Tekniska krav för truckar
Truckens tekniska utrustning är viktig för dess säkerhet. Kontrollera trucken regelbundet så att den fungerar korrekt. Vilka tekniska krav som gäller för en truck beror på hur gammal trucken är.
De nuvarande tekniska kraven på truckar finns i EU:s maskindirektiv. Tillverkarna av truckar ser till att kraven i maskindirektivet är uppfyllda och CE-märker truckarna.
Truckar som har släppts ut på marknaden eller tagits i bruk från och med år 1996 (och i vissa fall 1997) ska vara CE-märkta.
Läs mer om produktreglerna för nya truckar och ditt ansvar som användare här
Truckar som inte ska vara CE-märkta ska i stället uppfylla kraven i Arbetsmiljöverkets föreskrifter (bilaga 3 till AFS 2023:11). Kraven i föreskrifterna gäller för majoriteten av de truckar som släpptes ut på marknaden eller togs i bruk före 1996. Tänk på att kraven i föreskrifterna kan avvika från de tekniska kraven för CE-märkta truckar. Det innebär att äldre truckar som uppfyller kraven i bilagan kan ha vissa egenskaper som inte finns hos CE-märkta truckar.
Arbetsgivaren ansvarar för att trucken är säker när den används
Oavsett hur gammal en truck är, så är det alltid du som arbetsgivare ansvarar för att trucken är säker när den används och uppfyller de krav som gällde vid tidpunkten för när den släpptes ut på marknaden eller togs i bruk.
Läs alltid truckens bruksanvisning. Vid frågor om din truck och dess säkerhetsfunktioner, vänd dig till trucktillverkaren eller till din truckleverantör för hjälp.
Kommentarer till vissa krav för äldre truckar
Kraven nedan gäller för truckar som släpptes ut på marknaden eller togs i bruk före 1996 och inte är CE-märkta. Kraven finns i bilaga 3 till Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS 2023:11). Betrakta kommentarerna som vägledning.
-
Kommentar: Skyddet kan till exempel vara ett skyddstak eller ett laststöd. Ett laststöd kan behövas till exempel när en truck används för att stapla gods som kan falla ned och skada föraren eller någon annan.
Det är vanligen nödvändigt att ha skyddstak på en truck som hanterar gods så högt att det kan skada föraren vid ras. Sådant gods är till exempel pappersrullar som fristaplas högt över förarplatsen.
-
Kommentar: När en truck är försedd med utbytbar utrustning får varken trucken eller utrustningen utsättas för större belastning än de är avsedda för. Massan av tillsatsaggregat, gaffelarmar och utskjutbara gaffelarmar kan till exempel förändra vad som är den högsta tillåtna lasten och lastens tyngdpunktsläge.
-
Kommentar: Det är vanligt att den högsta tillåtna lasten är olika stor vid olika tyngdpunktslägen och att den avtar med ökad lyfthöjd.
-
Kommentar: På batteridrivna truckar är batteriet ofta en del av truckens motvikt. Batteriets utformning och vikt (massa) kan alltså påverka truckens stabilitet. Kontrollera därför att batteriets massa ligger inom angiven toleransgräns.
-
Kommentar: Se till att föraren kan ställa in förarstolen. Det underlättar förarens arbete och minskar arbetsbelastningen. Det är särskilt viktigt att det är lätt att ställa in sitsen.
-
Kommentar: På vissa truckar läggs inte parkeringsbromsen i automatiskt. Om föraren lämnar förarplatsen utan att lägga i parkeringsbromsen ljuder i stället en signal.
-
Kommentar: Åktruckar med stående förare eller förare som sitter på sidan har ofta ena färdriktningen i samma riktning som föraren stiger på eller av trucken. Det är därför viktigt att trucken bara går att köra när föraren helt befinner sig på förarplatsen. Till exempel kan truckens manöversystem brytas när föraren inte är där eller inte har foten på avsedd plats (så kallad vänsterfotbrytare).
-
Kommentar: Vanligen kan god luftväxling åstadkommas med öppna rutor eller ventilationsluckor. I miljöer där det inte är lämpligt, exempelvis på grund av buller eller damm, kan klimataggregat vara nödvändigt. Det är viktigt att det går att få god imfri sikt i hytten, om trucken till exempel körs omväxlande i kall eller varm omgivning.
-
Kommentar: Det finns risk för att föraren kläms mellan manöverarmen och ett annat föremål om trucken kör in i något. Den risken kan minskas med en säkerhetsbrytare på manöverarmen, en så kallad magbrytare. När säkerhetsbrytaren slår till ändrar trucken körriktning eller stannar.
Senast uppdaterad 2024-11-08