Byggnads- och anläggningsarbete, projektering, byggarbetsmiljösamordning

Byggnads- och anläggningsarbete är riskfyllt. Du som är entreprenör eller har rollen som byggherre, byggarbetsmiljösamordnare eller projektör, exempelvis arkitekt eller konstruktör, gör skillnad. Ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. På de här sidorna hittar du stöd för hur du kan arbeta med arbetsmiljön under alla skeden av ett byggprojekt.

Vad är byggnads- och anläggningsarbete?

Byggnads- och anläggningsarbeten kan förenklat beskrivas som alla arbeten som behövs för att uppföra, underhålla och riva en byggnad eller en anläggning.

Vad räknas som byggnads- och anläggningsarbete?

Vilka är arbetsmiljöriskerna?

Byggnads- och anläggningsverksamhet är en av branscherna med flest dödsfall i arbetsolyckor, allvarliga olyckor och arbetssjukdomar.

Orsaker till riskerna är bland annat att byggarbetsplatser är tillfälliga arbetsplatser där arbetsmiljön och riskerna ständigt förändras. Nya samarbeten uppstår ofta både under planering och projektering och på byggarbetsplatsen, eftersom många olika aktörer är involverade. Det är vanligt att det är en aktör som planerar och projekterar ett arbete som någon annan utför.

Ytterligare faktorer som kan öka riskerna för olyckor och ohälsa är

  • brister i planering och projektering
  • många högriskmoment
  • tidspress
  • otillräckliga kunskaper om risker och hur de ska förebyggas
  • bristande säkerhetskultur.

Arbetsmiljörisker vid byggnads- och anläggningsarbete

Hur kan arbetsmiljöriskerna förebyggas?

Arbetet med att förebygga arbetsmiljörisker behöver komma igång i ett tidigt skede, redan vid planeringen och projekteringen av byggprojektet. Detta bidrar till att undvika ohälsa och olycksfall senare i byggprojektet och i den färdiga byggnaden eller anläggningen.

Fortsätt att planera och ordna arbetet och arbetsplatsen för att minimera riskerna även under byggskedet. De arbetsmiljörisker som inte har kunnat projekteras bort behöver hanteras och åtgärdas, detsamma gäller för oförutsedda risker som uppstår. Arbetsmiljöplanen ska beskriva åtgärder mot riskerna.

Förebygg risker under projektering och byggarbetsmiljösamordning
Du som har rollen som byggherre, projektör eller byggarbetsmiljösamordnare är viktig för att förebygga arbetsmiljörisker som kan uppstå i byggskedet eller i den färdiga byggnaden eller anläggningen. Du som projekterar för att tillverka monteringsfärdiga byggnader eller anläggningar har också ett arbetsmiljöansvar.

Under planeringen och projekteringen skapar ni förutsättningar för en säker arbetsmiljö, och då är samordningen av aktörerna i byggprojektet central.

Projektering och byggarbetsmiljösamordning

Planera och ordna byggarbetsplatsen och arbetet så att risker förebyggs
Planera byggarbetsplatsen och etableringsområdet noggrant så att alla som ska arbeta där kan göra det utan risk för ohälsa och olycksfall. Planera till exempel

  • hur hantering och transport av material och avfall ordnas på ett bra sätt
  • hur fordon och personer kan förflytta sig på ett säkert sätt
  • placering av personalutrymmen
  • brandskyddsarbete.

I planeringen ingår också vilka arbetsmetoder och vilken utrustning som ska användas.

Ta fram en arbetsmiljöplan
För många byggnads- och anläggningsarbeten ska en arbetsmiljöplan tas fram. Arbetsmiljöplanen ska fungera som ett styrande dokument för hur arbetsmiljöarbetet i byggprojektet ska bedrivas och ska beskriva åtgärder mot risker. Syftet är att förebygga arbetsmiljörisker i byggskedet.

Arbetsmiljöplan – verktyget för att skapa en god arbetsmiljö

Flera aktörer har arbetsmiljöansvar

Varje arbetsgivare i ett byggnads- eller anläggningsprojekt är ansvarig för arbetsmiljön för sina arbetstagare och inhyrd personal, men utöver det finns det fler aktörer som har arbetsmiljöansvar.

Om du har en av följande roller har du ett arbetsmiljöansvar och arbetsmiljöuppgifter i byggprojekt:

  • byggherre
  • byggarbetsmiljösamordnare för planering och projektering (Bas-P)
  • byggarbetsmiljösamordnare för utförandet (Bas-U)
  • projektör (arkitekt, konstruktör och andra som planerar eller projekterar)
  • den som tillverkar monteringsfärdiga byggnader eller anläggningar
  • entreprenör (arbetsgivare, ensam- och familjeföretagare).

Även andra verksamma på byggarbetsplatsen och den som råder över arbetsstället har ett visst arbetsmiljöansvar.

