Entreprenörer – arbetsgivare, ensam- och familjeföretagare

Som arbetsgivare är du ansvarig för arbetsmiljön för dina anställda och för att dina arbeten inte leder till risker för andra på byggarbetsplatsen. Detsamma gäller för dig som är ensamföretagare, familjeföretagare eller bedriver bygg- eller anläggningsverksamhet tillsammans med någon utan att ha anställda.

Alla entreprenörer har ett arbetsmiljöansvar

Alla entreprenörer har ett arbetsmiljöansvar

I ett byggprojekt arbetar ofta många olika aktörer tillsammans, och var och en har ansvar för att arbetsmiljön på byggarbetsplatsen blir säker.

Det är också vanligt att entreprenörer anlitar en eller flera underentreprenörer eller använder sig av inhyrd arbetskraft för att utföra byggnads- eller anläggningsarbeten i ett byggprojekt. Det kan leda till att det blir oklart vem som har ansvar och uppgifter i arbetsmiljöarbetet och vem som ska vidta åtgärder för att hantera riskerna. Därför behöver alla entreprenörer känna till och ta sitt arbetsmiljöansvar genom att utföra uppgifterna i arbetsmiljöarbetet för att minimera risken för olyckor och ohälsa.

Vilka gäller det här för?

Du anses som entreprenör i det här sammanhanget om du bedriver någon sorts byggnads- eller anläggningsverksamhet och är

  • arbetsgivare
  • den som hyr in arbetskraft
  • ensamföretagare
  • familjeföretagare utan anställda
  • företagare som driver verksamhet tillsammans med någon annan utan anställda.

Då ska du följa reglerna om byggnads- och anläggningsarbete som du hittar i Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:13) om risker vid vissa typer av arbeten, 5 kap. 

  • Som entreprenör med arbetstagare har du ett arbetsgivaransvar. Du ansvarar för att arbetsmiljön är säker och hälsosam för dina anställda och inhyrda. Du ansvarar också för att de arbeten som de utför inte leder till risker för andra på byggarbetsplatsen.

    För att du ska kunna uppfylla ditt arbetsmiljöansvar behöver du

    • undersöka de arbeten som ditt företag ska utföra i byggprojektet
    • riskbedöma arbetena
    • vidta nödvändiga åtgärder för att förebygga riskerna.

    Arbetsmiljön ska vara säker för både dina egna arbetstagare, eventuella personer du hyr in och andra på byggarbetsplatsen.

    Ditt ansvar för arbetsmiljön förminskas inte av andras ansvar

    Ditt arbetsmiljöansvar för din egen personal förminskas inte av att det finns andra som har ett ansvar för arbetsmiljön, exempelvis byggherren, byggarbetsmiljösamordnaren för utförandet av arbetet (Bas-U) eller andra entreprenörer på byggarbetsplatsen. Flera roller kan ha ansvar för att följa en och samma arbetsmiljöbestämmelse men möjligheten att påverka arbetsmiljön kan variera utifrån det skede som byggprojektet befinner sig i.

    Ge arbetstagarna instruktioner och information om hur de ska arbeta säkert i byggprojektet

    Du ska också ge arbetstagarna instruktioner så att de kan utföra arbetet på ett säkert sätt, och informera dem om vilka regler som gäller och vilka åtgärder som är genomförda eller planerade. Du behöver säkerställa att dina arbetstagare har tagit till sig informationen. Instruktionerna behöver alltså vara begripliga och anpassade efter arbetstagarna, till exempel genom att du

    • ser till att de får muntliga genomgångar och bilder som illustrerar det allra viktigaste
    • tar fram översättningar av instruktionerna, om dina anställda eller inhyrda inte talar det språk som informationen finns på.

    Du ska även se till att din personal följer byggarbetsplatsens gemensamma ordnings- och skyddsregler och deltar i det gemensamma arbetsmiljöarbetet.

    Få bättre arbetsmiljö genom att jobba systematiskt

    Du som arbetsgivare behöver jobba systematiskt med arbetsmiljön för att den ska bli bättre. Våra föreskrifter om systematiskt arbetsmiljöarbete gäller för alla arbetsgivare – oavsett verksamhet eller de risker som du och dina anställda kan utsättas för.

