Projektörer – de som medverkar vid planering och projektering

Arkitekter, konstruktörer och andra som planerar och projekterar i byggprojekt påverkar arbetsmiljön både i byggskedet och i den färdiga byggnaden eller anläggningen. Du som har rollen som projektör har därför ett ansvar att förebygga arbetsmiljörisker genom de val du gör och de lösningar som du är delaktig i.

Vem räknas som projektör?

Alla aktörer som byggherren anlitar för projekteringen, det vill säga för att rita, beräkna, konstruera, göra beskrivningar eller på annat sätt utforma byggnader eller andra anläggningar, räknas som projektörer. Det är till exempel

  • arkitekter
  • konstruktörer
  • specialister och konsulter för bland annat el, VVS och datanät som projekterar
  • entreprenörer, byggherrar och andra som deltar i projektering.

I föreskriften är ”projektörer” samlingsnamnet för alla dessa yrkesgrupper.

I arbetsmiljöreglerna kan en projektör vara både en juridisk person, exempelvis ett företag eller en fysisk person. Oftast är det ett företag, som har flera anställda som utför projekteringsuppgifteri byggprojektet. Då räknas det företaget som en projektör enligt arbetsmiljöreglerna.

Andra exempel på aktörer som medverkar i projektering kan vara specialister som fattar projekteringsbeslut för mekaniska och elektriska tjänster, hissar, fasadpaneler, design, leverans och inredning. Även de som bestämmer hur tillfälliga stödkonstruktioner ska dimensioneras och utformas räknas som projektörer.

  • Du som arkitekt har en viktig uppgift i att förebygga olyckor och ohälsa redan under planering och projektering. Oavsett vilken inriktning du har som arkitekt räknas du som projektör i arbetsmiljöreglerna. Dina val och din utformning kommer att påverka arbetsmiljön under byggskedet och den som senare kommer att vara i den framtida byggnaden eller anläggningen.

  • Som konstruktör räknas du som projektör, oavsett din inriktning. Du kan vara till exempel

    • byggnadskonstruktör
    • trä-, stål- eller betongkonstruktör
    • VVS- eller elprojektör.

    Som konstruktör inom ditt område tar du fram ritningar och handlingar för olika typer av byggnads- eller anläggningsprojekt och då ingår även ansvar för arbetsmiljöfrågorna för din del av projekteringen i ditt uppdrag.

  • När en entreprenör anlitas för både projektering och utförande i en entreprenad räknas entreprenören som projektör.

    Du som entreprenör kan också räknas som projektör i andra entreprenadformer, exempelvis

    • när materialval inte är närmare angivna utan valen överlåts till entreprenören
    • när du gör enklare beräkningar eller ritningar inför att du ska bygga någonting
    • när du planerar och beräknar för en teknisk anordning som behövs för byggprojektets framdrift, exempelvis en ställning, en bygghiss eller barriärer som skydd mot passerande fordonstrafik.
  • Även byggherren kan räknas som projektör, om byggherren exempelvis har anställd eller inhyrd personal som projekterar. Byggherren kan också medverka i planeringen eller projekteringen på andra sätt.

Alla som projekterar har ett ansvar att arbeta för en god arbetsmiljö

Oavsett vem du är som projekterar ska du arbeta för att arbetsmiljön är god både för de som ska utföra arbete i byggskedet och för de som ska arbeta i den färdiga byggnaden eller anläggningen, eller med underhåll av den. I ditt arbete med projektering behöver du därför följa flera olika föreskrifter. Främst är det

  • Projektering och byggarbetsmiljösamordning – grundläggande skyldigheter (AFS 2023:3)
  • Kapitlet om byggnads- och anläggningsarbete i Risker vid vissa typer av arbeten (AFS 2023:13)
  • Utformning av arbetsplatser (AFS 2023:12).

Du som är projektör kan i hög grad bidra till en god arbetsmiljö genom att identifiera och projektera bort eller minska riskerna som kan uppstå i bygg- eller bruksskedet. Att ta upp arbetsmiljöfrågor ska vara en naturlig del i alla skeden av projekteringsarbetet, vid sidan av estetik, funktionalitet, byggbarhet och kostnad.

Det är inte en bra lösning att först slutföra designarbetet och sedan ta hänsyn till arbetsmiljöfrågorna. Då finns det en risk att vissa inledande beslut visar sig vara olämpliga längre fram i arbetet, det vill säga att byggbarheten brister. Till följd av det skulle man kunna bli tvungen att göra om projekteringen, vilket kan leda till tidspress och merkostnader.

Byggherren har alltid kvar ett övergripande ansvar för att se till att hänsyn tas till arbetsmiljösynpunkter.

Exempel på hur du kan undvika arbetsmiljörisker i både bygg- och bruksskedet är att du som projektör ser till att utforma vägar och gator så att arbetsmiljön är säker både när de anläggs och vid framtida underhållsarbete.

Ett annat exempel är att vid projektering av kraftledningar ska projekteringen möjliggöra att de både blir säkra att bygga och att underhålla.

