Arbetsmiljöverket har sedan 2012 fått in anmälningar om tre dödsolyckor, ett tiotal andra olyckor och ett tjugotal allvarliga tillbud som alla inträffat då arbetstagare på godstransportföretaget Green Cargo åkt på fotsteg utanpå lok och tågvagnar. Det är ett arbetsmoment som utförs dagligen i samband med så kallat växlingsarbete då vagnar flyttas och kopplas ihop. Arbetstagaren radiostyr då loket med ett manöverdon i ena handen och håller i sig i ett handtag med den andra.
− Ingen ska skadas eller dö av jobbet. Det är arbetsgivarens ansvar att förebygga risken för olyckor, men det ser vi inte att Green Cargo har lyckats göra i det här fallet. Därför har vi beslutat att förbjuda åkning på fotsteg utanpå rälsfordon inom hela Green Cargos verksamhet i Sverige, säger Ulrika Scholander, enhetschef på Arbetsmiljöverkets inspektionsavdelning.
Förbudet gäller från och med den 3 september i år och är förenat med ett vite på 15 miljoner kronor. Om Green Cargo utför arbetsmomentet i strid med gällande förbud kommer vi att göra en ansökan till förvaltningsrätten om att döma ut vitesbeloppet.
Oförutsedda händelser orsakar allvarliga olyckor
Risken med arbetssättet består framför allt i att det saknas tillräckligt skydd mot fall och att det när som helst kan inträffa oförutsedda skakningar, dunsar eller urspårningar som gör att arbetstagaren trillar av fotsteget och i värsta fall blir överkörd av ett lok eller en vagn.
Green Cargo har själva bedömt risken med arbetssättet som allvarlig. Företaget instruerar arbetstagare att hålla i sig ordentligt och stå stadigt när de åker på fotsteg, men skriver i samma utbildningsmaterial att fel och förhållanden på infrastruktur kan orsaka en plötslig urspårning. I sådana situationer har det tidigare visat sig att arbetstagare inte har en chans att hålla i sig och stå kvar på fotsteget.
Arbetsgivare ska förebygga alla risker för skador
Green Cargo har i en egen utredning efter en allvarlig olycka i Södertälje hamn i höstas konstaterat att de situationer som kan leda till fall från fotsteg både är vanligt förekommande och svåra att förutse. Detta eftersom de till exempel kan bero på väder, is i spåren, inbromsningar samt slitna spår eller hjul.
− Lagen är tydlig, en arbetsgivare ska förebygga alla risker för skador i alla delar av arbetet. Om det inte går att förebygga riskerna med ett arbetssätt måste man avskaffa det, säger Ulrika Scholander.
Green Cargo har inför vårt beslut om förbud inkommit med ett yttrande som innehåller planerade åtgärder för att dels minska behovet av åkning utanpå rälsfordon, dels minska risken för olyckor i de situationer då företaget ändå anser att arbetssättet är nödvändigt. Green Cargo skriver bland annat att man planerar att förbjuda åkning på fotsteg i ”särskilt utsatta situationer”, men beskriver inte närmare vilka situationer det gäller eller i vilken omfattning man avser att minska åkning på fotsteg.
Planerade åtgärder har inte vidtagits
Green Cargo skriver även att en kameralösning kan ersätta arbetstagare som radiostyr lok från fotsteg, men att det bara kan ske på vissa platser och under rätt förutsättningar. Vidare redovisar Green Cargo flera åtgärder som man planerar att genomföra under 2024, bland annat sänkt hastighet, anpassade vagnar och användning av fallskyddsutrustning. Det framgår dock inte på vilket sätt företaget anser att åtgärderna förebygger eller minskar riskerna för arbetstagarna. Eftersom Green Cargo ännu inte har vidtagit de planerade åtgärderna fattar Arbetsmiljöverket nu beslut om förbud.
− Det är bra att Green Cargo delar vår bild av riskerna med åkning på fotsteg, men flera av de åtgärder som presenteras i yttrandet har företaget nämnt i flera år utan att de har implementerats. Det finns i nuläget inga konkreta åtgärder som helt förebygger risken att arbetstagare på Green Cargo skadas eller dör när de åker på fotsteg utanpå rälsfordon, säger Ulrika Scholander.