    Systematiskt arbetsmiljöarbete

    Arbetstagare och skyddsombud är viktiga för en god arbetsmiljö

    Arbetstagare och skyddsombud har en viktig roll i arbetsmiljöarbetet. Som arbetsgivare ska du ge alla arbetstagare möjlighet att delta i arbetsmiljöarbetet. Till exempel kan du låta arbetstagarna föreslå åtgärder eller lämna synpunkter på åtgärder som du har genomfört.

  • Är du ensamföretagare och bedriver byggnads- och anläggningsverksamhet omfattas du av samma arbetsmiljöregler i byggprojekt som arbetsgivare, för att du som ensamföretagare inte heller ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. Detsamma gäller för dig som är familjeföretagare eller driver verksamhet med någon annan utan att ha anställda. Precis som andra entreprenörer behöver du sätta dig in i de arbetsmiljöregler som gäller för ditt uppdrag i byggprojektet.

    Bidra till byggprojektets gemensamma arbetsmiljöarbete

    Det är bra att du så tidigt som möjligt tar reda på vad som kommer att krävas för ditt arbete i byggprojektet, så att du kan avsätta den tid och det engagemang som behövs för uppgifterna i byggprojektets samordningsarbete. Det kan handla om att

    • delta i samordningsmöten
    • se till att du bidrar till en bra kommunikation och gott samarbetsklimat
    • lämna de handlingar och underlag som behövs i god tid.

    Du ska lämna uppgifter om arbetsmiljörisker som dina arbeten kan medföra och de åtgärder som ska förebygga riskerna, på samma sätt som övriga entreprenörer i byggprojektet. Det ska du göra för att få klartecken för start av ditt arbete av Bas-U.

  • Vid inhyrning har både det företag som hyr in och det företag som hyr ut personalen ett arbetsmiljöansvar. Uthyrningsföretaget är arbetsgivare med ansvar för sin personal. Företaget som hyr in ska vidta de skyddsåtgärder som behövs i arbetet.

    Om du som entreprenör hyr in personal ansvarar du för att deras arbetsmiljö i byggprojektet är säker under hela tiden som de är inhyrda av dig. Var tydlig med vilken kompetens du är ute efter, så att personalen har rätt erfarenhet för de uppgifter de ska utföra.

    Du som i stället hyr ut personal behöver till exempel ta reda på vilka arbetsuppgifter som din personal ska ha i byggprojektet så att de har tillräcklig kompetens och erfarenhet.

Vad har du som entreprenör för arbetsmiljöuppgifter i ett byggprojekt?

Utöver det arbetsmiljöansvar som alla arbetsgivare har för sin personal, har entreprenörer bland annat följande uppgifter i ett byggprojekt.

  • Bas-U har i uppgift att samordna de olika entreprenörernas arbeten så att ni inte skapar arbetsmiljörisker för varandra. Innan du börjar arbetet i byggprojektet behöver du därför förbereda och lämna följande uppgifter till Bas-U:

    • vilka risker ditt företags arbeten kan medföra för andra på arbetsplatsen
    • information om arbeten som har särskilda risker som kräver en arbetsmiljöplan, samt förslag på åtgärder
    • ditt företags arbetsmiljörisker som behöver åtgärdas genom samordning.

    Det är bra att informera Bas-U om när du har tänkt utföra arbetena för att det ska gå att samordna dem med andra arbeten.

    Bas-U behöver veta om ditt företag kommer att utföra några av arbetena med särskild risk som kräver att åtgärder beskrivs i en arbetsmiljöplan för att kunna komplettera arbetsmiljöplanen med det. Läs mer om vilka arbetena med särskild risk är:

    LÄNK Arbeten med särskild risk som kräver en arbetsmiljöplan 

    Exempel på risker som ditt företag kan orsaka för andra

    Risker som din verksamhet kan medföra för andra kan handla om att du som entreprenör kommer att bedriva bullrande arbeten eller arbeten som orsakar damm. Ska du framföra tunga maskiner på den gemensamma arbetsplatsen behöver du även planera för och ta hand om säkerheten omkring dem.

