Bas-P – Byggarbetsmiljösamordnaren för planeringen och projekteringen
Bas-P är en viktig roll som ska samordna arbetsmiljöarbetet under planeringen och projekteringen av byggprojektet. Bas-P ska se till att projektörerna tar hänsyn till varandras lösningar och kontrollera att de förebygger arbetsmiljörisker som annars kan uppstå i byggskedet eller bruksskedet.
Varför finns rollen Bas-P?
Rollen Bas-P har i uppgift att samordna alla de olika projektörer som deltar i planering och projektering, som arkitekter och konstruktörer, med avseende på arbetsmiljöarbetet. Bas-P ska bevaka att arbetsmiljörisker som kan uppstå i byggskedet eller i den färdiga byggnaden eller anläggningen förebyggs redan under planeringen och projekteringen.
Byggnads- och anläggningsarbete är ofta riskfyllt och det inträffar många allvarliga olyckor. Förutsättningarna för arbetsmiljön i både byggskedet och den färdiga byggnaden eller anläggningen bestäms till stor del redan under planeringen och projekteringen av byggprojektet.
Byggherren behöver Bas-P:s arbetsmiljökompetens i ett tidigt skede för att arbetsmiljöreglerna ska följas.
-
Syftet är att arbetsmiljörisker som kan uppstå i byggskedet ska ha förebyggts, så att det finns lösningar när det väl är dags för produktionen att genomföra byggnads- eller anläggningsarbetet.
Så långt det är möjligt ska inget lämnas att lösas på plats på bygget eftersom det ofta kan medföra att man måste ta genvägar och arbeta osäkert för att hinna med tidplanen.
Bas-P ska även se till att en god arbetsmiljö möjliggörs i den färdiga byggnaden eller anläggningen. -
Det är ofta mer effektivt och säkrare att åtgärda risker i ett tidigt skede än sent i byggprojektet. Det gäller både arbetsmiljön i byggskedet och arbetsmiljön i den färdiga byggnaden eller anläggningen.
Exempel
Genom att Bas-P kontrollerar arbetsmiljöarbetet i ett tidigt skede kan dyra produktionsstopp i byggskedet undvikas. Produktionsstopp uppstår ofta på grund av att ett riskfyllt arbetsmoment inte kan genomföras utan måste planeras om. En omprojektering för den färdiga byggnaden eller anläggningen kan bli ännu mer kostsam. Det lönar sig att göra rätt från början.
-
Bas-P:s arbete med att samordna och följa upp projektörernas arbetsmiljöarbete förtar inte det arbetsmiljöansvar som projektörerna och byggherren har för sin projektering. Rollen Bas-P projekterar inte själv. Däremot ska Bas-P följa grundprinciperna för att förebygga arbetsmiljörisker, liksom byggherren och projektörerna. För dig som Bas-P handlar det om att välja samordningsåtgärder som följer grundprinciperna.
Bas-P ska också uppmärksamma projektörerna på deras skyldigheter att lösningar är i enlighet med grundprinciperna, exempelvis att de projekterar bort farliga lösningar om möjligt, i stället för att föreslå åtgärder för att hantera riskerna.
Här kan du läsa mer om grundprinciperna.
Grundprinciperna för att förebygga arbetsmiljörisker
Vem kan vara Bas-P?
Det är byggherren som utser Bas-P, så uppgiften kan inte delegeras vidare till ett annat företag. Bas-P ska vara lämplig för det aktuella byggprojektet. De formella kraven handlar om att Bas-P ska ha utbildning, kompetens och erfarenhet som motsvarar byggprojektets storlek, komplexitet och risknivå. Utöver det krävs det också att den handläggare som ska utföra Bas-P-uppgifterna har tid och resurser för att utföra uppgifterna.