  • För ett effektivt och smidigt projekteringsarbete behövs din kunskap, kompetens och erfarenhet om sådant som påverkar arbetsmiljön. Säkerställ därför att du har kompetens och erfarenhet för att förebygga de arbetsmiljörisker som antas förekomma under byggskedet och vid arbete i och i anslutning till den färdiga byggnaden eller anläggningen.

    Byggherren ska se till att de projektörer som anlitas har kompetens och erfarenhet som motsvarar byggprojektets storlek, komplexitet och risknivå. Däremot är det inte specificerat i reglerna vilken utbildning, kompetens och erfarenhet inom arbetsmiljö som behövs.

    Det är alltså viktigt att projekteringsföretag kan visa att deras anställda har tillräcklig kompetens och erfarenhet för att de ska kunna anlitas i byggprojekt. Att företaget ser till att projektörerna kommer ut på byggarbetsplatser för ett tätare samarbete med produktionen kan bidra till det, något som även gagnar byggbarheten.

  • Du som projektör ska ha rutiner för ditt arbetsmiljöarbete i byggprojekt, och varje projekteringsföretag bör ta fram det för sina anställda. Du som projektör kan sedan ha rutinerna som ett stöd i ditt arbetsmiljöarbete i byggprojekt. Du kan behöva justera rutinerna utifrån varje byggprojekts storlek, komplexitet och risknivå samt de erfarenheter du får i respektive byggprojekt.

    Rutinerna ska ta upp

    • hur du arbetar enligt grundprinciperna för att förebygga arbetsmiljörisker
    • hur och när du tar hänsyn till arbetsmiljön i byggskedet
    • vilka hjälpmedel eller kontrollsystem som du använder i det arbetet.

    Tips!

    I planeringsfasen kan du använda olika typer av projekteringsverktyg som visar hur olika val av till exempel material och metoder påverkar arbetsmiljön för de som ska bygga och för de som ska arbeta på en framtida arbetsplats i byggnaden eller anläggningen.

  • Du som projektör behöver kunna beskriva vilka rutiner du har för ditt eget förebyggande arbetsmiljöarbete i byggprojektet, eftersom Bas-P ska kontrollera att du som projekterar har rutiner för att förebygga arbetsmiljörisker.

    Byggherren ska i sin tur kontrollera och följa upp byggarbetsmiljösamordnarnas samordningsarbete. Den kontroll och uppföljning som Bas-P gör av ditt arbete hänger alltså ihop med byggherrens kontroll och uppföljning. Tillsammans kan det bli ett framgångsrikt arbetsmiljöarbete i byggprojektet.

Förebygg arbetsmiljörisker genom projekteringen

Du som planerar och projekterar behöver ha med arbetsmiljöaspekter från att du börjar ditt uppdrag i byggprojektet, eftersom bestämmelserna även gäller den planering som utförs innan det egentliga projekteringsskedet börjar. Du ska redan då göra riskbedömningar och visa på sådana lösningar eller åtgärder som behövs för en god arbetsmiljö i byggskedet och i den färdiga byggnaden eller anläggningen.

Dessa riskbedömningar och förslag på möjliga lösningar eller åtgärder kan utgöra underlag för arbetsmiljöplanen. När man inte har tänkt på hur arbetsmiljörisker ska åtgärdas under projekteringen, behöver ofta produktionen hitta lösningar på plats och det ska undvikas så långt det är möjligt.

Tips!

Arbeta gärna i nära team med övriga yrkeskategorier. Det hjälper er att hitta svaren på de mest utmanande frågorna, och då kan ni tillsammans komma fram till förslag på lösningar som tar bort arbetsmiljörisker helt eller föreslå möjliga lösningar för allvarliga arbetsmiljörisker.

  • När du arbetar enligt grundprinciperna för att förebygga arbetsmiljörisker innebär det att du projekterar så att arbetsmiljön blir bra i byggskedet och i den färdiga byggnaden eller anläggningen.

    Om du har svårt att föreslå en möjlig lösning för en arbetsmiljörisk i byggskedet, så kanske någon med produktionskunskap kan bidra med sin erfarenhet. På så sätt främjas också ett gott samarbete med produktionen, vilket gagnar arbetsmiljön i det skedet. Om du projekterar en byggnad eller anläggning som ska fungera som en framtida arbetsplats behöver du ha kunskaper om arbetsmiljön på den framtida arbetsplatsen eller ta in kompetens.

    Exempel på hur man kan förebygga arbetsmiljörisker är att man redan vid planeringen och projekteringen av en teknisk anordning utreder hur installationen av den kan göras säkert.

    Exempelvis behöver underlag för en ställning och förankringspunkter i fasaden vara tillräckligt hållfasta. Det kräver beräkningar utifrån det tänkta användningsområdet och ett säkert montage, så att de som ska använda den tekniska anordningen kan göra det utan risk för olyckor.

  • För att det viktiga samarbetet om arbetsmiljöfrågorna ska kunna fungera behöver du bidra genom att följa de anvisningar som Bas-P ger för att samordna byggprojektet. Du ska också i samråd med Bas-P se till att dina lösningar är förenliga med andra projektörers lösningar i allt som har betydelse för arbetsmiljön.