    Exempel på arbete med särskild risk

    Arbete där fallhöjden är två meter eller mer, om man skulle falla, är ett av de arbeten med särskild risk som du måste informera Bas-U om. Föreskrifterna kräver att åtgärder till sådana risker beskrivs i arbetsmiljöplanen. Informera också Bas-U om hur du ska åtgärda riskerna.

    Fallrisker är ofta gemensamma för flera entreprenörer, och arbetsmiljöreglerna säger att man ska välja gemensamma skyddsanordningar i första hand, som räcken eller ställningar, i stället för personligt fallskydd. Åtgärder mot fallrisker som berör flera entreprenörer är alltså något som Bas-U behöver samordna.

    Exempel på risker som behöver åtgärdas genom samordning

    För att arbetsmiljörisker ska kunna åtgärdas på ett smidigt sätt, krävs ibland samordning, och då behöver du lämna information om de riskerna till Bas-U. Det kan vara till exempel arbeten som innebär hälsofarliga eller onödigt tröttande belastningar som har att göra med materialtransporter. Det är viktigt att du informerar i god tid eftersom det ofta behövs en gemensam planering för hur olika byggprodukter och material ska kunna hanteras på ett ergonomiskt bra sätt. Olika lyftanordningar, tidpunkter för inlyft i en byggnad under uppförande och möjligheter till tillträdesvägar är bra att samordna på den gemensamma arbetsplatsen.

    Bas-U behöver däremot inte känna till alla de arbetsmiljörisker som din egen personal kan utsättas för. Det är en sak för dig som arbetsgivare att hantera, i enlighet med föreskrifterna om systematiskt arbetsmiljöarbete.

  • Bas-U ska ge ett klartecken till dig innan du påbörjar dina arbeten i byggprojektet för första gången. Bas-U behöver nämligen ha kännedom om vilka arbeten som pågår och planeras, för att kunna samordna de olika entreprenörernas arbeten.

    Bas-U behöver säkerställa att arbetsmiljöriskerna är hanterade innan klartecken kan ges. Det är därför du som entreprenör ska lämna in uppgifter om dina arbetsmiljörisker innan du kan få klartecken för start. Då bidrar du till säkerheten och en bra samordning.

    Tips för att Bas-U ska kunna ge klartecken för start av arbete på ett smidigt sätt

    Du som är entreprenör kan underlätta klartecken för start av ditt arbete genom att förbereda sådant som Bas-U ska kontrollera, i syfte att få en säker byggarbetsplats.

    De risker som ditt arbete kan orsaka behöver åtgärdas, och det är oftast du som ska utföra arbetet som är bäst lämpad att identifiera åtgärderna. Beskriv därför dina risker och planerade åtgärder skriftligt så att de kan lämnas till Bas-U. Var också beredd att visa eventuella arbetsberedningar om Bas-U vill ta del av dem.

    En del arbetsuppgifter kräver särskild kompetens eller utbildningsintyg. Se till att du har dessa tillgängliga så att du kan redovisa dem inför start av arbetet.

    Kontrollera att arbetsutrustning, lyftanordningar eller andra tekniska anordningar som ditt företag behöver är besiktade. Kontrollera även att anmärkningar är åtgärdade. Du ska kunna redovisa besiktningsprotokoll innan arbetet påbörjas. Tekniska anordningar ska även i övrigt vara säkra och väl underhållna.

  • Eftersom dina arbeten på den gemensamma byggarbetsplatsen ofta påverkar andras arbetsmiljö, behöver du planera och utforma arbetena på ett sådant sätt att de inte medför någon risk för andra.

    Det är Bas-U som ska se till att arbetena samordnas men du som entreprenör är själv skyldig att samråda med övriga entreprenörer och tillsammans med dem verka för en god arbetsmiljö på den gemensamma byggarbetsplatsen. Du ska även följa anvisningarna från Bas-U, exempelvis kring planering av arbetet eller vilka skyddsåtgärder som behöver vidtas.

  • Du har också ett ansvar för att delta i byggprojektets gemensamma arbetsmiljöarbete, så att dina arbeten kan samordnas med andras på det sätt som behövs för en säker arbetsmiljö. Det innebär att du behöver planera för och avsätta den tid som behövs för det gemensamma arbetsmiljöarbetet i byggprojektet, utöver ditt eget arbetsmiljöarbete.

