Fler pressmeddelanden

Vi inspekterar ledarskapets roll i det digitala arbetslivet

Det digitala arbetslivet innebär nya möjligheter för många, men kan också innebära risker i arbetsmiljön. För att kunna hantera dem är behovet av ett aktivt ledarskap större än någonsin. Nu inspekterar Arbetsmiljöverket ledarskapets roll i det digitala arbetslivet.

Risken för kognitiv belastning och utmattning av hjärnan kan öka för den som ägnar stor del av sin arbetstid åt digitala system eller har flera system att hantera. Arbetsgivare har ansvar för att skapa en god arbetsmiljö. De behöver organisera arbetet så att det blir bra för många och anpassa tekniken efter människans förutsättningar. Därför krävs ett aktivt ledarskap som tar ansvar för hur den digitala arbetsmiljön utformas, används och anpassas till arbetet och arbetstagarna.

Mellan den 23 september och den 8 oktober kommer Arbetsmiljöverket att genomföra en inspektionsinsats av ledarskapets roll i det digitala arbetslivet på mellan 1 500 och 2 000 arbetsställen inom privat sektor. Vi inspekterar branscher där vi bedömer att den huvudsakliga delen av arbetet sker med hjälp av digitala system.

− Arbetsgivare behöver ta kommandot över den digitala utvecklingen och skapa möjligheter till en välfungerande IT-miljö utan risk för alltför stor kognitiv belastning som kan leda till utmattning av hjärnan. De behöver ta kommandot över hur man arbetar i de digitala systemen som man väljer – utifrån ett arbetsmiljöperspektiv, säger Malin Cato, projektledare för inspektionsinsatsen.

Under höstens insats inspekterar vi

  • om arbetsgivarna har inkluderat den digitala arbetsmiljön i sitt systematiska arbetsmiljöarbete
  • om arbetsgivarna har en genomtänkt arbetsmiljöfördelning för att få koll på arbetet som genomförs via digitala system och hur de systemen påverkar den kognitiva arbetsmiljön.

Tillräcklig kunskap, befogenhet och resurser?

Som arbetsgivare behöver man ta reda på vilka funktioner och kompetenser som behövs för att ha koll på det arbete som utförs genom digitala system. Arbetsgivare ska se till att de som får arbetsmiljöuppgifter har tillräcklig kunskap och kompetens om företagets eller organisationens digitala system – hur de är utformade, används och påverkar medarbetarna, även kognitivt. Dessa personer ska tillsammans med skyddsombud och arbetstagare undersöka och riskbedöma de digitala systemen som används.

− Vi vill föra en dialog med arbetsgivarna om de har identifierat vilka ledande funktioner och kompetenser som de behöver involvera i det systematiska arbetsmiljöarbetet för att få koll på arbetet som genomförs via digitala system och hur de påverkar den kognitiva arbetsmiljön. Vi vill också se om de har fördelat arbetsmiljöuppgifterna inom organisationen och vilka förutsättningar de personer som får de uppgifterna har. Har de tillräcklig kunskap, befogenhet och resurser att utföra arbetsmiljöarbetet? säger Malin Cato.

Insatsen är en del av en EU-gemensam kampanj

Inspektionsinsatsen är en del av en EU-gemensam kampanj med temat ”Friska arbetsplatser i ett digitalt arbetsliv”. Resultatet av inspektionsinsatsen presenteras på ett webbinarium den 25 oktober i samband med den Europeiska arbetsmiljöveckan.

Den EU-gemensamma kampanjen pågår i tre år och har initierats av Europeiska arbetsmiljöbyrån (EU-Osha) i syfte att öka medvetenheten om utmaningar och risker i den digitala arbetsmiljön, samt om behovet av att hantera dem på ett säkert och hälsosamt sätt.

Alla medlemsländer i EU bestämmer själva hur de vill arbeta med kampanjen. I Sverige gäller följande teman under den treåriga kampanjperioden: 

  • 2023: Digitala arbetssätt
  • 2024: Chefens roll i det digitala arbetslivet
  • 2025: Teknikens påverkan på arbetsmiljön

I Sverige drivs den EU-gemensamma kampanjen av det svenska arbetsmiljönätverket. Det består av Myndigheten för arbetsmiljökunskap (Mynak), Arbetsmiljöverket och arbetsmarknadens parter. Mynak är Sveriges kontaktpunkt för samarbetet med EU-Osha och samordnar nätverket.

Relaterade pressmeddelanden

  • Myndigheter bidrar till en renare städbransch
    • 12 november 2024
    • Pressmeddelande

    Sedan 2018 har nio myndigheter utvecklat ett samarbete kring kontroller för att motverka fusk och regelöverträdelser i arbetslivet. Myndigheter mot arbetslivskriminalitet har tillsammans genomfört över 14 000 gemensamma kontroller. En del av kontrollerna har genomförts i städbranschen, som är ...

  • Myndighetskontroller motverkar avfallsbrottslighet
    • 11 november 2024
    • ...

    I september deltog Arbetsmiljöverket i en omfattande tillsynsinsats av avfallstransporter i Stockholms län, i samarbete med Länsstyrelsen, Polismyndigheten och 18 av länets kommuner. Resultatet visar att över hälften av de kontrollerade transporterna hade brister. Av de kontrollerade företagen...

  • Arbetsmiljöverket genomför samordnad kontrollinsats i Mariestad
    • 25 oktober 2024
    • Pressmeddelande

    I veckan har Arbetsmiljöverket, i samverkan med flera andra myndigheter, genomfört en omfattande arbetsplatsinspektion på Metsä Tissue i Mariestad. Insatsen är en del av det nationella arbetet för att förebygga arbetslivskriminalitet, förbättra arbetsmiljön och säkerställa att lagar och regler...

  • Arbetsgivare brister i det digitala arbetsmiljöarbetet
    • 23 oktober 2024
    • Pressmeddelande

    Många arbetsgivare har stor kunskap om digitala system och hur de påverkar människan. Trots det finns det fortfarande en del att göra när det gäller det digitala arbetsmiljöarbetet. Det visar årets EU-kampanj där vi inspekterat ledarskapet i det digitala arbetslivet.

Fler nyheter och pressmeddelanden