Planera och projektera för arbetsmiljön i den färdiga byggnaden eller anläggningen

Planeringen och projekteringen ska möjliggöra en god arbetsmiljö i den färdiga byggnaden eller anläggningen. Det gäller både för fasta arbetsplatser och för tillfälliga arbeten i och i anslutning till den framtida byggnaden eller anläggningen. Arbetsplatser ska dessutom vara tillgängliga för så många som möjligt.

De som planerar och projekterar ska ta hänsyn till arbetsmiljön i bruksskedet

Om du har någon av följande roller i ett byggprojekt behöver du ta hänsyn till arbetsmiljön i den färdiga byggnaden eller anläggningen under planeringen eller projekteringen:

  • byggherre
  • projektör (arkitekt, konstruktör eller annan som planerar eller projekterar)
  • den som tillverkar monteringsfärdiga byggnader eller anläggningar.

Bas-P behöver känna till vad som gäller för byggherren och projektörerna och har ett ansvar för arbetsmiljödokumentationen för framtida arbeten.

Varför ska du förebygga arbetsmiljörisker under planeringen och projekteringen?

Det kan vara svårt och ibland omöjligt att i efterhand rätta till en befintlig arbetsplats för att uppfylla arbetsmiljökraven. Syftet med reglerna om planering och projektering för arbetsmiljön i den färdiga bygganden eller anläggningen är att ge förutsättningar för att skapa en god arbetsmiljö och minimera olika arbetsmiljörisker i och i anslutning till den färdiga byggnaden eller anläggningen.

I föreskrifterna kallas arbete i den färdiga byggnaden eller anläggningen för bruksskedet.

Exempel på arbetsmiljöproblem som kan vara svåra att åtgärda i efterhand:

  • För liten area. Det kan vara svårt eller omöjligt att öka arean i efterhand eftersom byggnaden eller anläggningen kanske inte står ensam och det då inte alltid finns utrymme för utökningar.
  • Svårorienterat. Det kan också handla om svårigheter att få rätt samband och placering av delar och utrymmen.
  • Otillräckligt utrymme. Det kan vara svårt att få till nya planlösningar där olika funktioner får tillräckligt utrymme.
  • Låg takhöjd och otillräckligt med dagsljus. Det kan vara svårt att få högre takhöjd eller få in fler fönster för att få tillräckligt med dagsljus i byggnaden enligt kraven.

Det krävs dessutom bygglov för vissa ändringar som till exempel större area eller fasadändringar vilket kan medföra omprojektering, fördröja tidplanen i byggprojektet eller leda till ombyggnation.

Bristande kunskaper kan leda till sämre arbetsmiljö i bruksskedet

Om du inte känner till och därmed inte planerar och projekterar efter arbetsmiljökraven för bruksskedet kan det bland annat leda till sämre förutsättningar för en god arbetsmiljö. Din lösning kan alltså öka risken för olycksfall eller ohälsa. Det kan även leda till ökade kostnader om projekteringen, eller till och med byggnationen, behöver göras om.

Bristande kunskaper om arbetsmiljöreglerna kan göra projekteringen mindre effektiv, öka byggtiden samt öka tider för hantering av till exempel vissa ärenden hos byggnadsnämnder med mera.

Arbetsmiljöregler för planering och projektering för bruksskedet

Det finns regler om arbetsmiljön i bruksskedet i bland annat Arbetsmiljöverkets föreskrifter om utformning av arbetsplatser (AFS 2023:12). De beskriver på detaljerad nivå hur en arbetsplats ska vara utformad för att det ska skapas en bra arbetsmiljö.

Även i Arbetsmiljöverkets föreskrifter om projektering och byggarbetsmiljösamordning – grundläggande skyldigheter (AFS 2023:3) finns regler om hur man ska projektera för arbetsmiljön i bruksskedet. De är på en mer övergripande nivå och handlar om vad man ska tänka på under planeringen och projekteringen.

Bra lösningar för de som ska arbeta i den färdiga byggnaden eller anläggningen

Det är viktigt att planera och projektera så att reglerna om arbetsplatsens utformning uppfylls från början, och undersöka och bedöma arbetsmiljöriskerna vid olika val av lösningar. I första hand ska de som planerar och projekterar välja lösningar som tar bort arbetsmiljöriskerna.

Byggherren, projektörerna samt den som tillverkar monteringsfärdiga byggnader eller anläggningar behöver vid projekteringen granska och diskutera ritningar och förslag till utformning och bedöma om de uppfyller kraven i arbetsmiljölagen (1977:1160) och Arbetsmiljöverkets föreskrifter.

Projekteringen ska genomföras så att det är möjligt att skapa en god arbetsmiljö för

  • de arbetstagare som eventuellt kommer arbeta stadigvarande i en verksamhet som kommer att bedrivas i byggnaden eller anläggningen
  • de arbetstagare som kommer att utföra tillfälliga arbeten i och i anslutning till den.

Det är viktigt att ta hänsyn till att alla människor har olika förutsättningar. Du behöver vara förutseende och ta reda på hur den framtida arbetsmiljön påverkas av dina lösningar, bland annat av

  • planlösningen, inklusive rumsindelning, personalutrymmen och korridorer
  • byggmaterial, byggelement, fönsterpartier och golvmaterial
  • belysning och tillgång till dagsljus
  • buller, akustik, klimat och ventilation
  • tillgänglighet, transportleder och utrymning, inklusive hissar, trappor och dörrar
  • förutsättningarna för varumottagning och avfallshantering
  • förutsättningarna för städning och fönsterputsning
  • mark och vägar runt byggnaden, samt övrig infrastruktur
  • utformning av vägar och spår med det som tillhör, exempelvis skyltar, så att det går att utföra drift och underhållsarbeten på ett säkert sätt, antingen så att trafiken kan passera bredvid eller via omledning.