    Det är nödvändigt för att du ska kunna lämna information om dina egna arbeten och förmedla aktuell information från samordningen vidare till dina arbetstagare.

    Exempel på vad det gemensamma arbetsmiljöarbetet kan omfatta är

    • introduktion till den gemensamma byggarbetsplatsen
    • samordningsmöten
    • säkerhetsgenomgångar
    • skyddsronder
    • arbetsberedningar där ni tillsammans planerar arbetet så att arbetsmiljöriskerna förebyggs.

    Du ska också medverka till god ordning och att regelbunden städning utförs. Det är en viktig uppgift som främjar samarbete och byggprojektets framdrift.

Andra roller du som entreprenör kan ha

Som entreprenör kan du ha andra roller i byggprojektet, utöver att utföra byggnads- eller anläggningsarbeten. Exempelvis kan en entreprenör även arbeta med projektering eller utses till Bas-U i byggprojektet. Under vissa omständigheter kan du även ha rollen som byggherrens ställföreträdare.

Exempel

I mindre byggprojekt åt en privatperson, kan du som entreprenör samtidigt ha flera roller och det behöver du vara medveten om. Det behöver inte innebära många fler arbetsuppgifter än vanligt, men du behöver ha kunskaper om arbetsmiljöreglerna för de olika rollerna du har så att du arbetar med att förebygga olyckor och ohälsa även i det lilla byggprojektet.

  • När du deltar i projektering inom ramen för ditt uppdrag som entreprenör, räknas du även som projektör. Då ska du, för din del av projekteringen, följa föreskrifterna om

    • projektering och byggarbetsmiljösamordning (AFS 2023:3)
    • utformning av arbetsplatser (AFS 2023:12).

    Arbetsmiljöreglerna för projekteringen finns för att det ska vara en säker och hälsosam arbetsmiljö både på byggarbetsplatsen och i den färdiga byggnaden eller anläggningen.

  • Huvudentreprenören eller någon annan av entreprenörerna i byggprojektet blir ofta utsedd till byggarbetsmiljösamordnare för utförandet av arbetet, Bas-U, av byggherren. Om du blir utsedd till Bas-U kommer du att få många nya uppgifter kopplade till samordningen av entreprenörerna och det gemensamma arbetsmiljöarbetet i hela byggprojektet. Du behöver då tillsätta tillräckligt med resurser för de uppgifterna.

  • Du kan överta byggherrens arbetsmiljöansvar automatiskt när byggherren är en privatperson

    Du blir automatiskt byggherrens ställföreträdare om du är den enda entreprenören i ett byggprojekt åt en privatperson eller om du utför ett sådant byggprojekt i ett samlat uppdrag, om inte annat har avtalats. Du räknas då som uppdragstagare enligt 3 kap. 7c § arbetsmiljölagen.

    Det innebär att du övertar byggherrens arbetsmiljöansvar och ska utföra byggherrens arbetsmiljöuppgifter i byggprojektet. Du ska bland annat

    • se till att det finns tillräckligt med resurser för arbetsmiljöarbetet
    • utse byggarbetsmiljösamordnare
    • kontrollera och följa upp arbetsmiljöarbetet
    • informera alla inblandade i projektet att du är byggherrens ställföreträdare

    Du kan överta byggherrens arbetsmiljöansvar i andra byggprojekt

    Även i byggprojekt där beställaren inte är en privatperson kan byggherren och du bestämma att du övertar byggherrens arbetsmiljöansvar. Men också i de byggprojekten krävs att du är självständig och styr arbetsmiljöarbetet utan inblandning från byggherren.

    Byggherren behöver då dessutom ha ett avtal där detta framgår och ska kunna visa att du är så självständig att du har de befogenheter som krävs för att fatta nödvändiga beslut om arbetsmiljöarbetet.

Anmäl arbetsskador

Har det hänt en olycka med din personal på byggarbetsplatsen? Eller har det varit nära att hända något allvarligt? Du som arbetsgivare ska anmäla alla arbetsskador, allvarliga arbetsolyckor och allvarliga tillbud till Arbetsmiljöverket och Försäkringskassan. Här kan du få exempel på vilka skador, olyckor och tillbud som ska anmälas.

Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd

Senast uppdaterad 2025-01-13