Ofta har olika företag rollerna som byggherre, projektör respektive arbetsgivare för dem som utför byggnads- eller anläggningsarbetet. Eftersom det är så många olika aktörer inblandade finns särskilda regler för byggnads- och anläggningsarbete, som anger vilka som har arbetsmiljöansvar.

Vem är ansvarig för vad i ett byggprojekt?

Arbetsgivarens arbetsmiljöansvar

Våra föreskrifter om systematiskt arbetsmiljöarbete gäller för alla arbetsgivare – oavsett verksamhet eller de risker som de anställda kan utsättas för.

Du som arbetsgivare behöver jobba systematiskt med arbetsmiljön för att dina arbetstagare inte ska bli sjuka, skadas eller dö av jobbet. Du ska vidta alla åtgärder som behövs i arbetsmiljön. För att kunna ta ditt ansvar, ska du känna till innehållet i arbetsmiljölagen och övriga arbetsmiljöregler.

Du som är entreprenör ska utöver ditt arbetsgivaransvar bidra till arbetsmiljöarbetet på den gemensamma byggarbetsplatsen, och du har ansvar för att

  • inte utsätta andra för fara
  • lämna uppgifter om riskerna till Bas-U
  • delta i samordningen och följa de ordnings- och skyddsregler som gäller för arbetsplatsen.

Systematiskt arbetsmiljöarbete

Arbetstagare och skyddsombud är viktiga för en god arbetsmiljö

Arbetstagare och skyddsombud har en viktig roll i arbetsmiljöarbetet. Som arbetsgivare ska du ge alla arbetstagare möjlighet att delta i arbetsmiljöarbetet. Till exempel kan du låta arbetstagarna föreslå åtgärder eller lämna synpunkter på åtgärder som du har genomfört.

Arbetstagares medverkan i arbetsmiljöarbetet

Du som arbetstagare ska medverka i arbetsmiljöarbetet och delta i att genomföra de åtgärder som behövs för att åstadkomma en god arbetsmiljö. Du ska följa arbetsgivarens instruktioner. Du ska också rapportera till din arbetsgivare eller till ditt skyddsombud, om arbetet innebär omedelbar och allvarlig fara för liv eller hälsa.

Skyddsombud ska delta i byggprojekt

En byggherre som också är arbetsgivare ska låta arbetstagare och skyddsombud delta vid planeringen av ett byggprojekt där byggherren ska bygga eller renovera arbetsplatser för sin egen personal.

Bas-U ska dessutom ge de skyddsombud som har utsetts hos entreprenörerna i byggprojektet möjlighet att medverka i byggarbetsplatsens gemensamma skyddsverksamhet, och samråda med dem.

Frågor och svar om projektering och byggarbetsmiljösamordning

Här finns svar på vanliga frågor om föreskrifterna om projektering och byggarbetsmiljösamordning:

Frågor och svar om de nya reglerna

Vilka arbetsmiljöregler gäller för byggprojekt?

  • De arbetsmiljöregler som särskilt gäller för byggskedet finns i två olika föreskrifter:

    • Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:3) om projektering och byggarbetsmiljösamordning – grundläggande skyldigheter 
    • Kapitel 5 Byggnads- och anläggningsarbete i Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:13) om risker vid vissa typer av arbeten

    Föreskrifterna om projektering och byggarbetsmiljösamordning är grundläggande regler som bara gäller för rollerna

    • byggherren
    • projektörer
    • byggarbetsmiljösamordnare
    • den som tillverkar monteringsfärdiga byggnader eller anläggningar.

    Kapitel 5 om byggnads- och anläggningsarbete i föreskrifterna om risker vid vissa typer av arbeten gäller för alla roller:

    • entreprenörer (arbetsgivare och ensam- och familjeföretagare)
    • byggherren
    • projektörer
    • byggarbetsmiljösamordnare.

    Vilka som ska omfattas av respektive bestämmelse ska bedömas utifrån möjligheten att påverka arbetsmiljön, och kan variera utifrån det skede som ett byggprojekt befinner sig i.

    För byggherrar, projektörer och den som tillverkar monteringsfärdiga byggnader eller anläggningar finns bestämmelser om ansvar för arbetsmiljön i den färdiga byggnaden eller anläggningen i:

    • Projektering och byggarbetsmiljösamordning – grundläggande föreskrifter (AFS 2023:3)
    • Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:12) om utformning av arbetsplatser
  • Det finns även andra arbetsmiljöregler som gäller, så du behöver läsa i flera olika föreskrifter. Vilka du behöver läsa beror på din roll och de arbetsmiljörisker som kan förekomma i byggprojektet:

    • Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:1) om systematiskt arbetsmiljöarbete – grundläggande skyldigheter för dig med arbetsgivaransvar gäller för alla arbetsgivare.
    • Alla aktörer i byggprojekt behöver känna till och följa delar av föreskrifterna om
      • Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:10) om risker i arbetsmiljön som bland annat handlar om buller, vibrationer och belastningsergonomi
      • Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:11) om arbetsutrustning och personlig skyddsutrustning – säker användning

Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd

Senast uppdaterad 2025-01-10