Fler pressmeddelanden

Stor inspektion av arbetsmiljön på akutsjukhus

Arbetsmiljöverket ska inspektera landets akutsjukhus. Bakgrunden är de arbetsmiljöproblem som rapporterats från flera sjukhus, ofta kopplade till hög arbetsbelastning. Totalt ska cirka 70 sjukhus inspekteras.

Arbetsmiljön på akutsjukhusen ska inspekteras i ny nationell insats.
Arbetsmiljön på akutsjukhusen ska inspekteras i ny nationell insats.

Arbetsmiljöverket har fått in över 150 anmälningar från skyddsombud på sjukhus, där de begär att myndigheten ska ingripa mot problem i arbetsmiljön. Anmälningarna vittnar om en alltför hög arbetsbelastning, personalbrist och överbeläggningar där patienter vårdas i korridorerna. Flera av anmälningarna gäller sjukhusens akutmottagningar.

-          Vi får nu signaler om att läget är så pressat på flera sjukhus att vårdpersonalen riskerar sin egen hälsa eller väljer att sluta. Det är helt oacceptabelt. Därför gör vi en ny, stor insats där vi inspekterar arbetsmiljön på landets akutsjukhus, säger Erna Zelmin, Arbetsmiljöverkets generaldirektör.

Arbetsmiljöverket kommer att inspektera både sjukhus som drivs i privat regi och de akutsjukhus runtom i landet som drivs av regionerna. Sammanlagt handlar det om cirka 70 sjukhus och planen är att besöka tre avdelningar på varje sjukhus. I den här insatsen ska inspektörerna fokusera på den organisatoriska arbetsmiljön, främst arbetsbelastning. De ska bland annat inspektera hur arbetet är organiserat och om det finns en balans mellan krav och resurser.

Risk för etisk stress och ohälsa hos personalen

-          Det är allvarligt om resurserna inte räcker till och personalen ständigt måste göra svåra prioriteringar. Det är en sak om detta sker vi tillfälliga arbetstoppar, men om det pågår en längre tid kan det leda till etisk stress och ohälsa hos personalen med utmattning och i förlängningen hjärt- och kärlsjukdomar. Det kan även leda till en ökad risk för brister i vården av patienterna, säger Erna Zelmin.

Arbetsmiljöverket har tidigare påtalat att arbetsmiljöproblemen inom vården behöver åtgärdas på ledningsnivå. De beslut som fattas om till exempel budget eller organisation måste kopplas till arbetsmiljön ute på sjukhusen.

-          Vi gör inspektioner och kan ställa krav på arbetsgivarna att åtgärda de brister vi ser. Men vår bedömning är att det behövs mer genomgripande förändringar av styrning, ledning, fördelning av resurser och organisation av sjukvården. Målet måste vara en hållbar arbetsmiljö, där personalen vill och orkar jobba ett helt arbetsliv, säger Erna Zelmin.

Inspektionerna av den organisatoriska arbetsmiljön på sjukhus påbörjas nu i höst och fortsätter under hela nästa år.

Kontakter:

Presstjänsten, Arbetsmiljöverket, telefon 010-730 91 55,

media@av.se

Malin Cato, projektledare vid Arbetsmiljöverket, 010-730 94 12

Relaterade pressmeddelanden

  • Myndigheter bidrar till en renare städbransch
    • 12 november 2024
    • Pressmeddelande

    Sedan 2018 har nio myndigheter utvecklat ett samarbete kring kontroller för att motverka fusk och regelöverträdelser i arbetslivet. Myndigheter mot arbetslivskriminalitet har tillsammans genomfört över 14 000 gemensamma kontroller. En del av kontrollerna har genomförts i städbranschen, som är ...

  • Myndighetskontroller motverkar avfallsbrottslighet
    • 11 november 2024
    • ...

    I september deltog Arbetsmiljöverket i en omfattande tillsynsinsats av avfallstransporter i Stockholms län, i samarbete med Länsstyrelsen, Polismyndigheten och 18 av länets kommuner. Resultatet visar att över hälften av de kontrollerade transporterna hade brister. Av de kontrollerade företagen...

  • Arbetsmiljöverket genomför samordnad kontrollinsats i Mariestad
    • 25 oktober 2024
    • Pressmeddelande

    I veckan har Arbetsmiljöverket, i samverkan med flera andra myndigheter, genomfört en omfattande arbetsplatsinspektion på Metsä Tissue i Mariestad. Insatsen är en del av det nationella arbetet för att förebygga arbetslivskriminalitet, förbättra arbetsmiljön och säkerställa att lagar och regler...

  • Arbetsgivare brister i det digitala arbetsmiljöarbetet
    • 23 oktober 2024
    • Pressmeddelande

    Många arbetsgivare har stor kunskap om digitala system och hur de påverkar människan. Trots det finns det fortfarande en del att göra när det gäller det digitala arbetsmiljöarbetet. Det visar årets EU-kampanj där vi inspekterat ledarskapet i det digitala arbetslivet.

Fler nyheter och pressmeddelanden