Arbetsmiljöplan – verktyget för att skapa en god arbetsmiljö

I många byggprojekt krävs det en arbetsmiljöplan. Arbetsmiljöplanen ska beskriva arbetsmiljöarbetet i byggprojektet. Syftet är att förebygga arbetsmiljörisker i byggskedet.

Bas P, byggherren och Bas U ska arbeta med arbetsmiljöplanen

Vad är en arbetsmiljöplan?

Arbetsmiljöplanen är ett dokument som är tänkt att fungera som en hjälp och ett ledningssystem för arbetsmiljöarbetet i byggprojektet, och för hur aktörerna ska samordnas så att arbetsmiljörisker i byggskedet blir förebyggda. Arbetsmiljöplanen ger byggherren, Bas-P och Bas-U ett bra stöd så att inga arbetsmiljörisker, åtgärder eller ordnings- och skyddsregler glöms bort.

Börja att arbeta tidigt med arbetsmiljöplanen så att den kan fungera som ett styrande dokument för byggprojektets arbetsmiljöarbete.

I föreskriften om projektering och byggarbetsmiljösamordning – grundläggande skyldigheter (AFS 2023:3) finns ett särskilt kapitel som beskriver arbetsmiljöplanen, exempelvis när den ska finnas, syftet med den och vad den ska innehålla.

När krävs det en arbetsmiljöplan?

En arbetsmiljöplan ska tas fram om

  • entreprenörer behöver utföra något av de 13 arbeten med särskild risk som anges i 11 kap. 12 §i AFS 2023:3, eller
  • byggnads- eller anläggningsarbetena är av sådan omfattning att byggherren ska lämna förhandsanmälan, det vill säga:
    • arbetet beräknas pågå under längre tid än 30 arbetsdagar, och sysselsätta mer än 20 personer samtidigt vid något tillfälle, eller
    • det totala antalet persondagar beräknas bli fler än 500.

Det behövs nästan alltid en arbetsmiljöplan, även i små byggprojekt där bara ensamföretagare är verksamma, om någon av de 13 arbeten med särskild risk förekommer.

Exempel

Exempelvis är det vanligt att det finns risk för fall med mer än två meters fallhöjd även i ett litet byggprojekt. Ett annat arbete som kräver arbetsmiljöplan är schaktningsarbete där det finns risk att begravas under jordmassor eller sjunka ner i lös mark. I båda de fallen krävs en arbetsmiljöplan där det, så tidigt som möjligt, framgår vilka lösningar och åtgärder som kommer att vidtas mot fallrisken respektive risken för att schakten rasar.

Arbetsmiljöplanen behöver beskriva hur just de arbetena ska genomföras på ett säkert sätt i det aktuella byggprojektet – den behöver inte bli omfattande.

  • De arbeten med särskilda arbetsmiljörisker som kräver att en arbetsmiljöplan för byggprojektet upprättas är:

    1. Arbete där det finns risk att falla till en lägre nivå, om nivåskillnaden är två meter eller mer.
    2. Arbete där det finns risk att begravas under jordmassor eller sjunka ned i lös mark.
    3. Arbete med lansering, montering eller nedmontering av tunga byggelement eller tunga formbyggnadselement.
    4. Arbete som utsätter någon för kemiska eller biologiska ämnen som medför särskild fara för hälsa och säkerhet, eller som omfattas av krav på medicinsk kontroll.
    5. Rivning av bärande konstruktioner, eller hälsofarliga material eller ämnen.
    6. Arbete i närheten av högspänningsledningar.
    7. Arbete på en plats eller ett område där fordonstrafik passerar.
    8. Arbete där sprängämnen används.
    9. Arbete i brunnar och tunnlar samt anläggningsarbete under jord.
    10. Arbete där det finns risk att drunkna.
    11. Arbete som utförs under vatten med dykarutrustning. 
    12. Arbete som utförs i en kassun under förhöjt lufttryck.
    13. Arbete i närheten av joniserande strålning och för vilket man ska inrätta ett kontrollerat område eller ett skyddat område, enligt Strålsäkerhetsmyndighetens föreskrifter.

