Utbildning för Bas-P

Byggherren ska utse en byggarbetsmiljösamordnare för planeringen och projekteringen (Bas-P) som är lämplig för uppdraget. Lämplig för uppdraget är den som har den utbildning, kompetens och erfarenhet som behövs för arbetsmiljöarbetet med hänsyn till byggprojektets storlek, komplexitet och risknivå. Här kan du läsa mer om vad en utbildning kan behöva innehålla.

Vem gäller det här för?

Informationen på den här sidan riktar sig till dig som har rollen som

  • Bas-P  eller handläggare Bas-P
  • byggherre.
  • Byggherren ska utse en lämplig byggarbetsmiljösamordnare för planeringen och projekteringen, Bas-P, som antingen förfogar över en lämplig handläggare för uppdraget eller själv är lämplig. Byggherren ska kunna visa att Bas-P och de handläggare som används för samordningsarbetet har de kvalifikationer som krävs för att de ska vara lämpliga för rollen.

    För att vara lämplig krävs att Bas-P eller handläggare Bas-P har den utbildning, kompetens och erfarenhet som behövs för arbetsmiljöarbetet med hänsyn till det aktuella byggprojektets storlek, komplexitet och risknivå. 

    Kvalifikationerna för utbildning kan styrkas genom exempelvis intyg över genomgången utbildning. 

    När byggherren ska bedöma om Bas-P är lämplig ska byggherren även bedöma om Bas-P kan avsätta tillräckligt med tid och personal för arbetsmiljöuppgifterna i byggprojektet. 

  • Bas-P får bara använda handläggare för samordningsarbetet som är lämpliga och som Bas-P förfogar över, det vill säga att handläggaren exempelvis är anställd eller inhyrd.

    För att vara lämplig krävs att handläggare Bas-P har den utbildning, kompetens och erfarenhet som behövs för arbetsmiljöarbetet i det aktuella byggprojektet med hänsyn till projektets storlek, komplexitet och risknivå.

    Kvalifikationerna avseende utbildning kan styrkas genom exempelvis intyg över genomgången utbildning

Varför behöver Bas-P utbildning?

Bas-P har i uppgift att samordna projektörerna i arbetsmiljöfrågor, och följa upp att de arbetar med att förebygga arbetsmiljörisker i byggprojektet. Därför krävs att Bas-P själv har arbetsmiljökunskaper och kunskaper om byggarbetsmiljösamordning.

Annars är det svårt att samordna arbetsmiljöarbetet på ett bra sätt eller kontrollera att de andra aktörerna i byggprojektet faktiskt arbetar med att förebygga arbetsmiljörisker och följer arbetsmiljöregler.

En arbetsmiljöutbildning är grundläggande för att  handläggare Bas-P ska kunna utföra ett bra arbete.

Vad bör en utbildning för Bas-P innehålla?

Handläggare Bas-P bör normalt ha en utbildning som minst omfattar

  • arbetsmiljöarbete inklusive praktiskt samordningsarbete i byggprojekt
  • arbetsmiljöbestämmelser för byggherrar, projektörer och byggarbetsmiljösamordnare
  • föreskrifterna om byggnads- och anläggningsarbete, utformning av arbetsplatser, systematiskt arbetsmiljöarbete samt social och organisatorisk arbetsmiljö
  • övriga föreskrifter om arbetsmiljörisker som förekommer i byggprojektet, bland annat fysiska, fysikaliska, tekniska, kemiska och ergonomiska risker.

Om byggprojektet omfattar många olika arbetsmoment, eller högriskmoment, behöver handläggare Bas-P ha djupare kunskap om flera arbetsmiljöbestämmelser än i ett litet och enkelt lågriskprojekt.

Exempel på utbildning för handläggare Bas-P

Arbetsmiljöverket har sedan 2010 förslag på vad en utbildning för handläggare  Bas-P kan innehålla och förslag på en omfattning på 48 timmar. Förslaget är uppdaterat i förhållande till bland annat Arbetsmiljöverkets föreskrifter om projektering och byggarbetsmiljösamordning (AFS 2023:3).

Arbetsmiljöverket godkänner däremot inte utbildningar eller utbildare.

Exempel på hur en utbildning för Bas-P kan byggas ihop av olika delutbildningar

2-3 dagar grundutbildning om arbetsmiljöarbete:

  • grundläggande arbetsmiljökunskap utifrån arbetsmiljölagen och Arbetsmiljöverkets föreskrifter, särskilt föreskrifterna om systematiskt arbetsmiljöarbete.

2-3 dagar om byggarbetsmiljösamordning under planeringen och projekteringen:

  • arbetsmiljöbestämmelser för byggherrar, projektörer och byggarbetsmiljösamordnare i arbetsmiljölagen och föreskrifterna om projektering och byggarbetsmiljösamordning, föreskrifterna om byggnads- och anläggningsarbete, föreskrifterna om utformning av arbetsplatser samt praktiskt samordningsarbete i byggprojekt.

2-3 dagar som utgår från övriga föreskrifter om arbetsmiljörisker som förekommer i byggprojektet:

  • bland annat fysiska, fysikaliska, tekniska, kemiska eller ergonomiska risker som till exempel belastningsergonomi, schaktning eller lyft.
  • Som Bas-P och byggherre behöver du bedöma vilken omfattning på utbildning som behövs för det aktuella byggprojektet. Du som är handläggare Bas-P ska känna till de arbetsmiljöregler som är relevanta för det aktuella byggprojektet, och ha de arbetsmiljökunskaper som behövs för att du ska kunna samordna och följa upp arbetsmiljöarbetet.

