Fler pressmeddelanden

Brister i att förebygga hot och våld på jobbet

Nära åtta av tio arbetsgivare gör inte tillräckligt för att förebygga hot och våld på jobbet. Det visar Arbetsmiljöverkets inspektioner i branscher där personalen är särskilt utsatta, som vid HVB- och LSS-boenden och i kollektivtrafiken.

Totalt 6 procent av alla anmälda arbetsolyckor med sjukfrånvaro orsakades av hot och våld 2017-2021. Men riskerna är större i vissa branscher och arbetsgivarna brister i det förebyggande arbetet.
Totalt 6 procent av alla anmälda arbetsolyckor med sjukfrånvaro orsakades av hot och våld 2017-2021. Men riskerna är större i vissa branscher och arbetsgivarna brister i det förebyggande arbetet.

På senare år har hot och våld uppmärksammats allt mer som ett arbetsmiljöproblem. I den här insatsen har Arbetsmiljöverket fokuserat på verksamheter som ligger högt i statistiken över anmälda arbetsskador orsakade av hot och våld.  Sammanlagt har drygt 1 000 inspektioner gjorts runtom i landet under 2018-2022.

-         Vi kan aldrig acceptera att hot och våld blir ett normalt inslag i arbetsmiljön. Arbetsgivarna måste göra det som krävs för att minimera riskerna och här ser vi tyvärr att det finns stora brister, säger Eva Karsten, projektledare för insatsen på Arbetsmiljöverket.

Arbetsmiljöverket har inspekterat arbetsmiljöarbetet i HVB-hem (hem för vård eller boende) och LSS-boenden (lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade), SIS (Statens institutionsstyrelse) kollektivtrafiken, kriminalvården och för butikskontrollanter.

77 procent av de inspekterade arbetsplatserna har fått krav på att åtgärda brister i arbetsmiljöarbetet kopplat till hot och våld. Det handlar framför allt om brister i rutinerna när det gäller att undersöka, riskbedöma och förebygga riskerna för hot och våld. Men det saknas också fungerande rutiner för vad medarbetare ska göra när det väl uppstår en situation.

-         Riskerna för hot och våld kan se olika ut, men vi ser ungefär samma brister i säkerhetsarbetet i alla branscher som inspekterats. Det är ett problem att säkerhetsrutiner tas fram centralt utan att involvera medarbetarna. Det gör att man inte fångar upp de risker som finns och rutinerna blir svåra att använda ute i verkligheten, säger Eva Karsten.

Ungefär sex procent av alla anmälda arbetsolyckor med sjukfrånvaro orsakas av hot och våld, enligt Arbetsmiljöverkets statistik 2017-2021.

Tågvärdar är ett av de yrken som är allra mest utsatt. Anställda inom kollektivtrafiken arbetar ofta ensamma under alla tider, även helger och sena kvällar, och saknar en säker flyktväg.

 Konflikter i samband med biljettkontroller

-         Konflikter uppstår ofta i samband med biljettkontroller. För många bussförare har det blivit bättre sedan kontanthanteringen försvann. Samtidigt kan vi se att risken för hot mot tågvärdar, som ska kontrollera biljetterna, ökat, säger Eva Karsten.

Även anställda inom omsorgen är särskilt utsatta för hot och våld. Arbetsmiljöverkets inspektioner vid HVB- och LSS-boendenvisar att arbetsmiljöarbetet inte har den prioritet som är nödvändig för personalens säkerhet. Det finns också brister kring rapporteringen av de incidenter som inträffat.

-         Det kan bero på att det saknas rutiner, men det kan också vara att hot och våld blivit så vanligt att man inte längre rapporterar in det som sker. Det är allvarligt, inte minst för att det blir svårare att förebygga att liknande situationer uppstår igen, säger Eva Karsten.

Arbetsmiljöverket har inspekterat samtliga anstalter inom kriminalvården samt ett 50-tal arbetsplatser inom handeln med fokus på butikskontrollanter. Även här finns brister i arbetsmiljön kopplad till personalens säkerhet.

-         Vi ser ett hårdare arbetsklimat överlag i dessa branscher och det måste arbetsgivarna ta hänsyn till i sitt säkerhetsarbete. Ingen ska behöva bli sjuk, skadas eller dö av sitt jobb, säger Eva Karsten.