-
När byggherren utser Bas-P kan det vara en juridisk eller fysisk person som utses. En juridisk person kan vara det företag som även anlitas för planering och projektering, eller ett annat företag eller organisation, medan en fysisk person är en enskild individ,
Det är vanligt att byggherren utser ett företag till rollen som Bas-P. Om det är en juridisk person som utses till Bas-P måste det företaget även tilldela en person Bas-P uppgifterna. Den personen kallas handläggare Bas-P.
En handläggare Bas-P kan till exempel vara måste vara anställd eller inhyrd av företaget som har utsetts till Bas-P. Då kan man anse att företaget ”förfogar över” handläggaren. -
Handläggare Bas-P behöver ha tillräcklig utbildning, kompetens och erfarenhet som motsvarar byggprojektets storlek, komplexitet och risknivå. Det innebär att det krävs mindre kompetens och erfarenhet i ett litet, enkelt lågriskprojekt än i ett stort, komplext projekt med många och allvarliga arbetsmiljörisker.
Kompetens
Kompetens kan handla om att använda kunskaperna om arbetsmiljöarbete till praktisk färdighet. Men det kan också handla om att ha personliga egenskaper som att
- ha förmåga att arbeta systematiskt
- ha ett helhetsperspektiv
- vara lösningsorienterad
- ha en förmåga att kommunicera och samarbeta med många olika människor.
Det här är viktiga egenskaper särskilt för handläggare i större byggprojekt, där en stor del av rollen går ut på att ha personlig kontakt med många projektörer i en god samarbetsanda.
Erfarenhet
Det är lämpligt att handläggare Bas-P har erfarenhet av planering och projektering, så att du förstår projektörernas uppgifter och kan samordna dem på ett effektivt sätt. Det är också rekommenderat med erfarenhet från produktionen eftersom du då har en annan förståelse för byggnads- och anläggningsarbete samt för arbetsmiljöriskerna som uppstår i byggskedet. Det är viktigare i större, komplexa och riskfyllda byggprojekt.
Utbildning
Utbildning kan omfatta arbetsmiljökunskaper och arbetsmiljöregler, men du bör också kunna läsa ritningar så att du kan förstå bygghandlingarna. Beroende på vilka arbetsmiljörisker som förekommer i det aktuella byggprojektet kan du behöva känna till olika arbetsmiljöregler. Om byggprojektet omfattar många olika arbetsmoment eller högriskmoment, kommer projektörerna behöva följa flera arbetsmiljöregler. Då behöver även du ha djupare kunskaper om fler bestämmelser än i ett litet, enkelt lågriskprojekt.
Tips!
Eftersom ett företag som är utsett till Bas-P måste se till att handläggaren har rätt kvalifikationer för uppdraget, ska företaget se till att handläggare Bas-P har rätt utbildning, kompetens och erfarenhet för det specifika byggprojektet som de ska arbeta i.
Byggherren ska dessutom kunna styrka kvalifikationerna för den Bas-P som byggherren utser och för handläggaren. Bas-P bör alltså kunna visa upp utbildningsintyg, beskrivningar av din kompetens och erfarenhet utifrån dina aktuella uppdrag eller tidigare arbetsgivare, eller på annat sätt styrka att du är rätt person i rollen som handläggare Bas-P i byggprojektet. -
Det behöver finnas tillräckligt med tid avsatt för Bas-P-uppgifterna för att hinna samordna och följa upp de olika aktörerna som är involverade under planeringen och projekteringen.
Om den som ska vara handläggare Bas-P utöver handläggarrollen även ska ha en annan roll i byggprojektet, är det särskilt viktigt att bedöma omfattningen av uppdraget. Det är vanligt att det avsätts alldeles för lite resurser för Bas-P- arbetet under planeringen och projekteringen. Om handläggare Bas-P inte hinner med sina uppgifter är det stor risk att många arbetsmiljöproblem kvarstår i byggskedet och i den färdiga byggnaden eller anläggningen.Beräkna tidsåtgången tidigt
Både byggherren och handläggarens arbetsgivare behöver förstå hur mycket tid och resurser Bas-P-uppdraget kommer att ta i anspråk i det aktuella byggprojektet. Det är en fördel om Bas-P i ett tidigt skede kan beräkna ungefärlig tidsåtgång för rollen utifrån byggprojektets förutsättningar, om inte byggherren redan har presenterat en bra tidsuppskattning.
