Arbeta förebyggande för att minska skador och olyckor med truckar
Truckar innebär risker för de arbetsplatser där de finns. Det är därför viktigt att du som arbetsgivare har ett väl genomtänkt och systematiskt arbetsmiljöarbete för säker truckhantering.
Planera trucktrafiken – minska risken för personskador
-
Det är viktigt att det finns tillräckligt med plats för all trafik: gående, truckar och andra fordon. Med tillräckligt utrymme minskar riskerna för kollisioner, att någon blir påkörd eller att en truck störtar ner från en lastkaj eller liknande.
När en ledtruck med fällbar plattform används är truckföraren relativt oskyddad. Se därför till att det inte finns inredning, pallställ eller liknande som innebär en ökad risk för att truckföraren kläms mellan dessa och trucken. -
Se till så att gående och andra oskyddade personer, så långt som möjligt, är avskilda från trucktrafiken. Planera så att trafik med truckar så långt möjligt förläggs till särskilda områden, till exempel särskilda truckgångar, skilda från annan verksamhet. På så sätt minskar du risken för att någon skadas i samband med trucktrafik.
-
Markera truckgångar och körfält tydligt. Markeringar för truckgångar kan till exempel målas direkt på golvet.
Med markerade truckgångar är det lättare för alla arbetstagare att hålla dem fria från till exempel uppställt gods. Gående blir också uppmärksammade på faran med trucktrafik.
Länk till 7 kap. AFS 2023:12 om utformning av arbetsplatser -
Om det inte går att avskilja trucktrafiken kan det vara nödvändigt med andra åtgärder som gör det lättare för gående att upptäcka truckarna och för truckförarna att upptäcka de gående. Exempel på åtgärder:
- Enkelrikta trucktrafiken, att de gående alltid vet från vilket håll truckarna kommer.
- Sätt upp trafikspeglar.
- Se till att belysningen är god.
- Placera gods så att det inte skymmer truckförare eller gående för varandra.
- Använd varningsbelysning, varningssystem eller reflexer.
- Inför hastighetsbegränsningar.
Var särskilt noga med åtgärder på platser där gående går ut i områden med trucktrafik, till exempel vid hörn eller dörrar. Det kan vara nödvändigt med en avskiljande barriär som skyddar de gående, till exempel ett räcke. Märk gärna den avskiljande barriären med varselmärkning.
Åtgärder som minskar risken för skador med truckar
Du kan minska antalet skador genom att ha inarbetade rutiner som reglerar hur ni använder truckar. Rutinerna ska både ta hänsyn till risker för olyckor och för belastningsbesvär.
-
Se till att truckföraren har rätt sorts truck och hjälpmedel för det jobb hen ska göra. Genom att ni använder rätt truck till en arbetsuppgift minskar riskerna både för akuta olyckor och förslitningsskador. Trucken ska kontrolleras och underhållas väl. När skador uppstår ska de åtgärdas innan trucken används.
Många olyckor sker när förarens fötter kläms mellan truckens fotplatta och något annat föremål. Det finns trucktyper med bra skydd för fötterna. Det finns även hjälpmedel som gör att truckföraren inte behöver böja eller vrida nacken onödigt mycket, till exempel kamera och monitorstöd i hytten.
Truckar som används i kyl- och frysutrymmen bör ha uppvärmd hytt.
Den som kör truck ska ha tillräcklig kunskap och kompetens för de arbetsuppgifter de är satta att utföra. Det är även viktigt att inhyrd arbetskraft har rätt kompetens och får de instruktioner som behövs för er specifika arbetsplats.
Ge också truckföraren tid att lära in en bra teknik. Att använda trucken i stället för att lyfta med till exempel en skjutkärra eller pirra kan avlasta kroppen. -
Undersökningar visar att ergonomiska hjälpmedel och bra teknik vid truckanvändning ger många positiva effekter, bland annat
- ökad precision
- minskat antal fel
- kortare inlärningstid
- minskad tidsåtgång för att lösa en uppgift
- minskad trötthet
- minskad fysisk belastning
Det är därför bra att satsa på bra ergonomi i trucken, speciellt för förarstolen. Det kan till exempel innebära inställbara armstöd och nackstöd och vibrationsdämpning. Instruera gärna truckföraren om att börja sitt arbetspass i trucken med att ställa in förarstol och om möjligt, reglage och ratt så att de passar hens kropp.
Kamera och monitorstöd är bra för att förebygga belastningsskador. Speciellt vid lastning och lossning i höga lägen avlastar de förarens rygg och nacke.