Många brister inom organisatorisk och social arbetsmiljö

Arbetsmiljöverket har under samma period även gjort andra inspektioner kopplade till organisatorisk och social arbetsmiljö. Resultaten finns samlade i den färska rapporten Organisatorisk och social arbetsmiljö 2018-2022. Några exempel:

  • Kränkande särbehandling. 500 inspektioner inom trossamfund, universitet och högskolor samt kultur, film och teater. Sammanlagt 69 procent fick krav på att åtgärda brister. Arbetsgivarna hade till exempel inte klargjort att kränkande särbehandling är oacceptabelt och saknade kunskap och rutiner för att motverka kränkande särbehandling.
  • Hög arbetsbelastning. 700 inspektioner hos bland annat ambulansverksamhet, primärvård, privat hälso- och sjukvård samt statliga myndigheter, 76 procent fick krav på att åtgärda brister i det systematiska arbetsmiljöarbetet samt den organisatoriska och sociala arbetsmiljön.
  • Arbetstidslagen. 300 inspektioner hos bland annat mäklare, IT-byråer och reklambyråer. 49 procent fick krav på att åtgärda brister, till exempel saknar många rutiner för att kontrollera mertid och övertid.

Fakta: Hot och våld i arbetslivet

  • Sammanlagt 6 procent av alla anmälda arbetsolyckor med sjukfrånvaro orsakades av hot och våld 2017-2021.
  • De mest utsatta branscherna för hot och våld är utbildning inom särskolor, säkerhetsverksamhet, boenden för olika former av omsorg och järnvägstrafik.
  • De yrken som är mest utsatta för hot och våld på jobbet i förhållande till antalet sysselsatta är: Tågmästare, väktare/ordningsvakter (dit butikskontrollanter räknas), undersköterskor och sjukvårdsbiträden, lärarassistenter, poliser, buss – och spårvagnsförare samt kriminalvårdare.
  • Källa: Arbetsmiljöverket

Läs hela rapporten: https://www.av.se/globalassets/filer/publikationer/rapporter/organisatorisk-och-social-arbetsmiljo-2018-2022-rapport.pdf

 

Kontakt: Arbetsmiljöverkets presstjänst, media@av.se eller 010-730 91 55

Eva Karsten, projektledare, Arbetsmiljöverket:010-730 93 69

Relaterade pressmeddelanden

  • Myndigheter bidrar till en renare städbransch
    • 12 november 2024
    • Pressmeddelande

    Sedan 2018 har nio myndigheter utvecklat ett samarbete kring kontroller för att motverka fusk och regelöverträdelser i arbetslivet. Myndigheter mot arbetslivskriminalitet har tillsammans genomfört över 14 000 gemensamma kontroller. En del av kontrollerna har genomförts i städbranschen, som är ...

  • Myndighetskontroller motverkar avfallsbrottslighet
    • 11 november 2024
    • ...

    I september deltog Arbetsmiljöverket i en omfattande tillsynsinsats av avfallstransporter i Stockholms län, i samarbete med Länsstyrelsen, Polismyndigheten och 18 av länets kommuner. Resultatet visar att över hälften av de kontrollerade transporterna hade brister. Av de kontrollerade företagen...

  • Arbetsmiljöverket genomför samordnad kontrollinsats i Mariestad
    • 25 oktober 2024
    • Pressmeddelande

    I veckan har Arbetsmiljöverket, i samverkan med flera andra myndigheter, genomfört en omfattande arbetsplatsinspektion på Metsä Tissue i Mariestad. Insatsen är en del av det nationella arbetet för att förebygga arbetslivskriminalitet, förbättra arbetsmiljön och säkerställa att lagar och regler...

  • Arbetsgivare brister i det digitala arbetsmiljöarbetet
    • 23 oktober 2024
    • Pressmeddelande

    Många arbetsgivare har stor kunskap om digitala system och hur de påverkar människan. Trots det finns det fortfarande en del att göra när det gäller det digitala arbetsmiljöarbetet. Det visar årets EU-kampanj där vi inspekterat ledarskapet i det digitala arbetslivet.

Fler nyheter och pressmeddelanden