Din arbetsinsats som handläggare ska utgå från det unika byggprojektets förutsättningar, vilka kan variera mycket. I små, enkla lågriskprojekt kan det räcka med att du ser till att det förekommer informella möten och diskussioner mellan de olika projektörerna. För stora komplexa projekt krävs det mer struktur och en tydlig strategi för att vara säker på att alla arbetsmiljörisker identifieras och därefter projekteras bort eller minskas till en godtagbar nivå genom andra åtgärder.Tips!
Din arbetsgivare ska ta reda på hur din arbetssituation är. Om den tid som du har i byggprojektet inte räcker till för Bas-P-uppgifterna, kan du prata med din arbetsgivare om handläggaruppgifterna så att det blir balans mellan krav och resurser. Det kan behövas stöd av fler personer, så kallade handläggarresurser som får vissa avgränsade uppgifter i samordningsarbetet. De ska i så fall ha kompetens för sina specifika uppgifter.
Bas-P bör även prata med byggherren som ska se till att Bas-P har rätt förutsättningar att kunna utföra sina arbetsmiljöuppgifter redan från starten av planeringen och projekteringen. Byggherren befrias inte från ansvar för byggarbetsmiljösamordnarens uppgifter även om någon annan organisation utses till Bas-P.
Vad ska Bas-P göra?
Bas-P ska samordna arbetsmiljöarbetet vid planeringen och projekteringen.
Du som handläggare Bas-P ska även följa upp projektörernas arbetsmiljöarbete för att se att de faktiskt tar hänsyn till arbetsmiljön i sina lösningar. Din uppgift är att se till att projektörerna förebygger de arbetsmiljörisker som blir konsekvensen av deras val, exempelvis val av utformning, konstruktioner, installationer, byggprodukter och material som ingår i byggnaden eller anläggningen.
I Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:3) om projektering och byggarbetsmiljösamordning – grundläggande skyldigheter, kan du läsa om alla dina uppgifter.
Var delaktig i att planera och leda projekteringen
För att du ska kunna samordna och följa upp projektörernas arbete med arbetsmiljöfrågor behöver du både ha insikt i projekteringen och delta i ledningen av projekteringen på det sätt som behövs för att förebygga arbetsmiljörisker under byggskedet och för att möjliggöra en god arbetsmiljö under bruksskedet. Du behöver därför på något sätt ingå i projekteringsledningen och ha möjlighet att styra planeringen av projekteringen.
Tips!
Om Bas-P inte har en ytterligare roll i projektstyrningen, exempelvis som projekteringsledare, kan du se till att du löpande bjuds in till projekteringsmöten och får möjlighet att påverka i arbetsmiljöfrågor.
Eftersom Bas-P ska informera byggherren om det är någon av projektörerna som inte följer dina anvisningar i frågor som har att göra med arbetsmiljön, behöver du planera in hur byggherren kan bli delaktig i hur situationen ska redas ut. På så sätt kan ni tillsammans hitta den bästa lösningen för arbetsmiljön.
-
Det är viktigt att ha med arbetsmiljöfrågorna redan under den tidiga, övergripande planeringen av byggprojektet, det vill säga den planering och projektering som görs innan det egentliga projekteringsskedet börjar. Det är därför byggherren ska utse en Bas-P direkt när planeringen och projekteringen har påbörjats och se till att denna tidigt kommer igång med byggarbetsmiljösamordningen.
