Fler pressmeddelanden

Sverigebeslut efter förnyad inspektion om hot och våld på SIS-hem

Arbetsmiljöverket har beslutat om en rad åtgärder som Statens Institutionsstyrelses ska genomföra för att förebygga hot och våld mot anställda på institutioner där SIS bedriver tvångsvård för vuxna och ungdomar, samt sluten ungdomsvård.

Mot bakgrund av det ökande antalet så kallade 3.3a-anmälningar om allvarliga händelser hos Statens Institutionsstyrelse, SIS, har Arbetsmiljöverket genomfört en ny inspektionsinsats. Denna ägde rum, med start i februari 2024, både på SIS huvudkontor och genom stickprov på tio av SIS ungdomshem. Resultatet av inspektionerna och bristerna som dokumenterats har lett fram till ett Sverigebeslut som innehåller en rad krav. Syftet är att SIS ska minska riskerna för att medarbetarna ska utsättas för ohälsa och olycksfall på grund av hot och våld.

I Arbetsmiljöverkets senaste arbetsmiljöundersökning (2021) uppgav 35 procent av arbetstagarna inom vård och omsorg att de utsatts för våld, eller hot om våld, det senaste året. Hot och våld är också orsaken till 25 procent av alla anmälda arbetsolyckor med frånvaro på vård- och omsorgsboenden. Motsvarande siffra för alla undersökta verksamheter är 6 procent. Slag, skallning och strypning är vanliga inslag i anmälda arbetsolyckor med sjukfrånvaro på vård- och omsorgsboenden.

– Arbetsmiljöverket har tidigare inspekterat SIS förebyggande arbetsmiljöarbete och fann att det fanns rutiner för att undersöka, bedöma och åtgärda risker. Att anmälningarna om allvarliga händelser med hot och våld ändå har fortsatt att komma in är bakgrunden till att vi inspekterade på nytt. Vi ställde inte krav på varje institution utan sammanställde resultat och krav och presenterade för SIS som fick möjlighet att yttra sig inför Sverigebeslutet, säger Mattias Hedengren, tillförordnad regionchef som ledde insatsen.

Fokus i den genomförda insatsen var att granska hur SIS rutiner fungerar i praktiken och att se hur arbetsgivaren undersöker, riskbedömer och åtgärdar risker för hot och våld.

Kraven handlar bland annat om att SIS ska:

  • skaffa sig en bättre bild över vilka risker för våld och hot som kan finnas i och utanför institutionerna, med olika inventarier och i olika arbetsmoment och arbetssituationer med klienter och ungdomar.
  • förbättra utbildning till arbetstagarna om riskfyllda arbetsmoment och chefer ska få bättre kunskaper om arbetsmiljölagstiftningen.
  • förbättra sitt arbete med att utreda orsakerna till ohälsa, olycksfall och allvarliga tillbud gällande våld och hot, så att lämpliga åtgärder kan vidtas för att liknande händelse inte ska inträffa igen på nån av SIS andra institutioner.

Relaterade pressmeddelanden

  • Nya arbetsmiljöregler för byggprojekt kan minska antalet dödsolyckor
    • 6 februari 2025
    • Pressmeddelande

    Byggherrar och projektörer kan minska riskerna för dödsolyckor i byggprojekt genom att förebygga arbetsmiljörisker i tidiga skeden. Därför förtydligar Arbetsmiljöverket byggherrars, projektörers och byggarbetsmiljösamordnares ansvar för arbetsmiljön i byggprojekt i de nya föreskrifterna som bö...

  • Nagelvårdssalonger kontrollerade i myndighetsgemensam insats
    • 4 februari 2025
    • Pressmeddelande

    I slutet av 2024 genomfördes en myndighetsgemensam kontrollinsats riktad mot nagelvårdsbranschen. Kontroller utfördes i samtliga län och omfattade totalt 80 arbetsplatser. Resultatet visade på omfattande brister i arbetsmiljö, kassaregister, personalliggare och misstänkta brott mot utlänningsl...

  • Nu har Arbetsmiljöverkets nya regelstruktur trätt i kraft
    • 27 januari 2025
    • Pressmeddelande

    Från och med den 1 januari 2025 ska nya föreskrifter på arbetsmiljöområdet tillämpas. Alla regler – det vill säga föreskrifterna och allmänna råden – är samlade i 15 författningar. Reglerna är digitaliserade och nu uppdateras också det stödjande materialet om reglerna på Arbetsmiljöverkets web...

  • Myndighetsgemensam kontrollinsats i Halland
    • 29 november 2024
    • Pressmeddelande

    Under två dagar har Arbetsmiljöverket, tillsammans med Polisen i Halland och flera andra myndigheter, genomfört 79 oanmälda arbetsplatsinspektioner i samtliga kommuner i Halland. Arbetsmiljöverket meddelade ett 40-tal omedelbara förbud mot hela eller delar av verksamheterna som kontrollerades....

Fler nyheter och pressmeddelanden