Höga pallställ kan ge nackproblem när truckföraren ständigt tvingas titta uppåt. Ständiga ändringar av färdriktningen kan ge ryggproblem eftersom förarna hela tiden måste vrida kroppen. Ordna arbetet så att risken för skador på förarens höfter, rygg och hals minimeras.
Gör det möjligt för truckföraren att variera sitt arbete, så att hen inte kör truck hela dagarna utan även utför andra arbetsuppgifter. Om föraren växlar till arbetsuppgifter som innebär att manuell hantera last, är det viktigt att föraren har goda kunskaper om riskerna med att lyfta, bära, skjuta eller dra laster.
Belastningsergonomi -
Om lasten skymmer förarens sikt kan det i vissa fall vara lämpligt att föraren kör trucken med lasten bakom sig i färdriktningen. Föraren kan också behöva ta hjälp av en kollega som kan dirigera.
Det finns hjälpmedel för att förbättra förarens sikt, till exempel vridbara förarstolar och uppbyggda eller höjbara hytter. En kamera med monitor eller speglar kan förbättra förarens möjligheter att upptäcka hinder.
I speciella fall, till exempel containerhantering, kan föraren köra med höjd last vid låg hastighet för att upprätthålla fri sikt. Den metoden medför dock särskilda risker och ställer höga krav på truckval och arbetsorganisation.
Truckförare utsätts ibland för kraftiga och hastigt förändrade ljusförhållanden. Du bör upplysa föraren om att alltid stanna upp och inte köra vidare förrän hen återfått god synförmåga och överblick över körbanan. Föraren kan använda solglasögon om hen kör från låg belysning inomhus ut i starkt dagsljus. Föraren bör omedelbart ta av solglasögonen då hen kör inomhus igen.
Som förare, tänk på:- Om lasten skymmer sikten framåt. Backa! Ta hjälp av en kollega vid behov.
- Signalera för att varna andra när du tillfälligtvis måste köra med skymd sikt, till exempel när du kör runt ett hörn. Bättre att tuta en gång för mycket än en gång för lite.
-
Även de gående kan bidra till en säker miljö runt truckar. De kan till exempel ge sig till känna genom att söka ögonkontakt med föraren. Som arbetsgivare kan du uppmana och uppmuntra gående att ta sitt ansvar, till exempel genom skyltar och tydliga instruktioner.
-
Följ alltid tillverkarens säkerhetsanvisningar för hantering av last och se till att truckföraren har tillräckliga kunskaper för säker lasthantering på er arbetsplats.
Byt ut trasiga pallar och se till att ha tydliga rutiner för hantering av de pallar som inte är tillräckligt starka för vissa arbetsuppgifter, till exempel lagring i pallställ. Gods på en engångspall kan till exempel stå ovanpå en EUR-pall eller ett mellanlägg, så slipper ni plocka om godset.
Överskrid aldrig truckens lastkapacitet. Truckens kapacitetsskylt anger lastkapaciteten, som bland annat påverkas av lastens tyngdpunkt och lyfthöjd. Om ni överskrider lastkapaciteten kan truckens stabilitet och hållfasthet inte garanteras. Trucken och lasten riskerar att välta åt sidan eller tippa framåt vilket kan få allvarliga följder.
Truckföraren bör ha god kännedom om kapacitetskyltar, belastningstabeller med mera som visar säker användning av trucken och utrustningen. Till exempel utför truckförare ofta arbetsuppgifter som kräver kunskap om speciellt anpassade utrustningar som kan ändra truckens stabilitet och lyftförmåga, till exempel förlängningsgafflar och klämaggregat.
Lastens utformning och egenskaper är viktiga för säkerheten. Särskilda åtgärder för att säkra last kan behövas, till exempel om en truck ska transportera flera två plastade paket ovanpå varandra på truckens gafflar och det är låg friktion mellan paketen. -
Det är lämpligt att truckförare får tillräcklig tid och möjligheter att själv styra arbetet för att undvika stress och onödiga påfrestningar.
Planlägg arbetet så att föraren inte arbetar långa arbetspass under stress, och säkerställ att föraren får tillräckligt med vila.
Försäkra dig därför om att truckföraren kan ta en paus varje timme – så att hen kan sätta sig ner om hen står eller ställa sig upp om hen sitter. En bra rekommendation är att göra ett avbrott med 5–10 minuter per timme för att erbjuda kroppen variation och återhämtning.
Variation och återhämtning är två viktiga förutsättningar för hälsa, trivsel och effektivitet på jobbet. -
Använd personlig skyddsutrustning när allmänna skyddsåtgärder inte är tillräckliga för att undvika eller begränsa riskerna i arbetsmiljön. Truckförare och de som arbetar med godshantering i närheten av truckar ska alltid använda skyddsskor.