Exempel på tillfälliga arbeten i och i anslutning till byggnadsverket:

Det kan handla om tillfälliga arbeten som

  • varuleveranser
  • sophantering
  • städning.

Vid dessa arbeten behöver man ha tillräckligt med plats för arbetstagaren och arbetsuppgifterna, samt de maskiner, tekniska hjälpmedel eller annat som behövs för att utföra arbetet. Utrymmen inne och ute behöver vara rätt utformade för att vara säkra och för att arbetet ska kunna utföras på ett ergonomiskt bra sätt.

Samma sak gäller för

  • snöskottning på tak
  • sotning
  • ventilationsarbeten.

Även anläggningar som vägar, spår och kraftledningar behöver det utföras drift och underhållsarbete på. Exempelvis behövs

  • snöröjning och vinterväghållning
  • röjning längs vägar, spår och kraftledningar
  • lagning av kantstolpar och mitträcken
  • åtgärder på gator och vägar.

Exempel på hur du kan skapa bra förutsättningar för drift och underhåll

  • Projektera så att arbetstagare kan arbeta på ett bra och säkert sätt, även vid de tillfälliga arbeten som ska utföras inom ramen för drift och underhåll av byggnaden. Kontrollera till exempel att

    • städutrymmen är välplacerade, tillräckligt stora och utrustade för de städmetoder som ska användas

    • tillträde och arbetsutrymmen för installationer är utformade så att man kan arbeta med bra ergonomi vid drift och underhåll

    • det finns säkra och stabila tillträdesvägar för framtida ventilations- och elarbeten samt besiktningar och kontroller

    • det finns tillräckligt utrymme för vagnar och kärror, för att hantera till exempel sängar, mat eller städmaterial rullande

    • du har projekterat taksäkerhetsanordningar, så att det finns säkra förankringspunkter för personligt fallskydd som gör att arbetstagare kan komma åt hela taket, till exempel vid inspektion, snöskottning, och sotning.
  • Byggherren och projektörerna ska tänka på arbetsmiljön för de som ska sköta om och vidta underhållsåtgärder även på anläggningar som gator, vägar och spår.

    När sådana anläggningar utformas behöver man projektera så att arbetsmiljön blir säker när den färdiga gatan, vägen eller spåret, och allt det som hör till, ska underhållas. Det ska gå att montera eller underhålla till exempel skyltar, armaturer och räcken vid vägar eller järnvägsspår på ett säkert sätt för de som ska utföra arbetet.

Bas-P ska arbeta fram arbetsmiljödokumentation

Under byggprojektet ska byggherren se till att det arbetas fram en arbetsmiljödokumentation som kan behövas vid framtida arbeten på eller med byggnaden eller anläggningen, exempelvis vid

  • drift
  • underhåll
  • ändring
  • rivning.

Bas-P ska arbeta fram arbetsmiljödokumentationen och Bas-U ska anpassa den så att den stämmer med objektets slutliga utförande.

Här kan du läsa mer om arbetsmiljödokumentationen:

Arbetsmiljödokumentation

Arbetsplatser ska vara tillgängliga från början

Du som projekterar ett nytt byggnadsverk för arbetsplatser eller en ombyggnad av arbetsplatser, ska se till att utforma arbetsplatserna så att så många som möjligt kan använda dem på lika villkor. Det inkluderar personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga och personer med allergier.

De detaljerade kraven för tillgänglighet finns i föreskrifterna om utformning av arbetsplatser (AFS 2023:12).

  • Här är exempel på egenskaper som gör en arbetsplats tillgänglig och användbar för så många som möjligt:

    • Enkla och tydliga samband mellan lokaler gör att det är lätt att orientera sig.
    • Sammanhängande taktila ledstråk kan följas med en teknikkäpp och underlättar för personer med synnedsättningar.
    • Kontrasterande färgsättning hjälper bland annat personer med synnedsättningar att förstå var olika delar börjar och tar slut och att orientera sig.
    • Kontrast mot omgivningen kan åstadkommas med avvikande material och ljushet.
    • Efterklangstider behöver vara i ett intervall som är lämpligt för vad lokalen ska användas till. Det kan behövas olika efterklangstider i olika delar, rum och utrymmen i en arbetslokal beroende på vad som sker där.
    • Automatiska dörröppnare underlättar bland annat för arbetstagare med svaga armar och händer och för de som använder rullstol. Automatiska dörröppnare behövs vid tunga dörrar, till exempel de dörrar som har dörrstängare.
    • Ramp eller hiss kan användas för att tillgängliggöra nivåskillnader som är otillgängliga för arbetstagare som exempelvis använder en rullstol.
    • Lättstädad inredning, lågemitterande material och kontinuerlig ventilation är några exempel på egenskaper som hjälper personer med allergier.
  • Det finns undantag från krav på tillgänglighet. Om ett arbete kräver att arbetstagaren har en viss funktionsförmåga, behöver den delen av lokalen där det arbetet utförs inte följa kravet på tillgänglighet för just denna funktionsförmåga.

    I en och samma arbetslokal kan alltså vissa delar av lokalerna behöva vara tillgängliga medan andra delar inte behöver vara det. Det kan även innebära att delar av lokalen blir tillgängliga för till exempel personer med nedsatt synförmåga, men inte för personer med till exempel nedsatt rörelseförmåga.

    Undantaget kan till exempel vara aktuellt för arbete inom industrin. Men kontorslokaler i anslutning till sådana arbetslokaler ska alltid vara tillgängliga.

Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd

Senast uppdaterad 2025-01-13