Fler pressmeddelanden

Nagelvårdssalonger kontrollerade i myndighetsgemensam insats

I slutet av 2024 genomfördes en myndighetsgemensam kontrollinsats riktad mot nagelvårdsbranschen. Kontroller utfördes i samtliga län och omfattade totalt 80 arbetsplatser. Resultatet visade på omfattande brister i arbetsmiljö, kassaregister, personalliggare och misstänkta brott mot utlänningslagen samt människoexploatering. Drygt hälften av arbetsställena hade brister i sin ekonomiska redovisning, arbetsmiljö eller brutit mot andra lagar och regler.

Bild på en nagelsalong med långt arbetsbord och stol
Vid kontroller av nagelsalonger upptäcktes bland annat dålig ventilation, långa arbetsdagar och avsaknad av tjänstbarhetsintyg för arbete med farliga kemikalier som kräver läkarintyg.

– Vi har identifierat stora problem med regel- och lagöverträdelser som brister i kassaregister och personalliggare. Det leder till att vi nu inleder skatteutredningar mot företag som inte följer lagen. Den här typen av regelöverträdelser snedvrider konkurrensen och hotar vår välfärd, säger Nina Blomkvist, nationell samordnare för arbetslivskriminalitet på Skatteverket.

Farlig arbetsmiljö och långa arbetsdagar

Arbetsmiljöverket upptäckte allvarliga arbetsmiljöbrister. I flera fall saknades fungerande ventilation, trots att personalen hanterar farliga kemikalier under långa arbetsdagar.

– Våra inspektörer upptäckte allvarliga arbetsmiljörisker, som bland annat dålig ventilation, långa arbetsdagar och avsaknad av tjänstbarhetsintyg för arbete med farliga kemikalier som kräver läkarintyg. Det är arbetsgivarens ansvar att säkerställa att arbetsmiljön är hälsosam. Ingen ska behöva riskera sin hälsa på jobbet, säger Arne Alfredsson, chef för myndighetssamverkan mot arbetslivskriminalitet på Arbetsmiljöverket.

Organiserad brottslighet och människoexploatering

Polismyndigheten och Jämställdhetsmyndigheten identifierade en minderårig utan vårdnadshavare i Sverige som antas varit utsatt i människoexploatering. Socialtjänsten kontaktades för stöd till den minderårige.

– I flera fall ser vi kopplingar till organiserad brottslighet. Dessa aktörer utnyttjar sårbara individer och tjänar stora pengar på brottslighet i arbetslivet. Genom samverkan kan vi effektivt sätta stopp för detta, säger Per Wadhed, chef för sekretariatet för myndighetssamverkan vid Polisen.

Kontrollinsatsens resultat i korthet

Skatteverket

Brister i kassaregister och dubbelregistrering av personal i personalliggare, vilket ökar risken för oredovisade intäkter och löner. Sammanlagt har kontrollavgifter om 724 000 kronor utfärdats.

Arbetsmiljöverket

Brister i ventilation, utbildningsintyg och tjänstbarhetsintyg samt överträdelser av arbetstidslagen. Sanktionsavgifter på cirka 100 000 kronor utfärdades för avsaknad av utbildningsintyg för arbete med farliga kemikalier (Cyanoakrylat) och tjänstbarhetsintyg (läkarintyg).

Jämställdhetsmyndigheten

Identifierade minderårig utan vårdnadshavare i Sverige, möjliga fall av människoexploatering, upprättad kontakt med socialtjänst angående den minderårige.

Polisen

15 anmälningar om brott mot utlänningslagen, varav flera även gäller anmälningar om människoexploatering. Inlett förundersökningar om människoexploatering och penningtvätt och gjort beslag av föremål och kontanter till ett värde om cirka 7 miljoner kronor.

Utöver detta pågår fortsatta utredningar om misstänkta regelöverträdelser även på andra myndigheter.

Bakgrund

Nio myndigheter har regeringens uppdrag att arbeta tillsammans för att motverka arbetslivskriminalitet inom olika branscher.

Tillsammans planerar och genomför vi oanmälda kontroller för att stoppa regelbrott och annan brottslighet i arbetslivet. Kontrollerna genomförs i riskbranscher som till exempel transport, bygg, bärplockning, bilverkstäder, biltvättar, slakterier, byggverksamhet, restauranger och skönhetssalonger. Under november-december 2024 genomfördes kontroller i nagelvårdsbranschen.

Sedan 2018 har myndigheterna genomfört nära 16 000 gemensamma kontroller. Sedan 2023 organiseras kontrollerna inom ramen för samverkan i de sju regionala centren mot arbetslivskriminalitet, AKC. Dessa finns i Stockholm, Umeå, Göteborg, Malmö, Norrköping, Uppsala och Örebro.

Arbetsmiljöverket är samordnande myndighet i arbetet mot arbetslivskriminalitet. I arbetet deltar även Polismyndigheten, Arbetsförmedlingen, Skatteverket, Försäkringskassan, Migrationsverket, Åklagarmyndigheten, Ekobrottsmyndigheten och Jämställdhetsmyndigheten.

Kontaktuppgifter för mer information

Arbetsmiljöverket

Sara Svensson, Arbetsmiljöverkets samordnare för arbetet mot arbetslivskriminalitet i Stockholm, telefon 010-730 9219.

Jämställdhetsmyndigheten

Paulina Bolton, utredare vid Nationella samordningen för prostitution och människohandel.

paulina.bolton@jamstalldhetsmyndigheten.se

Polismyndigheten

Per Wadhed, chef för sekretariatet för myndighetssamverkan vid Polisen, telefon till polisens mediacenter 010-563 91 70.

Skatteverket

Nina Blomkvist, nationell samordnare för arbetslivskriminalitet på Skatteverket, telefon 010-5757110

Relaterade pressmeddelanden

  • Färre utstationerade arbetstagare till Sverige
    • 6 mars 2025
    • Pressmeddelande

    Antalet utstationerade arbetstagare till Sverige minskade med cirka 5 725 mellan 2023 och 2024. Minskningen är tydlig inom byggverksamhet (-2 021 arbetstagare) samt jordbruk, skogsbruk och fiske, där thailändska bärplockare stod för den största minskningen. Samtidigt ökar utstationeringen i vi...

  • Nya arbetsmiljöregler för byggprojekt kan minska antalet dödsolyckor
    • 6 februari 2025
    • Pressmeddelande

    Byggherrar och projektörer kan minska riskerna för dödsolyckor i byggprojekt genom att förebygga arbetsmiljörisker i tidiga skeden. Därför förtydligar Arbetsmiljöverket byggherrars, projektörers och byggarbetsmiljösamordnares ansvar för arbetsmiljön i byggprojekt i de nya föreskrifterna som bö...

  • Nu har Arbetsmiljöverkets nya regelstruktur trätt i kraft
    • 27 januari 2025
    • Pressmeddelande

    Från och med den 1 januari 2025 ska nya föreskrifter på arbetsmiljöområdet tillämpas. Alla regler – det vill säga föreskrifterna och allmänna råden – är samlade i 15 författningar. Reglerna är digitaliserade och nu uppdateras också det stödjande materialet om reglerna på Arbetsmiljöverkets web...

  • Sverigebeslut efter förnyad inspektion om hot och våld på SIS-hem
    • 11 december 2024
    • Pressmeddelande

    Arbetsmiljöverket har beslutat om en rad åtgärder som Statens Institutionsstyrelses ska genomföra för att förebygga hot och våld mot anställda på institutioner där SIS bedriver tvångsvård för vuxna och ungdomar, samt sluten ungdomsvård.

Fler nyheter och pressmeddelanden