Använd också gärna arbetskläder med god synbarhet där trucktrafik förekommer. Bedöm om särskilda varselkläder behövs. Beakta då sikten, olycksrisken och förhållandena på arbetsplatsen. -
Många truckar har bälte. Se till att förarna använder det. Kontrollera regelbundet att bältet fungerar korrekt och inte har några synliga skador.
Bältet skyddar föraren vid kollisioner eller om trucken välter, vilket kan leda till allvarliga olyckor. -
Hastigheten har stor påverkan för sannolikheten för att en olycka ska inträffa och konsekvenserna av den.
Anpassa därför hastigheten efter de förutsättningar som gäller – golvets utförande, golvytans storlek, hanterade laster, svängradier med mera.
Trucktillverkaren kan ofta hjälpa till med att finna en lösning som passar just er verksamhet. Det kan till exempel handla om att ställa in en lägre maximal hastighetsgräns på truckarna eller tillhandahålla funktioner för automatisk hastighetsreducering vid snäva svängar eller i specifika zoner. -
Det är viktigt att mark och golv är hårda och jämna, att ramper inte lutar för kraftigt och att trösklar och kajbryggor inte ger upphov till vibrationer eller kraftiga stötar, som annars kan ge besvär i rygg och nacke.
Ett jämnt och fint underlag för truckföraren att köra på minskar också risken för plötsliga olyckor. Se därför till att ha tydliga rutiner för städning och underhåll.
Åtgärda ojämnheter som kan medföra risker för truckföraren eller gångtrafikanter: hål eller gropar i asfalt eller golv, trasiga golvbrunnar, spill, isigt underlag med mera. Platsen bör spärras av till dess att risken är undanröjd.
Så här kan du åtgärda fallrisker -
Samförstånd och bra kommunikation mellan fordonsföraren och truckföraren och deras respektive arbetsgivare är en förutsättning för ett säkert arbete med truckar på flak.
Säkra alltid lastbilen eller släpvagnen vid arbete med truck på fordonsflak och lastbrygga, så att trucken inte störtar ner mellan fordonsflaket och lastbryggan.
Förankra växelflak väl för att minska risken för att flaket välter eller glider.
Se till att det finns tydliga instruktioner för att säkerställa att fordonet inte flyttas under pågående lastning eller lossning. Instruktionerna kan till exempel omfatta följande:Fordonsförarens arbetsgivare ska se till att fordonsföraren
- drar åt parkeringsbromsen
- sätter klotsar mot hjulen (eller att fordonet är säkras med annan lämplig metod)
- lägger plattor under stödbenen
- låser stödbenen.
Truckförarens arbetsgivare ska se till att truckföraren
- kontrollerar att trucken med last inte överstiger flakets bärighet
- säkerställer att bryggan mellan kaj och flak inte kan förskjutas
- kollar att avkörningsskydd finns där det behövs för att hindra trucken från att köra över kanten.
-
Fristapla bara med stabilt och väl sammanhållet gods för att undvika ras. Det understa godset måste tåla höga belastningar. Det är olämpligt att fristapla i närheten av gångtrafikanter.
-
Kontrollera truckar och gör underhåll med intervaller som är anpassade till driftförhållandena och tillverkarens rekommendationer. Använd inte en truck med brister eller skador som kan äventyra säkerheten förrän bristerna rättats till eller skadorna reparerats.
Kontrollera även utbytbar utrustning regelbundet och gör underhåll. Det finns en internationell standard för kontroll av gaffelarmar, SS-ISO 5057, som anger lämpliga metoder och intervall. -
Lägg i parkeringsbromsen innan du lämnar förarplatsen. Säkra också last och rörliga maskindelar om det behövs. Lasten bör du sänka helt innan du stiger ur trucken.
En truck som inte är bromsad kan oavsiktligt komma i rörelse till exempel genom att underlaget lutar. Om du lämnar färdriktningsväljaren på en truck som drivs med förbränningsmotor i drivläge kan trucken oavsiktligt komma i rörelse om motorn är igång.
Sänk gafflar till marknivå när du parkerar trucken, eftersom risken då minskar för att någon går in i dem och skadar sig. Parkera även truckar på en plats och på ett sådant sätt att ingen riskerar att snubbla över gafflarna eller kollidera med trucken.
Få bättre arbetsmiljö genom att jobba systematiskt
Du som arbetsgivare behöver jobba systematiskt med arbetsmiljön för att den ska bli bättre. Våra föreskrifter om systematiskt arbetsmiljöarbete gäller för alla arbetsgivare – oavsett verksamhet eller de risker som du och dina anställda kan utsättas för.
Senast uppdaterad 2024-11-08