Utbildning för Bas-U
Byggherren ska utse en lämplig Bas-U som antingen förfogar över en lämplig handläggare för uppdraget eller själv är lämplig. En lämplig person eller handläggare för uppdraget är den som har den utbildning, kompetens och erfarenhet som behövs för arbetsmiljöarbetet med hänsyn till byggprojektets storlek, komplexitet och risknivå. Här kan du läsa mer om vad en utbildning kan behöva innehålla.
Vem gäller det här för?
Det här stödet riktar sig till dig som har rollen som
- Bas-U (byggarbetsmiljösamordnare utförandet av arbetet) eller handläggare Bas-U
- byggherre.
-
Byggherren ska utse lämpliga byggarbetsmiljösamordnare och ska kunna styrka kvalifikationer som visar att Bas-P och Bas-U, och de handläggare som används för samordningsarbetet, är lämpliga.
För att vara lämplig krävs att byggarbetsmiljösamordnaren har den utbildning, kompetens och erfarenhet som behövs för arbetsmiljöarbetet i det aktuella byggprojektet, och då behöver byggherren ta hänsyn till projektets storlek, komplexitet och risknivå.
Kvalifikationerna avseende utbildning kan styrkas genom exempelvis intyg över genomgången utbildning.
Att Bas-U kan avsätta tillräckligt med tid och personal för arbetsmiljöuppgifterna i byggprojektet är också något som byggherren ska ta med i sin bedömning av lämpligheten.
-
Bas-U får bara använda handläggare för samordningsarbetet som är lämpliga och som de förfogar över, det vill säga är exempelvis anställda eller inhyrda.
För att vara lämplig krävs att byggarbetsmiljösamordnaren har den utbildning, kompetens och erfarenhet som behövs för arbetsmiljöarbetet med hänsyn till det aktuella byggprojektets storlek, komplexitet och risknivå.
Kvalifikationerna avseende utbildning kan styrkas genom exempelvis intyg över genomgången utbildning.
Varför behöver Bas-U utbildning?
Eftersom Bas-U har i uppgift att samordna entreprenörerna i arbetsmiljöfrågor, och följa upp att de arbetar med att förebygga arbetsmiljörisker i byggprojektet, krävs att Bas-U själv har arbetsmiljökunskaper och kunskaper om byggarbetsmiljösamordning.
Annars kan Bas-U inte samordna arbetsmiljöarbetet på ett bra sätt eller kontrollera att de andra aktörerna i byggprojektet faktiskt arbetar med att förebygga arbetsmiljörisker och följer arbetsmiljöregler.
En arbetsmiljöutbildning är grundläggande för att byggarbetsmiljösamordnarna ska kunna utföra sitt arbete.
Vad bör en utbildning för Bas-U innehålla?
Handläggare för Bas-U bör normalt ha en utbildning som minst omfattar
- arbetsmiljöarbete inklusive praktiskt samordningsarbete i byggprojekt
- arbetsmiljöbestämmelser för byggherrar, projektörer och byggarbetsmiljösamordnare
- föreskrifterna om byggnads- och anläggningsarbete, utformning av arbetsplatser, systematiskt arbetsmiljöarbete samt social och organisatorisk arbetsmiljö
- övriga föreskrifter om arbetsmiljörisker som förekommer i byggprojektet, bland annat fysiska, fysikaliska, tekniska, kemiska och ergonomiska risker.
Om det finns många olika arbetsmoment, eller högriskmoment, i byggprojektet, kommer handläggaren behöva ha djupare kunskap om fler arbetsmiljöbestämmelser än i ett litet och enkelt lågriskprojekt.
Exempel på utbildning för Bas-U-handläggare
Arbetsmiljöverket har sedan 2010 förslag på vad en utbildning för byggarbetsmiljösamordnare kan innehålla och förslag på en omfattning på 48 timmar. Förslaget är uppdaterat i förhållande till bland annat AFS 2023:3, se nedan. Arbetsmiljöverket godkänner däremot inte utbildningar eller utbildare.
Det kan behövas mer eller mindre omfattande utbildning beroende på byggprojektets storlek, komplexitet och risknivå eller personens erfarenhet och kompetens.
Exempel på hur en utbildning kan byggas av olika delutbildningar
2-3 dagar grundutbildning om arbetsmiljöarbete:
- Grundläggande arbetsmiljökunskap utifrån arbetsmiljölagen och Arbetsmiljöverkets, särskilt reglerna om systematiskt arbetsmiljöarbete.
2-3 dagar byggarbetsmiljösamordning under utförandet av arbetet:
- Arbetsmiljöbestämmelser för byggherrar, projektörer och byggarbetsmiljösamordnare i arbetsmiljölagen och föreskrifterna om projektering och byggarbetsmiljösamordning, föreskrifterna om byggnads- och anläggningsarbete och hur man bedriver praktiskt samordningsarbete i byggprojekt.
2-3 dagar som utgår från övriga föreskrifter om arbetsmiljörisker som förekommer i byggprojektet:
- Bland annat fysiska, fysikaliska, tekniska, kemiska eller ergonomiska risker som till exempel lyft, schaktning, asbest och byggnadsställningar.
-
Som Bas-U och byggherre behöver du bedöma vilken omfattning på utbildning som behövs för det aktuella byggprojektet. Den som är handläggare Bas-U ska känna till de arbetsmiljöregler som är relevanta för det aktuella byggprojektet, och i övrigt ha de arbetsmiljökunskaper som behövs för att kunna utföra sin samordning och uppföljning.
