Fler pressmeddelanden

Stor inspektion av arbetsmiljön på akutsjukhus

Arbetsmiljöverket ska inspektera landets akutsjukhus. Bakgrunden är de arbetsmiljöproblem som rapporterats från flera sjukhus, ofta kopplade till hög arbetsbelastning. Totalt ska cirka 70 sjukhus inspekteras.

Arbetsmiljön på akutsjukhusen ska inspekteras i ny nationell insats.
Arbetsmiljön på akutsjukhusen ska inspekteras i ny nationell insats.

Arbetsmiljöverket har fått in över 150 anmälningar från skyddsombud på sjukhus, där de begär att myndigheten ska ingripa mot problem i arbetsmiljön. Anmälningarna vittnar om en alltför hög arbetsbelastning, personalbrist och överbeläggningar där patienter vårdas i korridorerna. Flera av anmälningarna gäller sjukhusens akutmottagningar.

-          Vi får nu signaler om att läget är så pressat på flera sjukhus att vårdpersonalen riskerar sin egen hälsa eller väljer att sluta. Det är helt oacceptabelt. Därför gör vi en ny, stor insats där vi inspekterar arbetsmiljön på landets akutsjukhus, säger Erna Zelmin, Arbetsmiljöverkets generaldirektör.

Arbetsmiljöverket kommer att inspektera både sjukhus som drivs i privat regi och de akutsjukhus runtom i landet som drivs av regionerna. Sammanlagt handlar det om cirka 70 sjukhus och planen är att besöka tre avdelningar på varje sjukhus. I den här insatsen ska inspektörerna fokusera på den organisatoriska arbetsmiljön, främst arbetsbelastning. De ska bland annat inspektera hur arbetet är organiserat och om det finns en balans mellan krav och resurser.

Risk för etisk stress och ohälsa hos personalen

-          Det är allvarligt om resurserna inte räcker till och personalen ständigt måste göra svåra prioriteringar. Det är en sak om detta sker vi tillfälliga arbetstoppar, men om det pågår en längre tid kan det leda till etisk stress och ohälsa hos personalen med utmattning och i förlängningen hjärt- och kärlsjukdomar. Det kan även leda till en ökad risk för brister i vården av patienterna, säger Erna Zelmin.

Arbetsmiljöverket har tidigare påtalat att arbetsmiljöproblemen inom vården behöver åtgärdas på ledningsnivå. De beslut som fattas om till exempel budget eller organisation måste kopplas till arbetsmiljön ute på sjukhusen.

-          Vi gör inspektioner och kan ställa krav på arbetsgivarna att åtgärda de brister vi ser. Men vår bedömning är att det behövs mer genomgripande förändringar av styrning, ledning, fördelning av resurser och organisation av sjukvården. Målet måste vara en hållbar arbetsmiljö, där personalen vill och orkar jobba ett helt arbetsliv, säger Erna Zelmin.

Inspektionerna av den organisatoriska arbetsmiljön på sjukhus påbörjas nu i höst och fortsätter under hela nästa år.

Kontakter:

Presstjänsten, Arbetsmiljöverket, telefon 010-730 91 55,

media@av.se

Malin Cato, projektledare vid Arbetsmiljöverket, 010-730 94 12

Relaterade pressmeddelanden

  • Färre utstationerade arbetstagare till Sverige
    • 6 mars 2025
    • Pressmeddelande

    Antalet utstationerade arbetstagare till Sverige minskade med cirka 5 725 mellan 2023 och 2024. Minskningen är tydlig inom byggverksamhet (-2 021 arbetstagare) samt jordbruk, skogsbruk och fiske, där thailändska bärplockare stod för den största minskningen. Samtidigt ökar utstationeringen i vi...

  • Nya arbetsmiljöregler för byggprojekt kan minska antalet dödsolyckor
    • 6 februari 2025
    • Pressmeddelande

    Byggherrar och projektörer kan minska riskerna för dödsolyckor i byggprojekt genom att förebygga arbetsmiljörisker i tidiga skeden. Därför förtydligar Arbetsmiljöverket byggherrars, projektörers och byggarbetsmiljösamordnares ansvar för arbetsmiljön i byggprojekt i de nya föreskrifterna som bö...

  • Nagelvårdssalonger kontrollerade i myndighetsgemensam insats
    • 4 februari 2025
    • Pressmeddelande

    I slutet av 2024 genomfördes en myndighetsgemensam kontrollinsats riktad mot nagelvårdsbranschen. Kontroller utfördes i samtliga län och omfattade totalt 80 arbetsplatser. Resultatet visade på omfattande brister i arbetsmiljö, kassaregister, personalliggare och misstänkta brott mot utlänningsl...

  • Nu har Arbetsmiljöverkets nya regelstruktur trätt i kraft
    • 27 januari 2025
    • Pressmeddelande

    Från och med den 1 januari 2025 ska nya föreskrifter på arbetsmiljöområdet tillämpas. Alla regler – det vill säga föreskrifterna och allmänna råden – är samlade i 15 författningar. Reglerna är digitaliserade och nu uppdateras också det stödjande materialet om reglerna på Arbetsmiljöverkets web...

Fler nyheter och pressmeddelanden