Byggherrens eget ansvar att se till att hänsyn tas till arbetsmiljöfrågor gäller visserligen oavsett om Bas-P har utsetts eller inte. Byggherren själv ska också följa grundprinciperna för att förebygga arbetsmiljörisker.Bas-P:s arbete i tidigt skede
Så fort byggherren börjar bestämma placering, utformning eller annat som kan påverka arbetsmiljön under bygg- eller bruksskedet kan man anse att den tidiga, övergripande planeringen har startat. Det är ofta väldigt tidigt i byggprocessen, redan på idéskedet eller motsvarande, när byggherren bestämmer att det kommer att bli ett byggprojekt. Då bör en Bas-P ha utsetts.
Byggherren behöver Bas-P:s kunskaper om arbetsmiljö så tidigt som möjligt för att arbetsmiljöarbetet ska gå smidigt och för att vissa inledande beslut inte kommer att visa sig vara olämpliga längre fram i arbetet. Om beslut visar sig vara olämpliga skulle det kunna medföra att man blir tvungen att göra om projekteringen, vilket kan orsaka förseningar och arbetsmiljörisker.
Initialt innebär Bas-P-uppdraget ofta mindre samordning än senare, eftersom det är vanligt att fler projektörer blir involverade varefter projektet fortskrider.
Om byggherren medverkar i projekteringen med exempelvis egna konstruktörer ska byggherren ses som en av projektörerna. Bas-P behöver då samordna den projekteringen med de andra projektörernas.
Det är vanligt att den Bas-P som utsetts under den tidiga planeringen ersätts av en annan Bas-P i ett senare skede. Blir det för många byten av byggarbetsmiljösamordnare kan det vara svårt att få en kontinuitet i samordningsarbetet. Varje överlämning mellan två byggarbetsmiljösamordnare medför en risk att viss information går förlorad eller att arbetssätt förändras, även om det krävs en strukturerad överlämning också när Bas-P byts ut. -
I rollen som handläggare Bas-P behöver du lägga upp en plan för hur du ska se till att projektörerna arbetar med arbetsmiljöfrågorna under planeringen och projekteringen. Informera arkitekter, konstruktörer och andra som projekterar om samordningen av arbetsmiljöarbetet.
Tips!
Hur samarbete ska gå till är sådant som du även ska skriva i arbetsmiljöplanen, eftersom den ska innehålla en beskrivning av hur arbetsmiljöarbetet under planeringen och projekteringen organiseras och bedrivs. Du kan alltså hänvisa till att organiseringen av samordningen även finns beskrivet i arbetsmiljöplanen för att underlätta för projektörerna.
När du påminner projektörerna om att de har ansvar och uppgifter i arbetsmiljöarbetet enligt arbetsmiljöreglerna om projektering och byggarbetsmiljösamordning respektive utformning av arbetsplatser, kan du hänvisa till de bestämmelser och avsnitt som du bedömer är särskilt relevanta för det aktuella byggprojektet. Till exempel:
- Projektering och byggarbetsmiljösamordning - grundläggande skyldigheter (AFS 2023:3), kapitel 6 om projektörer
- Utformning av arbetsplatser (AFS 2023:12)
Även regler i andra föreskrifter kan vara bra att lyfta fram och diskutera.
Tips!
I rollen som handläggare Bas-P ska du upplysa de som medverkar i projekteringen om hur arbetsmiljöfrågor som behöver samordnas ska hanteras. Det kan exempelvis vara genom att arbetsmiljöfrågor ska tas upp på varje projekteringsmöte under en viss agendapunkt eller ha särskilda projekteringsmöten med fokus på arbetsmiljö. Då kan ni gå igenom arbetsmiljöfrågor och vad respektive projektör förväntas ha förberett inför de mötena. Du kan även tydliggöra om du vill ha separata avstämningar med projektörerna, utöver de gemensamma mötena.
Det är ofta bra att använda en gemensam checklista eller mall för att ha ett gemensamt arbetssätt. I mallen kan projektörerna beskriva de arbetsmiljörisker som de har identifierat och de åtgärder de vidtar för att projektera bort riskerna eller föreslå åtgärder och möjliga lösningar för att förebygga riskerna.
Varje projektör kan sedan lämna sin sammanställning till dig som sammanställer allt i en fil. Om ni väljer att arbeta i en gemensam fil från start undviker ni onödig administration.