    Det innebär att utbildningen kan behöva vara olika omfattande beroende på byggprojektets storlek, komplexitet och risknivå. Även kompetens och erfarenhet ska motsvara behoven i det unika byggprojektet.

    Omfattningen av byggarbetsmiljösamordnarens arbetsmiljöarbete i stort ska också motsvara byggprojektet.

  • Arbetsmiljölagen, Arbetsmiljöverkets föreskrifter som helhet

    4 timmar

    • Översiktlig genomgång av arbetsmiljölagen och arbetsmiljöförordningen
    • Arbetsmiljöverkets föreskrifters struktur
    • att EU-direktiv är grunden för många regler
    • att Arbetsmiljöverket bedriver tillsyn.

    Grundläggande arbetsmiljökunskap

    8 timmar

    • Grundläggande arbetsmiljökunskap
    • Kortfattad statistik över arbetsolyckor och arbetssjukdomar inom bygg- och anläggningsbranschen
    • Målet med arbetsmiljöarbete är att förebygga olycksfall och ohälsa
    • Riskbedömning, metoder
    • Hur man åtgärdar risker på bästa sätt
    • Belastningsergonomiska risker
    • Fysiska arbetsmiljörisker (fallrisker, rasrisker)
    • Fysikaliska arbetsmiljörisker (buller vibrationer)
    • Kemiska arbetsmiljörisker (kemikalier, damm, mikrobiologiska risker)
    • Sociala och organisatoriska arbetsmiljörisker

    Bas-P:s roll

    8 timmar

    • Utses av byggherren enligt 3 kap. 6 § arbetsmiljölagen
    • Krav på utbildning, kompetens och erfarenhet
    • Bas-P:s roll enligt 3 kap. 7 a § arbetsmiljölagen
    • Bas-P:s roll enligt 3 kap. i Projektering och byggarbetsmiljösamordning (AFS 2023:3)

    Projektering och byggarbetsmiljösamordning – grundläggande skyldigheter (AFS 2023:3) samt kapitlet Byggnads- och anläggningsarbete i Risker vid vissa typer av arbeten (AFS 2023:13)

    8 timmar

    Goda kunskaper om följande i AFS 2023:3:

    • De olika aktörernas roller och ansvarsfördelningen mellan dem; byggherren, eventuell ställföreträdare, Bas-P, Bas-U, projektörer, tillverkare av monteringsfärdiga byggnader eller anläggningar.
    • Förhandsanmälan, arbetsmiljöplan, arbetsmiljödokumentation för framtida arbeten, de olika aktörernas roller och arbetsfördelningen dem emellan.
    • Arbete med särskild risk enligt 11 kap. 12 §, lämpliga åtgärder.
    • Upprättande av arbetsmiljöplan – övning.

    Paragrafer som är särskilt viktiga för Bas-P i AFS 2023:13:

    • att planera och ordna byggarbetsplatsen och etableringsområdet
    • installationer och ledningar för el, gas, vatten och liknande
    • att säkerställa utrymning, förebygga och varna vid brand
    • att välja arbetsmetoder och arbetsutrustning
    • transport av byggprodukter eller annat material
    • att lagra och ställa upp material och utrustning
    • risk för fall till lägre nivå och takarbete
    • att välja enligt ergonomiska principer
    • särskilda riskområden som instabilitet, bristande luftkvalitet och fallande föremål
    • markarbete och schaktning
    • rivning
    • passerande fordonstrafik
    • åtgärder till andra arbeten med särskild risk.

    Utformning av arbetsplatser (AFS 2023:12)

    8 timmar

    Goda kunskaper.

    Andra föreskrifter

    8 timmar

    Goda kunskaper om innehållet i stort i dessa föreskrifter:

    • Systematiskt arbetsmiljöarbete – för dig med arbetsgivaransvar (AFS 2023:1)
    • Planering och organisering av arbetsmiljöarbete (AFS 2023:2), kapitlet om:
      • social och organisatorisk arbetsmiljö
    • Risker i arbetsmiljön (AFS 2023:10), kapitlen om:
      • belastningsergonomi
      • kemiska riskkällor.
    • Risker vid vissa typer av arbeten (AFS 2023:13), kapitlet om:
      • asbest.
    • Användning av arbetsutrustning och personlig skyddsutrustning – säker användning (AFS 2023:11), kapitlen om:
      • stegar och arbetsbockar
      • ställningar

    Praktisk samordning

    4 timmar

    Tillvägagångssätt för hur Bas-P samordnar projektörerna så att arbetsmiljörisker i bygg- och bruksskedet förebyggs. Exempel på sådant som kan vara viktigt att få kunskaper om:

    • Olika strategier för hur samordningen kan genomföras beroende på byggprojektets storlek, komplexitet och risknivå.
    • Vid vilken typ av möten det är lämpligt att samordna projektörerna i arbetsmiljöfrågor.
    • Frekvens på gemensamma respektive enskilda möten med projektörer.
    • Exempel på verktyg eller hjälpmedel som kan användas för arbetsmiljöarbetet under planeringen och projekteringen.

    Totalt: 48 timmar. 

Senast uppdaterad 2025-03-10