Utbildning för Bas-P
Byggherren ska utse en lämplig Bas-P som antingen förfogar över en lämplig handläggare för uppdraget eller själv är lämplig. En lämplig person eller handläggare för uppdraget är den som har den utbildning, kompetens och erfarenhet som behövs för arbetsmiljöarbetet med hänsyn till byggprojektets storlek, komplexitet och risknivå. Här kan du läsa mer om vad en utbildning kan behöva innehålla.
Vem gäller det här för?
Det här stödet riktar sig till dig som har rollen som
- Bas-P (byggarbetsmiljösamordnare för planeringen och projekteringen) eller handläggare Bas-P
- byggherre.
-
Byggherren ska utse lämpliga byggarbetsmiljösamordnare och ska kunna styrka kvalifikationer som visar att Bas-P och Bas-U, och de handläggare som används för samordningsarbetet, är lämpliga.
För att vara lämplig krävs att byggarbetsmiljösamordnaren har den utbildning, kompetens och erfarenhet som behövs för arbetsmiljöarbetet i det aktuella byggprojektet, och då behöver byggherren ta hänsyn till projektets storlek, komplexitet och risknivå.
Kvalifikationerna avseende utbildning kan styrkas genom exempelvis intyg över genomgången utbildning.
Att Bas-P kan avsätta tillräckligt med tid och personal för arbetsmiljöuppgifterna i byggprojektet är också något som byggherren ska ta med i sin bedömning av lämpligheten.
-
Bas-P får bara använda handläggare för samordningsarbetet som är lämpliga och som Bas-P förfogar över, det vill säga är exempelvis anställda eller inhyrda.
För att vara lämplig krävs att Bas-P har den utbildning, kompetens och erfarenhet som behövs för arbetsmiljöarbetet med hänsyn till det aktuella byggprojektets storlek, komplexitet och risknivå.
Kvalifikationerna avseende utbildning kan styrkas genom exempelvis intyg över genomgången utbildning
Varför behöver Bas-P utbildning?
Eftersom Bas-P har i uppgift att samordna projektörerna i arbetsmiljöfrågor, och följa upp att de arbetar med att förebygga arbetsmiljörisker i byggprojektet, krävs att Bas-P själv har arbetsmiljökunskaper och kunskaper om byggarbetsmiljösamordning.
Annars kan Bas-P inte samordna arbetsmiljöarbetet på ett bra sätt eller kontrollera att de andra aktörerna i byggprojektet faktiskt arbetar med att förebygga arbetsmiljörisker och följer arbetsmiljöregler.
En arbetsmiljöutbildning är grundläggande för att byggarbetsmiljösamordnarna ska kunna utföra ett bra arbete.
Vad bör en utbildning för Bas-P innehålla?
Handläggare för Bas-P bör normalt ha en utbildning som minst omfattar
- arbetsmiljöarbete inklusive praktiskt samordningsarbete i byggprojekt
- arbetsmiljöbestämmelser för byggherrar, projektörer och byggarbetsmiljösamordnare
- föreskrifterna om byggnads- och anläggningsarbete, utformning av arbetsplatser, systematiskt arbetsmiljöarbete samt social och organisatorisk arbetsmiljö
- övriga föreskrifter om arbetsmiljörisker som förekommer i byggprojektet, bland annat fysiska, fysikaliska, tekniska, kemiska och ergonomiska risker.
Om byggprojektet omfattar många olika arbetsmoment, eller högriskmoment, kommer handläggaren behöva ha djupare kunskap om flera arbetsmiljöbestämmelser än i ett litet och enkelt lågriskprojekt.
Exempel på utbildning för Bas-P-handläggare
Arbetsmiljöverkets har sedan 2010 förslag på vad en utbildning för byggarbetsmiljösamordnare kan innehålla och förslag på en omfattning på 48 timmar. Förslaget är uppdaterat i förhållande till bland annat AFS 2023:3. Arbetsmiljöverket godkänner däremot inte utbildningar eller utbildare.
Det kan behövas mer eller mindre omfattande utbildning beroende på byggprojektets storlek, komplexitet och risknivå eller personens erfarenhet och kompetens.
Exempel på hur en utbildning kan byggas av olika delutbildningar
2-3 dagar grundutbildning om arbetsmiljöarbete:
- grundläggande arbetsmiljökunskap utifrån arbetsmiljölagen och Arbetsmiljöverkets föreskrifter, särskilt föreskrifterna om systematiskt arbetsmiljöarbete.
2-3 dagar byggarbetsmiljösamordning under planeringen och projekteringen:
- arbetsmiljöbestämmelser för byggherrar, projektörer och byggarbetsmiljösamordnare i arbetsmiljölagen och föreskrifterna om projektering och byggarbetsmiljösamordning, föreskrifterna om byggnads- och anläggningsarbete, föreskrifterna om utformning av arbetsplatser samt praktiskt samordningsarbete i byggprojekt.
2-3 dagar som utgår från övriga föreskrifter om arbetsmiljörisker som förekommer i byggprojektet:
- bland annat fysiska, fysikaliska, tekniska, kemiska eller ergonomiska risker som till exempel belastningsergonomi, schaktning eller lyft.
