne automatiskt din ställföreträdande byggherre. Den entreprenören övertar då byggherrens arbetsmiljöuppgifter och ansvar.
-
Du som har rollen som projektör, det vill säga du som är arkitekt, konstruktör eller har någon annan roll i planeringen och projekteringen har en stor påverkan på arbetsmiljön. Du ska som tidigare förebygga ohälsa och olyckor i både byggskedet och bruksskedet genom dina val och lösningar.
Utöver vad som gäller enligt de nuvarande reglerna, lyfter de nya föreskrifterna bland annat fram vikten av att
- följa anvisningar från Bas-P i frågor som har betydelse för arbetsmiljön under byggskedet, för att möjliggöra samordning av planeringen och projekteringen
- i samråd med Bas-P, se till att dina föreslagna lösningar är förenliga med andra projektörers lösningar som har betydelse för arbetsmiljön i byggskedet
- redovisa skriftliga underlag till Bas-P med förslag på möjliga lösningar för allvarliga arbetsmiljörisker som kvarstår till byggskedet
- inom ramen för uppdraget, se till att utreda eventuella arbetsmiljörisker om nya metoder, tekniker eller material ska användas
- inför rivning, ombyggnation eller renovering, inom ramen för ditt uppdrag, skriftligen dokumentera resultat av en sådan utredning. Du eller byggherren ska informera den som ska utföra arbetet om resultatet.
-
Vissa av reglerna vänder sig enbart till dig som är Bas-P. Precis som tidigare ska du samordna arbetet med planeringen och projekteringen för att förebygga arbetsmiljörisker och minska risken för ohälsa och olyckor på byggarbetsplatsen. I de nya reglerna har vi förtydligat och utvecklat reglerna för dig i din roll.
Utöver vad som gäller enligt de nuvarande reglerna, lyfter de nya föreskrifterna bland annat fram vikten av att
- börja med arbetsmiljöplanen så snart du blivit utsedd och planeringen och projekteringen startat
- kunna visa upp arbetsmiljöplanen under hela den tid du ansvarar för den
- informera projektörerna om hur samarbete och samordning ska organiseras och genomföras och vilka andra aktörer som kan påverka projektörens arbete
- kontrollera att projektörerna har rutiner för sitt arbetsmiljöarbete och följa upp hur de förebygger arbetsmiljörisker som kan uppstå i byggprojektet
- informera och meddela byggherren om det finns brister i projekteringsarbetet
- informera om arbetsmiljöarbetet som genomförts när du lämnar över arbetsmiljöplanen till efterträdande byggarbetsmiljösamordnare
- fortsätta samordna projekteringen om den fortsätter efter att arbetsmiljöplanen överlämnats.
-
I de nya reglerna har vi förtydligat och utvecklat kraven för dig som har en roll som Bas-U. Precis som tidigare ska du samordna entreprenörerna, organisera det gemensamma arbetsmiljöarbetet och följa upp entreprenörernas arbetsmiljöarbete, för att minska risken för ohälsa och olyckor på byggarbetsplatsen.
Utöver vad som gäller enligt de nuvarande reglerna, lyfter de nya föreskrifterna bland annat fram vikten av att
- genomföra introduktion för de som ska arbeta på byggarbetsplatsen
- se till att byggarbetsplatsen hålls i god ordning och städas regelbundet
- begära in uppgifter om arbetsmiljörisker med åtgärder från entreprenörerna för att ge klartecken inför start av deras arbeten
- samråda med och ge entreprenörernas skyddsombud möjlighet att medverka i det gemensamma arbetsmiljöarbetet på byggarbetsplatsen
- kontrollera och följa upp entreprenörernas arbetsmiljöarbete i byggprojektet på ett systematiskt sätt
- informera och meddela byggherren om det finns brister som inte kan avhjälpas på plats
- ta emot uppgifter om arbetsmiljöarbetet i övrigt från tidigare byggarbetsmiljösamordnare när arbetsmiljöplanen lämnas över.
-
Vissa av reglerna gäller bara dig som har ett helhetsansvar för att projektera monteringsfärdiga byggnader eller anläggningar. Du ska som tidigare planera och projektera för en god arbetsmiljö i bygg- och bruksskedet och samordna projekteringen.
Utöver vad som gäller enligt de nuvarande reglerna, lyfter de nya föreskrifterna bland annat fram vikten av att
- ha rutiner för att samordna olika delar av projekteringen med avseende på säkerhet och arbetsmiljön under byggskedet
- ta fram underlag som beskriver hur de olika delarna ska stabiliseras, lyftas och monteras på ett säkert sätt
- följa upp montagearbetet för att kontrollera att byggnaderna eller anläggningarna går att montera på ett säkert sätt.
Hur kan man göra för att följa reglerna?
Om du eller din organisation inte har arbetat utifrån de nya arbetsmiljöreglerna om projektering och byggarbetsmiljösamordning finns några tips på vägen.
-
Hur omfattande arbetet blir med att implementera de nya reglerna i din eller din organisations arbetssätt, beror på hur du har arbetat tidigare och vilken typ av byggprojekt du arbetar med. Storlek, komplexitet och risknivå varierar mycket mellan olika byggprojekt och det ska avspeglas i ditt arbetsmiljöarbete.
Så här kan du göra för att implementera de nya reglerna:
- Börja med att läsa det kapitel i föreskriften som gäller för din roll. Du kan också ta del av en sammanfattning av det som är nytt i ett inspelat webbinarium eller presentationsmaterialet till det. De ligger här:
Webbinarier om nya regler för byggprojekt
- Läs de andra kapitlen som gäller för dig, och som är gemensamma för flera aktörer.
- Se över ditt eller din organisations nuvarande arbetssätt, exempelvis befintliga arbetsprocesser och rutiner. Bedöm hur väl arbetssättet uppfyller de nya kraven. Fråga dig vad som saknas helt och vad som behöver justeras eller utvecklas.
- Se till att du har rätt kompetens för arbetsmiljöarbetet eller att rätt kompetens finns tillgänglig i din organisation, så att du eller ni kan uppdatera era arbetssätt till de nya reglerna.
- Gör de förändringar som behövs i arbetsprocesser, rutiner, mallar, andra handlingar och annat som styr era arbetssätt.
Senast uppdaterad 2025-01-03