Omgivande miljö vid användning av datorer och bildskärmar
Du som arbetsgivare ska ta hänsyn till den omgivande miljön vid användning av datorer och bildskärmar. Se till att buller och värme från annan utrustning inte stör eller orsakar besvär eller obehag för arbetstagaren.
Riskerna i den omgivande miljön
Ljud från till exempel telefoner, fläktar i datorer och skrivare kan försämra koncentrationsförmågan, avleda uppmärksamheten och göra arbetsuppgifterna mer ansträngande och tröttande. Olika typer av kontorslösningar som medför exempelvis överhörning av tal från andra personer kan också orsaka problem i arbetsmiljön.
LÄNK Arbetsmiljön och hjärnans kognitiva funktioner
Höga temperaturer från bildskärmar och den medföljande utrustningen medför att luften upplevs som sämre, och värmen kan göra att arbetstagare blir trötta, vilket påverkar arbetsförmågan.
Så kan du som arbetsgivare åtgärda riskerna i den omgivande miljön
Se till att ha lämplig ventilation
Arbetsplatser ska ha en lämplig temperatur som är anpassad efter verksamheten. Bra ventilation kan bidra till att sänka temperaturen. Bra ventilation behövs också för att föra bort luftföroreningar som farliga ämnen, fukt och dålig lukt.
Städning är betydelsefullt för luftkvaliteten. Sladdar och kablar bör inte ligga på golvet eftersom de då samlar damm och försvårar städningen. Det är också olämpligt ur elsäkerhetssynpunkt eftersom kablar och sladdar som ligger på golvet lättare skadas. Dessutom finns en risk att snubbla på lösa kablar och sladdar.
Placera värmealstrande maskiner i separata rum
För att komma tillrätta med både buller och värme från värmealstrande maskiner, som kopiatorer, kan du som arbetsgivare se till att placera dem i ett separat rum med extra ventilation.
LÄNK Arbetsplatsens utformning (Länk till ny startsida:Arbetsplatsens utformning)
LÄNK Luft och ventilation https://www.av.se/inomhusmiljo/luft-och-ventilation/
Få bättre arbetsmiljö genom att jobba systematiskt
Du som arbetsgivare behöver jobba systematiskt med arbetsmiljön för att den ska bli bättre. Våra föreskrifter om systematiskt arbetsmiljöarbete gäller för alla arbetsgivare – oavsett verksamhet eller de risker som du och dina anställda kan utsättas för.
Som arbetsgivare ansvarar du för att minska riskerna med bildskärmsarbete, precis som du har ansvar för all arbetsmiljö.
Läs mer om arbetsgivares ansvar vid användning av datorer och bildskärmar:
Senast uppdaterad 2024-11-20