-
Som Bas-P och byggherre behöver du bedöma vilken omfattning på utbildning som behövs för det aktuella byggprojektet. Den som är handläggare Bas-P ska känna till de arbetsmiljöregler som är relevanta för det aktuella byggprojektet, och i övrigt ha de arbetsmiljökunskaper som behövs för att kunna utföra sin samordning och uppföljning.
Det innebär att utbildningen kan behöva vara olika omfattande beroende på byggprojektets storlek, komplexitet och risknivå. Även kompetens och erfarenhet ska motsvara behoven i det unika byggprojektet.
Omfattningen av byggarbetsmiljösamordnarens arbetsmiljöarbete i stort ska också motsvara byggprojektet.
-
Arbetsmiljölagen, Arbetsmiljöverkets föreskrifter som helhet
4 timmar
- Översiktlig genomgång av arbetsmiljölagen och arbetsmiljöförordningen
- Arbetsmiljöverkets föreskrifters struktur
- att EU-direktiv är grunden för många regler
- att Arbetsmiljöverket bedriver tillsyn.
Grundläggande arbetsmiljökunskap
8 timmar
- Grundläggande arbetsmiljökunskap
- Kortfattad statistik över arbetsolyckor och arbetssjukdomar inom bygg- och anläggningsbranschen
- Målet med arbetsmiljöarbete är att förebygga olycksfall och ohälsa
- Riskbedömning, metoder
- Hur man åtgärdar risker på bästa sätt
- Belastningsergonomiska risker
- Fysiska arbetsmiljörisker (fallrisker, rasrisker)
- Fysikaliska arbetsmiljörisker (buller vibrationer)
- Kemiska arbetsmiljörisker (kemikalier, damm, mikrobiologiska risker)
- Sociala och organisatoriska arbetsmiljörisker
Bas-P:s roll
8 timmar
- Utses av byggherren enligt 3 kap. 6 § arbetsmiljölagen
- Krav på utbildning, kompetens och erfarenhet Bas-P:s roll enligt 3 kap. 7 a § arbetsmiljölagen
- Bas-P:s roll enligt 3 kap. i Projektering och byggarbetsmiljösamordning (AFS 2023:3)
Projektering och byggarbetsmiljösamordning – grundläggande skyldigheter (AFS 2023:3) samt kapitlet Byggnads- och anläggningsarbete i Risker vid vissa typer av arbeten (AFS 2023:13)
8 timmar
Goda kunskaper om följande i AFS 2023:3:
- De olika aktörernas roller och ansvarsfördelningen mellan dem; byggherren, eventuell ställföreträdare, BAS-P, BAS-U, projektörer, tillverkare av monteringsfärdiga byggnader eller anläggningar.
- Förhandsanmälan, arbetsmiljöplan, arbetsmiljödokumentation för framtida arbeten, de olika aktörernas roller och arbetsfördelningen dem emellan
- Arbete med särskild risk enligt 11 kap. 12 §, lämpliga åtgärder.
- Upprättande av arbetsmiljöplan – övning
Paragrafer som är särskilt viktiga för Bas-P i AFS 2023:13:
- att planera och ordna byggarbetsplatsen och etableringsområdet
- installationer och ledningar för el, gas, vatten och liknande
- att säkerställa utrymning, förebygga och varna vid brand
- att välja arbetsmetoder och arbetsutrustning
- transport av byggprodukter eller annat material
- att lagra och ställa upp material och utrustning
- risk för fall till lägre nivå och takarbete
- att välja enligt ergonomiska principer
- särskilda riskområden som instabilitet, bristande luftkvalitet och fallande föremål
- markarbete och schaktning
- rivning
- passerande fordonstrafik
- åtgärder till andra arbeten med särskild risk.
Utformning av arbetsplatser (AFS 2023:12)
8 timmar
Goda kunskaper.
Andra föreskrifter
8 timmar
Goda kunskaper om innehållet i stort i dessa föreskrifter:
- Systematiskt arbetsmiljöarbete – för dig med arbetsgivaransvar (AFS 2023:1)
- Planering och organisering av arbetsmiljöarbete (AFS 2023:2), kapitlet om:
- social och organisatorisk arbetsmiljö i föreskrifterna
- Risker i arbetsmiljön (AFS 2023:10), kapitlen om:
- belastningsergonomi
- kemiska riskkällor.
- Risker vid vissa typer av arbeten (AFS 2023:13), kapitlet om:
- asbest.
- Användning av arbetsutrustning och personlig skyddsutrustning – säker användning (AFS 2023:11), kapitlen om:
- stegar och arbetsbockar
- ställningar
Praktisk samordning
4 timmar
Tillvägagångssätt för hur Bas-P samordnar projektörerna så att arbetsmiljörisker i bygg- och bruksskedet förebyggs. Exempel på sådant som kan vara viktigt att få kunskaper om:
- Olika strategier för hur samordningen kan genomföras beroende på byggprojektets storlek, komplexitet och risknivå.
- Vid vilken typ av möten det är lämpligt att samordna projektörerna i arbetsmiljöfrågor.
- Frekvens på gemensamma respektive enskilda möten med projektörer.
- Exempel på verktyg eller hjälpmedel som kan användas för arbetsmiljöarbetet under planeringen och projekteringen.
Senast uppdaterad 2025-01-13