Ett startmöte i form av workshop kan också vara en framgångsrik metod.
Samordna arkitekter, konstruktörer och andra som projekterar
När Bas-P samordnar de olika projektörernas arbeten ska ditt fokus vara att skapa förutsättningar för att projektörernas olika planer eller lösningar kan anpassas till varandra. Syftet är att undvika arbetsmiljörisker som annars kan uppstå. Det kan exempelvis handla om att planera så att olika delar av en konstruktion inte uppförs samtidigt, eller säkerställa att arbetsmiljöfrågor inte faller mellan stolarna.
För att samordningen ska fungera krävs att projektörerna å sin sida ser till att deras föreslagna lösningar är förenliga med andra projektörers lösningar. De ska även följa eventuella anvisningar i arbetsmiljöfrågor som de får från dig.
-
Du kan bidra till att de olika projektörernas handlingar stämmer överens med varandra så det inte uppstår kollisioner som kan få konsekvenser för arbetsmiljön.
Samordning mellan de som projekterar stommar och de som projekterar installationer kan innebära att ni behöver se till att det blir tillräckligt utrymme för till exempel intransport och montering men också för de som ska utföra underhållsarbete i den färdiga byggnaden eller anläggningen.
När bropelare eller andra pelare som ska gjutas projekteras, behöver ni ta hänsyn till att armerings- och gjutningsarbetet ska kunna utföras på ett säkert sätt i gjutformen. Det krävs bland annat tillräckligt utrymme för den som ska utföra armeringsarbetet och för arbetet med att vibrera betong.
Samordning behövs ofta även för- ursparningar
- att förbereda infästning av skyddsanordningar
- hjälpmedel som behövs vid intransport och montering.
Om projektörerna föreslår möjliga lösningar i handlingarna kan hjälpmedel eller liknande förberedas redan när stommen tillverkas på fabrik eller byggs på plats. På samma sätt kan man också undvika riskmoment som exempelvis onödig bilning och borrning i betong.
Till samordningsfrågorna hör också att beakta den tid som går åt för härdning och uttorkning av konstruktioner, beläggningar och ytbehandlingar.Utrymmen för ventilationskanaler och ledningar
Genom att samordna planeringen och projekteringen går det att undvika att utrymmen för ventilationskanaler eller ledningar till olika installationer utformas så att de blir för låga eller trånga.
I utrymmen där flera installationer ska utföras är det viktigt att tänka på i vilken ordning som monteringen kan göras. -
De rutiner som Bas-P ska ha för sitt arbete ska beskriva hur du bedriver din samordning och ditt arbetsmiljöarbete. Rutinerna kan behöva vara väldigt olika omfattande beroende på byggprojektets förutsättningar. I ett litet, enkelt lågriskprojekt behöver rutinerna troligen inte vara skriftliga. I mer komplexa projekt och högriskprojekt är det mer effektivt att rutinerna är nedskrivna för att du ska vara säker på att du har ett genomtänkt arbetssätt och för att alla projektörer ska kunna ta del av och förstå hur samordningen ska gå till.
Här kan du läsa mer om rutiner för arbetsmiljöarbete i byggprojekt:
-
Som Bas-P är det viktigt att du samarbetar med fler än projektörerna. Du vinner på att ha en kontinuerlig dialog med byggherrens representant i byggprojektet eftersom det ofta underlättar beslut och därmed innebär ett smidigare arbetssätt.
Tips!
Informera kontinuerligt byggherren om hur projekteringens framdrift inom arbetsmiljöarbetet och samordningen fungerar. Då har byggherren även chans att bli mer involverad och engagerad i arbetsmiljöarbetet i byggprojektet.