    Leder du projekteringen, men är inte Bas-P, behöver du som projekteringsledare bidra i samarbetet med Bas-P för att arbetsmiljöarbetet i projekteringen ska kunna samordnas smidigt och effektivt.

  • I rollen som projektör har du ett visst ansvar för tidsplaneringen. Du behöver se till att du har förutsättningar att genomföra din del av planeringen och projekteringen i så god tid att det går att samordna ditt arbete med andra projektörers.

    Du behöver även uppskatta den tid som det du projekterar kommer ta att bygga eller anlägga och se till att det avsätts tid för det arbetet i tidplanen, både för den totala byggtiden och för den aktuella deletappen. Om du har lagt ut delar av ditt arbete på andra projektörer, kan det vara bra att ni tillsammans bidrar.

    Du kan dessutom behöva göra prioriteringar av dina egna delar för att ditt arbete ska kunna samordnas med andra projektörers. Projekteringen av din del ska i största möjliga mån göras i god tid innan den delen ska utföras i byggskedet. Det gäller även när planering eller projektering fortsätter i byggskedet.

    Om du ser att det finns brister i tidsplaneringen som påverkar arbetsmiljön, så behöver du informera den som kan åtgärda tidsplaneringen, för att förebygga arbetsmiljörisker. Det kan vara din egen arbetsgivare, men även Bas-P eller byggherren.

  • Du som projektör behöver redovisa allvarliga arbetsmiljörisker som inte har kunnat projekteras bort utan finns kvar i byggskedet, för att Bas-P ska ha möjlighet att samordna och sammanställa underlag för sådana risker. Du behöver också föreslå en möjlig lösning för varje kvarstående arbetsmiljörisk som är allvarlig. Om det är komplexa lösningar så ska dessa beskrivas särskilt noggrant.

    Du behöver också noggrant beskriva åtgärder till risker som inte är uppenbara för alla, till exempel geotekniska risker eller brister i en konstruktions stabilitet. Bas-P behöver dina åtgärdsförslag som underlag till arbetsmiljöplanen och vid överlämningen till Bas-U. På så sätt behöver inte produktionen hamna i onödiga svårigheter på grund av risker eller lösningar som är svåra att förstå eller utföra.

  • Många allvarliga olyckor har inträffat på grund av att projekteringen och utförandet av tillfälliga eller samverkande konstruktioner inte har samordnats ordentligt. Du som projekterar sådana konstruktioner behöver beräkna och utforma dem så att de är tillräckligt hållfasta för det som de kan utsättas i byggskedet. Du och andra projektörer som medverkar i utformningen av sådana konstruktioner behöver också samarbeta och bidra till att era respektive delar av projekteringen inte leder till arbetsmiljörisker under produktionsfasen.

    Byggherren ansvarar för att ge förutsättningar genom att se till att det finns någon med särskild kompetens om konstruktionen under projekterings- respektive byggskedet. Bas-P ska se till att någon i projekteringsskedet som har särskild kompetens om konstruktionen, säkerställer att konstruktionen som helhet blir säker i byggskedet.

    Det är viktigt att du som projektör får möjlighet att förstå hur omgivningen ser ut där konstruktionen ska uppföras, samt att de som uppför konstruktionen gör det på det sätt som är tänkt under projekteringen. Att mötas på platsen för montaget kan ge förståelse för bland annat geoteknik, underlag, faktorer i omgivningen, kunskaper och erfarenhetsutbyte. Samarbetet i hela kedjan är ofta avgörande för en säker arbetsmiljö.

Är du ny som projektör kan du börja ditt arbete så här

För att du lättare ska komma igång med ditt arbete kan du börja så här:

  1. Börja med att läsa kapitel 6 för projektörer i föreskrifterna om projektering och byggarbetsmiljösamordning (AFS 2023:3) för att ta del av dina uppgifter. Du behöver göra det noggrant för att lära dig vad som är ditt ansvar så att du kan bidra i projekteringssamarbetet på ett framgångsrikt sätt.

  2. Läs också de gemensamma kapitlen 8, 9 och 10, eftersom det finns bestämmelser som du ska följa i dem med. De beskriver grundprinciperna för att förebygga risker och hur du ska förebygga risker i bygg- respektive bruksskedet.

  3. För att du ska få en bra överblick över de andra aktörernas ansvar och uppgifter, är det även bra att läsa kapitel 2, 3 och 4, vilka gäller för byggherren, Bas-P och Bas-U.

  4. Det finns också bestämmelser som du behöver följa i kapitel 5 om byggnads- och anläggningsarbete i föreskrifterna om risker vid vissa typer av arbete (AFS 2023:13). I kapitlet finns bestämmelser som berör olika sakområden och där miniminivån för åtgärder till vissa riskfyllda arbetsmoment är beskrivna. Du som projektör kan behöva följa alla paragrafer där ”andra ansvariga” står angivna.

Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd

Senast uppdaterad 2025-01-15