Risker med truckar

Riskerna med truckkörning kan ha att göra med själva trucken, men också med den omgivning trucken används i eller den last som hanteras. Det finns risker även för andra än för truckföraren.

Det finns risker som förekommer på de flesta arbetsplatser med truckar, men alla arbetsplatser är också olika. Bedöm alltid riskerna på just din arbetsplats och för just ert arbete med truckar.

  • Om truckföraren har skymd sikt kan trucken kollidera med människor, andra truckar och inredning. Om lasten är stor eller har en oregelbunden form kan den skymma sikten.

    Svåra ljusförhållanden ökar olycksriskerna. Truckföraren kan tillfälligt se mycket dåligt, till exempel om ljusförhållandena ändras snabbt. Det kan hända när truckföraren kör in och ut ur en mörk industrilokal och en gårdsplan utomhus med starkt solljus. Sådana situationer medför ökad risk för olyckor eftersom det tar tid för ögat att anpassa sig. Då kan föraren missa att se en kollega som går i körbanan eller en lastpall någon tillfälligt ställt i körbanan.

    Länk Ljus och belysning

  • När truckföraren kör gående eller från en ståplatta är det vanligt att föraren kläms mellan trucken och föremål eller väggar, speciellt om det är trångt.

    Kollisioner mellan truckar och föremål är också vanligt och kan få dramatiska konsekvenser. En vanlig olycka är att truckföraren glömmer att sänka sitt stativ när hen ska köra igenom en port eller dörröppning. Det höjda stativet tar då i portens eller dörrens överkant och trucken kan välta med föraren.

    Länk Lokaler och arbetsutrymme

  • Truckföraren eller människor runt trucken skadas ibland av gods som faller ner från truckgafflarna eller från pallställ. Vid hantering av last inträffar olyckor när truckföraren eller en medhjälpare till exempel försöker rätta till en stjälpande last.

    Länk om Ras

  • Risken för fallolyckor är stor när trucken används felaktigt, till exempel om man lyfter personer direkt på en pall eller på gafflarna. Risken är också stor att föraren snubblar och faller om hen hoppar av trucken när den fortfarande rullar.

    Truckar används ofta på lastkajer för att lasta och lossa av fordon eller ställa upp gods. Då finns risken att trucken faller från lastkajen. Det kan orsaka svåra personskador, till exempel om föraren kläms mellan truckens skyddstak och marken.

    Länk om Fall

  • Truckkörning kan ge förslitningsskador, eftersom arbetet ofta är ensidigt. Det kan leda till besvär i rygg, nacke och skuldror eftersom kroppen belastas på samma sätt under lång tid.

    Truckförare arbetar ofta i vridna arbetsställningar och får förslitningsskador av att vrida nacken ofta och på ett ofördelaktigt sätt. Till exempel vrider föraren ofta nacken för att få bra sikt när hen ska placera gods på höga höjder eller måste manövrera trucken med precision. Föraren har blicken fäst i den riktning som hen kör, medan resten av kroppen måste vara anpassad till förarplatsen och manöverreglaget. Vissa arbetsuppgifter, till exempel vid lastning och lossning i ställage, kräver att föraren hela tiden måste röra på huvudet i extrema lägen, framåt och bakåt, roterat eller med en kombination av dessa rörelser.

    Situationen förvärras när det är trångt, vilket ofta är fallet när man vill nyttja industrilokaler och terminaler effektivt. Det resulterar ofta i mindre utrymme för trucktrafiken och högre pallställ samtidigt som transporter förekommer i truckens alla körriktningar.

    Länk om Belastningsergonomi

     

  • Föraren kan utsättas för helkroppsvibrationer via stolen eller fötterna samt vibrationer som drabbar armar och händer.

    En truck i rörelse vibrerar alltid och den vibrationen fortplantar sig till föraren i olika grad. Flera faktorer påverkar hur mycket föraren utsätts för och vilka risker vibrationerna innebär, bland annat vibrationernas frekvens, hur länge och hur ofta föraren utsätts för vibrationerna, vilken dämpning det finns på trucken och vilken kroppsdel som utsätts. Även yttre faktorer spelar roll, exempelvis kyla som kan förvärra vibrationernas skadeverkningar.

    Om händerna utsätts för mycket vibrationer så kan det leda till kärl- och nervskador. Kärlskador gör att cirkulationen försämras och man får så kallade vita fingrar, medan nervskador bland annat gör att känseln och motoriken försämras. Vid helkroppsvibrationer överförs vibrationerna via stolen eller fötterna vilket kan leda till bland annat trötthet och försämrad motorik.

    Länk om Vibrationer

  • Arbete med truck kan innebära mycket stress, till exempel i samband med lastning och lossning av fordon eller vid höga produktionskrav. En stressig arbetsmiljö ökar risken för att olyckor och belastningsskador. I det långa loppet kan därför ett högt uppdrivet arbetstempo som inte medger tillräcklig tid för återhämtning, leda till minskad i stället för ökad effektivitet.

    Länk om stress och ohälsosam arbetsbelastning

Bedöm riskerna i just ert arbete med truckar

Truckar används inom många olika branscher, och till vitt skilda arbetsuppgifter. Därför är det viktigt att du som arbetsgivare noggrant kartlägger de risker som finns i just er verksamhet. Din undersökning och riskbedömning ska utgå från föreskrifterna om systematiskt arbetsmiljöarbete. Glöm inte att involvera skyddsombud och berörd personal.

Uppmärksamma särskilt:

  • Användningen: Förekommer till exempel höga lyft eller körning med skymd sikt?
  • Miljön: Finns det till exempel påkörningsrisker eller klämrisker? Är underlaget hårt och jämnt?
  • Egenskaperna hos truckarna och utrustningen: Finns det till exempel risk för vältning?
  • De belastningsergonomiska förhållandena: Finns det risk för att föraren blir belastad på ett skadligt eller onödigt tröttande sätt?
  • Skyddsutrustning: Behövs exempelvis skydd för benen vid risk för klämskador? Laststöd eller skyddstak vid risk för nedfallande föremål
  • Arbetstagarnas praktiska och teoretiska kunskaper: Har truckförarna de kunskaper de behöver med tanke på deras arbetsuppgifter och vilka truckar de kör?
  • Skötsel och underhåll: Kontrollerar och underhåller ni truckar utifrån tillverkarens rekommendationer och driftförhållandena?

Du behöver göra en ny undersökning och riskbedömning om

  • uppföljningar visar att de aktuella riskerna inte stämmer överens med tidigare riskbedömningar
  • vidtagna åtgärder för att motverka riskerna inte har gett förväntat resultat
  • om ni förändrar arbetsprocesser eller verksamheten.

Läs också mer om att arbeta förebyggande för att minska skador och olyckor med truckar.

Länk till arbeta förebyggande för att minska skador med truckar

Använd gärna våra checklistor för arbete med truck som stöd när du undersöker riskerna för att få fram ett underlag för riskbedömningen.

Länk till checklistorna för arbete med truckar

Senast uppdaterad 2024-10-24