Om du har gjort det till en vana kan det arbetssättet bli ett naturligt sätt att samarbeta och göra byggherren delaktig även när större beslut som påverkar arbetsmiljön behöver fattas. Sådana beslut kan vara tidskrävande, men om ni har en ständigt pågående, öppen dialog kan det leda till en bättre framförhållning i projekteringsarbetet. Det gynnar också framdriften av hela byggprojektet och säkerheten under produktionen.Ta hjälp av kompetens från produktionen
Det är bra när personer som har produktionserfarenhet är delaktiga under projekteringen eftersom
- det ofta ger förståelse för utmaningarna som kan finnas i byggskedet
- arbetet med att föreslå åtgärder mot arbetsmiljörisker kan bli mer träffsäkert och effektivt
- det underlättar arbetet både under projekteringen och i byggskedet.
Det kan vara värdefullt att bjuda in någon som kommer vara delaktig i byggskedet för att ge sin syn på hur de lösningar som valts påverkar säkerheten i utförandeskedet.
Så fort Bas-U är utsedd kan det vara framgångsrikt att ha tät kontakt med Bas-U för att lösa ut frågor tillsammans. Planera exempelvis in möten med handläggaren Bas-U där ni kan diskutera- arbetet med arbetsmiljöplanen
- identifierade arbetsmiljörisker
- projekteringslösningar
- föreslagna åtgärder
- alternativa lösningsförslag och liknande.
Regelbundna återkopplingsmöten efter att produktionen startat möjliggör att eventuella justeringar kan ske i samråd mellan projekteringsskedet och byggskedet och främjar dessutom lärande mellan projektering och produktion.
Här kan du läsa mer om vikten av samarbete i byggprojekt:
Samarbete i byggprojekt
Kontrollera och följ upp projektörernas arbetsmiljöarbete
Bas-P har du inte bara en samordnande roll, utan du ska också kontrollera och följa upp att projektörerna faktiskt arbetar med att förebygga arbetsmiljörisker som kan uppstå senare i byggprojektet. Du ska bland annat
- kontrollera att projektörerna har rutiner för att förebygga arbetsmiljörisker som skulle kunna uppstå i byggskedet
- följa upp att de faktiskt förebygger arbetsmiljöriskerna som de identifierar.
Exempel
Du kan exempelvis låta varje projektör beskriva
- hur de arbetar med att förebygga arbetsmiljörisker enligt grundprinciperna
- hur och när de tar hänsyn till arbetsmiljön under byggskedet när de tar fram ritningar, beskrivningar och beräkningar.
Du bör också fråga om vilka hjälpmedel eller kontrollsystem som projektörerna använder för att förebygga arbetsmiljörisker, eftersom deras rutiner ska beskriva det – om du inte redan vet vilka verktyg, checklistor eller arbetssätt som de använder för att identifiera och hantera arbetsmiljörisker.
Tips!
Du som är handläggare Bas-P kan initialt under projekteringen, kanske i en tidig workshop, be projektörerna beskriva sitt förebyggande arbetsmiljöarbete.
Projektörerna kan därefter löpande redovisa på projekteringsmöten vilka arbetsmiljörisker de har identifierat och hur de har projekterat bort dem, alternativt vilka förebyggande åtgärder som de föreslår. Om byggprojektet är stort, riskfyllt eller komplext kan det vara bättre att ha separata avstämningar med vissa projektörer. På så sätt kan du förvissa dig om att arbetsmiljörisker hanteras.
-
Du som är Bas-P har ett extra kontrollansvar för några områden som kan bli särskilt farliga i byggskedet om samordningen brister under planeringen och projekteringen. Det gäller bland annat planering för att uppföra byggnadsställningar eller väderskydd samt projektering av tillfälliga eller samverkande konstruktioner där flera aktörer är involverade.
När det ingår tillfälliga konstruktioner, som formställningar eller samverkande konstruktioner behöver du se till att en person med särskild kompetens om respektive konstruktion samordnar arbetet. Syftet är att konstruktionen som helhet ska vara säker i byggskedet och att ni inte ska missa några arbetsmiljöfrågor.