Det innebär att utbildningen kan behöva vara olika omfattande beroende på byggprojektets storlek, komplexitet och risknivå. Även kompetens och erfarenhet ska motsvara behoven i det unika byggprojektet.
Omfattningen av byggarbetsmiljösamordnarens arbetsmiljöarbete i stort ska också motsvara byggprojektet.
-
Arbetsmiljölagen, Arbetsmiljöverkets föreskrifter som helhet
4 timmar
- Översiktlig genomgång av arbetsmiljölagen och arbetsmiljöförordningen
- Arbetsmiljöverkets föreskrifters struktur
- att EU-direktiv är grund för många regler
- att Arbetsmiljöverket bedriver tillsyn.
Grundläggande arbetsmiljökunskap
8 timmar
- Grundläggande arbetsmiljökunskap
- Kortfattad statistik över arbetsolyckor och arbetssjukdomar inom bygg- och anläggningsbranschen
- Målet med arbetsmiljöarbete är att förebygga olycksfall och ohälsa
- Riskbedömning, metoder
- Hur man åtgärdar risker på bästa sätt
- Belastningsergonomiska risker
- Fysiska arbetsmiljörisker (fallrisker, rasrisker)
- Fysikaliska arbetsmiljörisker (buller, vibrationer)
- Kemiska arbetsmiljörisker (kemikalier, damm, mikrobiologiska risker)
- Sociala och organisatoriska arbetsmiljörisker
Bas-U:s roll
8 timmar
- Utses av byggherren enligt 3 kap. 6 § arbetsmiljölagen
- Krav på utbildning, kompetens och erfarenhet
- Bas-U:s roll enligt 3 kap. 7 b § arbetsmiljölagen
- Bas-U:s roll enligt 4 kap. i Projektering och byggarbetsmiljösamordning (AFS 2023:3)
Projektering och byggarbetsmiljösamordning – grundläggande skyldigheter (AFS 2023:3) samt kapitlet Byggnads- och anläggningsarbete i Risker vid vissa typer av arbeten (AFS 2023:13)
8 timmar
Goda kunskaper om följande i AFS 2023:3:
- De olika aktörernas roller och ansvarsfördelningen mellan dem; byggherren, eventuell ställföreträdare, BAS-P, BAS-U, projektörer, tillverkare av monteringsfärdiga byggnader eller anläggningar.
- Förhandsanmälan, arbetsmiljöplan, dokumentation för framtida arbeten
- Arbete med särskild risk enligt 11 kap. 12 §, lämpliga åtgärder.
Goda kunskaper om följande paragrafer i AFS 2023:13 som är särskilt viktiga för Bas-U:
- att entreprenörer ska lämna uppgifter till Bas-U om arbetsmiljörisker
- ansvar och uppgifter för de som bedriver verksamhet på byggarbetsplatsen
- planera och ordna byggarbetsplatsen och etableringsområdet
- kontrollera utrustning och installationer
- hantera material och avfall
- andra risker som områden med begränsad tillträdesrätt och risk för fallande föremål
- arbetsmoment som kräver särskilda åtgärder, exempelvis åtgärder till arbeten med särskild risk som ska beskrivas i arbetsmiljöplanen.
Andra föreskrifter
16 timmar
Man bör ha goda kunskaper om innehållet i stort:
- Systematiskt arbetsmiljöarbete – för dig med arbetsgivaransvar (AFS 2023:1)
- Planering och organisering av arbetsmiljöarbete (AFS 2023:2), kapitlet om:
-
social och organisatorisk arbetsmiljö i föreskrifterna
-
- Risker i arbetsmiljön (AFS 2023:10), kapitlen om:
-
belastningsergonomi
-
buller
-
vibrationer
-
kemiska riskkällor
-
kvarts.
-
- Risker vid vissa typer av arbeten (AFS 2023:13), kapitlet om:
-
asbest.
-
- Användning av arbetsutrustning och personlig skyddsutrustning – säker användning (AFS 2023:11), kapitlen om:
-
stegar och arbetsbockar
-
ställningar
-
användning av lyftanordningar och lyftredskap
-
besiktning av lyftanordningar och vissa andra tekniska anordningar
-
användning av arbetsutrustning
-
- Utformning av arbetsplatser (AFS 2023:12)
Praktisk samordning
4 timmar
Tillvägagångssätt för hur Bas-U samordnar entreprenörerna så att arbetsmiljörisker i byggskedet förebyggs. Exempel på sådant som kan vara viktigt att få kunskaper om:
- Olika strategier för hur samordningen kan genomföras beroende på byggprojektets storlek, komplexitet och risknivå
- Vad bör Bas-U förbereda inför byggstart?
- Hur kan klartecken för start av arbete hanteras?
- Hur kan information och introduktion på byggarbetsplatsen genomföras på smidigast sätt?
- På vilka möten är det lämpligt att samordna entreprenörerna i arbetsmiljöfrågor?
- Frekvens på gemensamma respektive enskilda möten med entreprenörer
- Exempel på sätt att kontrollera och följa upp arbetsmiljöarbetet, som skyddsronder och riktade skyddsronder, möten, stickprovskontroller
- Hur kan arbetsberedningar bidra till en bättre arbetsmiljö i byggprojektet
- Hur kan kontroller av tekniska anordningar och dess förare genomföras?
- Hur kan arbetsmoment där det krävs särskild kompetens planeras?
Senast uppdaterad 2025-01-13