Bygg- och anläggningsarbeten är bland de farligaste jobben sett till antal allvarliga olycksfall och dödsolyckor. Arbetet innehåller också risker som gör att man kan bli sjuk eller dö i förtid av jobbet. Syftet med de nya reglerna om projektering och byggarbetsmiljösamordning (AFS 2023:3) är att öka säkerheten i byggprojekt.
- Många arbetsmiljörisker kan förebyggas tidigt i planeringen, men det görs inte alltid. Stora, komplicerade byggprojekt med många olika aktörer och ett pressat tidschema kräver en tydlig ansvarsfördelning och samordning av arbetsmiljöfrågorna, säger Agneta Axelsson, sakkunnig på Arbetsmiljöverkets regelavdelning.
De nya reglerna preciserar vilket arbetsmiljöansvar och vilka uppgifter som byggherrar, projektörer, byggarbetsmiljösamordnare och tillverkare av monteringsfärdiga byggnader eller anläggningar har. Syftet är att de enklare ska förstå sin roll och utföra sina uppgifter i arbetsmiljöarbetet.
- Byggherren ska anlita aktörer som har tillräcklig arbetsmiljökompetens, erfarenhet och resurser för aktuellt byggprojekt för att på så sätt främja ett väl fungerande arbetsmiljöarbete i sitt byggprojekt. Alla aktörer ska anpassa sitt arbetsmiljöarbete efter byggprojektets storlek, komplexitet och risknivå, så att man avsätter de resurser som är nödvändiga, säger Agneta Axelsson.
Vad innebär de nya reglerna mer i detalj?
Föreskrifterna har bestämmelser för hur
- risker ska förebyggas så tidigt som möjligt i bygg- och anläggningsprojekt
- byggherren organiserar och skapar förutsättningar för en god arbetsmiljö
- byggarbetsmiljösamordnarna samordnar bygg- och anläggningsprojekt
- projektörer, det vill säga arkitekter, konstruktörer och andra som medverkar i planeringen och projekteringen, ska samarbeta och förebygga risker
- alla aktörer ska följa upp arbetsmiljöarbetet och vidta åtgärder när det finns brister.