Personen behöver känna till konstruktionen väl, både som helhet och de olika delarna av den. Personen behöver också veta vilka risker som kan uppstå i de olika skedena av monteringen.Tips!
Någon som arbetar för det företag som är mest involverat i projekteringen av den tillfälliga eller samverkande konstruktionen är troligen mest lämpad att utses till personen med särskild kompetens om konstruktionen.
Försäkra dig om att allvarliga risker hanteras
Bas-P måste berätta för byggherren om en lösning som en projektör har valt kan medföra allvarliga arbetsmiljörisker och de inte kan förebyggas vid projekteringen eller åtgärdas med de förutsättningar som finns i byggprojektet. Det är för att ni i byggprojektet tillsammans ska kunna komma fram till en lösning som tar bort risken helt eller annars förebygger den.
Exempel på arbeten med särskild risk kan bestå i att det förekommer passerande fordonstrafik som inte Bas-P eller en enskild projektör har befogenheter att leda om. Då kan väghållaren, ofta i rollen som byggherre, behöva involveras för att man ska hitta en säker lösning i byggprojektet.
-
Alla arbetsmiljörisker kan inte undvikas trots ett bra förebyggande arbetsmiljöarbete under planeringen och projekteringen. För att säkerställa att de allvarligaste riskerna hanteras senare, ska projektörerna ta fram underlag för de allvarliga risker som inte har kunnat projekteras bort utan som kommer att kvarstå i byggskedet.
Projektörer ska lämna över underlag till Bas-P för att du ska sammanställa dem under planeringen och projekteringen. Underlagen kan ibland vara bilagor till arbetsmiljöplanen om de inte är för omfattande eller komplicerade.
Informera och lämna över till Bas-U
Syftet med de skriftliga underlagen är att du sedan ska berätta om de här kvarstående riskerna och förklara de föreslagna åtgärderna när du lämnar över arbetsmiljöplanen och arbetsmiljöarbetet i övrigt till Bas-U, så att det inte blir några missuppfattningar. I ett stort, komplext eller riskfyllt byggprojekt kan det vara bra att göra överlämningen i flera etapper.
Vid överlämningen kan du även lämna över underlagen för de kvarstående allvarliga riskerna. Då fårproduktionen dokumenterad information om risker som kanske inte är uppenbara för alla och de kan enklare förstå komplexa åtgärdsförslag för de allvarliga riskerna.
Bas-P ska delta vid överlämningen
Det är bra om projektörerna deltar vid överlämningen, men det är inget krav. Kravet är att Bas-P deltar. Det är därför viktigt att du förstår de allvarliga riskerna och de föreslagna åtgärderna. På det sättet kan underlagen till de allvarliga riskerna vara ett stöd även för dig.
Här kan du läsa mer om överlämningen av arbetsmiljöplanen och det övriga arbetsmiljöarbetet:
-
De 13 arbeten med särskild risk som kräver att en arbetsmiljöplan upprättas är alltid allvarliga. Det är därför de måste ha en åtgärd för att hantera risken beskriven i arbetsmiljöplanen. Det kan ofta handla om risker med tunga byggelement, fallrisker samt risker vid arbete i närheten av högspänningsledningar eller passerande fordonstrafik.
Andra arbetsmiljörisker som kan vara allvarliga är exempelvis brandrisker, vilket är en av de allvarligaste riskerna vid underjordsarbete. Buller kan också räknas som en allvarlig risk om ljudnivåerna kommer att bli mycket höga, som vid viss pålning eller användning av vissa motordrivna verktyg.
Ergonomiska risker kan också vara allvarliga. Exempelvis kan manuella metoder för att montera en stor mängd fönster, bergbultning, armeringsarbete eller liknande innebära allvarliga risker för belastningsskador hos de som utför arbetet. Då behöver man redan under projekteringen hitta en lösning på hur arbetet kan göras med tekniska hjälpmedel, exempelvis fönsterrobotar eller utrustning för maskinell bultning.
