Tillstånd, anmälan och blanketter för asbest
På den här sidan kan du ansöka om tillstånd för att få arbeta med asbest och även göra en anmälan om arbete med asbest. Du hittar även information om sådant du ska känna till innan du fyller i blanketterna och vilken dokumentation som krävs.
Du måste ansöka om tillstånd
Om ditt företag ska arbeta med asbest och asbesthaltigt material måste du ansöka om tillstånd. Ett tillstånd kan inte överlåtas till något annat företag och arbetsgivaren som ska utföra arbetet måste själv ansöka om tillståndet.
När det gäller arbete med fönsterkitt som innehåller asbest med mer än 1 viktprocent krävs tillstånd för bearbetning och behandling. Det krävs även ett intyg på att de som ska arbeta med hantering av asbesthaltigt fönsterkitt och deras närmaste arbetsledare har genomgått en utbildning som är anpassad till verksamheten. Du hittar mer information om hantering av fönsterkitt som innehåller asbest på vår sida Frågor och svar om asbest. Du hittar en ansökningsblankett under rubriken Ansökan om tillstånd för bearbetning eller behandling av asbest längre ner på denna sida.
När det gäller rivning av asbest och asbesthaltiga material behöver du ha följande dokument tillgängliga digitalt (inskannade) för att bifoga din ansökan om tillstånd:
- utbildningsintyg för personer som leder arbetet
- utbildningsintyg för personer som kommer att utföra arbetet
- tjänstbarhetsintyg för personer som kommer att utföra arbetet (49 § i föreskrifterna om asbest AFS 2006:1)
- yttrande från regionalt skyddsombud eller, om sådant inte finns, yttrande från lokalt skyddsombud, (16 §§ i föreskrifterna om asbest AFS 2006:1)
- hanterings- och skyddsinstruktioner (datum och aktuellt företag ska framgå av instruktionerna)
Hanterings- och skyddsinstruktioner
Asbest (AFS 2006:1), föreskrifter
Medicinska kontroller och hälsoundersökningar i arbetslivet
Observera att utbildnings- och tjänstbarhetsintyg måste vara giltiga. Om utbildningsintygen för rivning är äldre än fem år måste en kompletteringsutbildning på en dag genomföras. Tjänstbarhetsintygen får vara högst tre år gamla.
Företag som ska hantera asbest eller asbesthaltigt material vid forskning, utveckling eller analys måste också ansöka om tillstånd.
Sanktionsavgifter om giltigt tillstånd saknas
Observera att om giltigt tillstånd för arbete med asbest och asbesthaltigt material saknas tas en sanktionsavgift ut. Avgiftens storlek varierar beroende på vilket asbestarbete det gäller och hur många anställda företaget har. För rivning utan tillstånd är till exempel lägsta avgiften 40 000 kronor och högsta avgiften 400 000 kronor.
Tillståndet måste vara klart före anmälan
Tänk på att det inte går att göra en anmälan om arbete med asbest utan att ha fått ett tillstånd. När du har fyllt i en webblankett om ansökan om tillstånd skickas din information tillsammans med bifogade digitala bilagor till registraturen på Arbetsmiljöverket. Du får sedan en bekräftelse på att din ansökan är mottagen. Sedan tar Arbetsmiljöverket beslut om tillstånd ska ges.
Du ska anmäla rivning av asbest
När ditt företag har fått tillstånd att riva asbest ska arbetet på ett enskilt objekt också anmälas till oss senast två arbetsdagar innan rivningen av asbest börjar. Om du av akuta skäl (exempelvis en vattenläcka) måste påbörja rivningen av asbest innan en anmälan har gjorts, måste du få ett muntligt godkännande av oss innan arbetet startar. Du får en bekräftelse på att din anmälan är mottagen när du skickar in en anmälan genom att fylla i en webblankett.
Anmälan av bearbetning eller behandling av asbest
Om ditt företag har ett tidsbegränsat allmänt tillstånd för bearbetning eller behandling av asbest, som inte är bundet till ett specifikt objekt, ska en anmälan göras varje gång ett arbete startas på ett nytt objekt. Uppgifterna ska ha kommit in till Arbetsmiljöverket senast två arbetsdagar innan arbetet på det enskilda objektet påbörjas.
Tillstånd för rivning av asbest
Ansök om tillstånd för rivning av asbest genom att fylla i ett formulär direkt på vår webbplats.
Ansökan om tillstånd för rivning av asbest, e-formulär
Tillstånd för bearbetning eller behandling av asbest
Ni måste först ha tillstånd från oss att bearbeta eller behandla asbest. Om ni har ett allmänt tillstånd, som inte är bundet till en specifik adress, måste ni anmäla varje gång ni startar ett arbete på en ny adress.
Ansökan om tillstånd för bearbetning eller behandling av asbest
Tillstånd för hantering av asbest eller asbesthaltigt material vid forskning, utveckling och analys, enligt 10 § AFS 2006:1
Rivning av asbest
Anmäl rivning av asbest genom att fylla i ett formulär direkt på vår webbplats.
Bearbetning eller behandling av asbest
Anmälan om bearbetning eller behandling av asbest
Mer information relaterat till asbest
Frågor och svar om tillstånd, anmälan och blanketter
Föreskrifter
Läs mer i föreskriften om asbest (AFS 2006:1).
Asbest (AFS 2006:1), föreskrifter
När tillstånd avslås och återkallas
På vår sida om när tillstånd avslås och återkallas för asbest kan du läsa mer om att få tillstånd och när ett tillstånd kan avslås eller återkallas.
När tillstånd avslås och återkallas för asbest
Handläggningstider för tillstånd
Handläggningstiderna för att behandla en ansökan om tillstånd är cirka två till tre veckor. Om komplettering behövs tar det ytterligare cirka två till tre veckor.
På grund av många tillståndsansökningar och att vi just nu har vakanser hos våra handläggare så kan handläggningstiderna bli längre än normalt. Det är därför extra viktigt att vi får in era tillståndsansökningar i god tid innan ni vill att de ska börja gälla så vi hinner med att handlägga dem.
Blanketter på engelska
Blanketter eller formulär för tillstånd och anmälan finns även på engelska.
Asbestos demolition permit application
Asbestos handling research permit application, pdf, öppnas i nytt fönster
Asbestos machining permit application, pdf, öppnas i nytt fönster
Senast uppdaterad 2023-09-04