Projekteringen ska så långt det är möjligt göras så att vibrerande manuella maskiner och verktyg inte behöver användas. Om det vid en ombyggnation måste bilas i en viss utsträckning, ska det finnas genomtänkta åtgärder mot de riskerna för vibrationsskador för arbetstagarna, exempelvis att fjärrstyrda bilningsmaskiner kan användas i stället för handhållna.
Arbetsmiljöplanen – arbeta fram och kunna visa upp
Bas-P ska upprätta en arbetsmiljöplan om det behövs en sådan i byggprojektet, vilket ofta är fallet. När det krävs en arbetsmiljöplan ska Bas-P kunna visa upp en påbörjad arbetsmiljöplan vid exempelvis en inspektion av Arbetsmiljöverket under hela tiden som du har ansvaret för den, det vill säga tills du lämnar över den till en efterföljande handläggare Bas-P eller Bas-U.
Även byggherren har ett övergripande ansvar för att en arbetsmiljöplan upprättas.
-
Under planeringen och projekteringen ska arbetsmiljöplanen beskriva arbetsmiljöarbetet och de risker som är kända då. Den behöver minst innehålla
- en beskrivning av hur du har organiserat och bedriver arbetsmiljöarbetet i planerings- och projekteringsskedet
- beskrivningar av de arbeten med särskild risk som är kända vid tidpunkten samt förslag på lämpliga åtgärder till de arbetsmiljöriskerna.
Arbetsmiljöplanen ska alltså sammanfatta det arbetsmiljöarbete som genomförs under planeringen och projekteringen och vara ett stöd för byggherren att synliggöra arbetsmiljöarbetet i byggprojektet. Den kan också fungera som underlag när byggherren handlar upp entreprenörer.
Planen kan även beskriva andra risker än de arbeten med särskilda risker som kräver en arbetsmiljöplan, om risken är allvarlig. Det kan vara praktiskt att bifoga underlagen till de eventuella allvarliga risker som kommer att kvarstå i byggskedet. Då är de samlade på ett och samma ställe.
Om det kommer pågå annan verksamhet på platsen där byggprojektet ska utföras är det lämpligt att du även tar upp hur samordningen ska gå till.Exempel: Ombyggnation på ett fast driftställe
När byggherren gör en ombyggnation på sitt fasta driftställe är det vissa förhållanden som byggprojektet behöver ta hänsyn till. Då är det två arbetsplatsers arbetsmiljöer som behöver samordnas: det fasta driftställets och byggprojektets. Arbetsmiljöplanen behöver då beskriva vilka förutsättningar och åtgärder som byggprojektet behöver förhålla sig till för att det ska bli en bra arbetsmiljö för samtliga berörda.
Det krävs ofta att den här samordningen påbörjas redan under planerings- och projekteringsskedet. Då bör de åtgärder man kommit fram till beskrivas i arbetsmiljöplanen redan när handläggare Bas-P har ansvar för den.
-
Bas-P ska lämna över arbetsmiljöplanen till Bas-U på ett strukturerat sätt. Det är ofta bra och mest effektivt att ha ett möte och resonera om arbetsmiljöarbetet. Att mötas ger också erfarenheter och kunskaper. Vid överlämningen måste du ha sett till att arbetsmiljöplanen innehåller allt som är känt vid det tillfället. Du ska också informera om det övriga arbetsmiljöarbete som ni har genomfört under planeringen och projekteringen.
För gärna en dialog med handläggare Bas-U om risker som har projekterats bort i både byggskedet och vid den framtida användningen av byggnaden eller anläggningen.
Om projekteringen fortsätter efter överlämningen så behöver ni bestämma hur och när du informerar handläggare Bas-U om nya projekteringsbeslut, så att Bas-U kan uppdatera arbetsmiljöplanen.
Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd
Projektering och byggarbetsmiljösamordning – grundläggande skyldigheter (AFS 2023:3)
Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:3) om projektering och byggarbetsmiljösamordning – grundläggande skyldigheter
Senast uppdaterad 2025-01-13