    Här finns mer att läsa om arbetena med särskild risk:

    LÄNK Arbeten med särskild risk som kräver en arbetsmiljöplan

  • Här kan du läsa mer om förhandsanmälan:

    LÄNK Förhandsanmälan

Vem är ansvarig för arbetsmiljöplanen?

Om du har någon av de här rollerna räknas du som en aktör i bygg- eller anläggningsprojektet som har ett ansvar för arbetsmiljöplanen.

  • Byggherre (till exempel fastighetsägare, förvaltare)
  • Bas-P
  • Bas-U.

De olika aktörerna har olika uppgifter i arbetet med arbetsmiljöplanen, beroende på vilket skede byggprojektet befinner sig i.

Vem ska göra vad i arbetet med arbetsmiljöplanen?

Byggherren har ansvar

Du som har rollen som byggherre har ett ansvar att se till att det upprättas en arbetsmiljöplan och att den är tillgänglig på byggarbetsplatsen och uppdateras när det sker förändringar.

Bas-P ska upprätta arbetsmiljöplanen

Bas-P har ansvar att upprätta arbetsmiljöplanen och ska börja arbeta med den under planeringen och projekteringen. Du som har rollen som Bas-P ska kunna visa upp den påbörjade arbetsmiljöplanen när som helst under den tid som du har ansvar för den.

Inför att det första byggnads- eller anläggningsarbetet startar ska Bas-P ha arbetat in allt som är känt och av intresse för arbetsmiljön vid den tidpunkten och lämna över arbetsmiljöplanen till Bas-U.

Bas-U ska uppdatera arbetsmiljöplanen

Bas-U ska uppdatera arbetsmiljöplanen om det sker förändringar, så att den motsvarar aktuella förutsättningar och de metoder som faktiskt används. Du som har rollen som Bas-U ska se till att arbetsmiljöplanen finns tillgänglig på byggarbetsplatsen. Alla som arbetar där ska kunna ta del av den.

I de olika aktörernas respektive kapitel anges vem som ska göra vad i arbetet med arbetsmiljöplanen.

  • Projektering och byggarbetsmiljösamordning – grundläggande skyldigheter (AFS 2023:3), kapitel 2 Byggherren
  • Projektering och byggarbetsmiljösamordning – grundläggande skyldigheter (AFS 2023:3), kapitel 3 Bas-P
  • Projektering och byggarbetsmiljösamordning – grundläggande skyldigheter (AFS 2023:3), kapitel 4 Bas-U

Vad ska arbetsmiljöplanen innehålla?

  • Hur arbetsmiljöarbetet i byggprojektet har organiserats och bedrivs ska finnas med i arbetsmiljöplanen. Det ska tydliggöras

    • vilka personer som har olika arbetsmiljöuppgifter
    • vilka rutiner för samordning och arbetsmiljöarbete som finns.

    Det bör även framgå

    • vilka arbetsmiljöuppgifter som de olika ansvariga har
    • vad som ingår i uppgifterna
    • när och hur ofta de ska utföras.

    Det är också bra att ange skyddsombud och personer som har utbildning i första hjälpen.

    Beskrivningen av arbetsmiljöarbetet ska vara aktuell för det skede som byggprojektet är i. Alltså behöver inte arbetsmiljöplanen även ta upp byggskedets rutiner för samordning och arbetsmiljöarbete under planeringen och projekteringen. Men om projekteringen fortsätter även efter byggstart så ska både projekteringens och produktionens arbetsmiljörutiner framgå i arbetsmiljöplanen under byggskedet.

  • Skriv de gemensamma ordnings- och skyddsreglerna som ska gälla på byggarbetsplatsen med ett tydligt och enkelt språk så att de är lätta att förstå. De bör inte vara fler eller mer omfattande än vad som krävs för att nå de avsedda målen.

    Även om det ofta räcker med allmänna regler kan det hända att ett visst projekt kräver särskilda regler på grund av de faror och risker som finns där.

  • Beskriv i arbetsmiljöplanen hur samordningen med annan verksamhet ska gå till så att arbetsmiljörisker förebyggs och åtgärdas, om arbetet ska utföras på en plats där annan verksamhet kommer att pågå samtidigt. Det kan handla om ett fast driftställe där den ordinarie verksamheten ska fortsätta under byggprojektet utan alltför stora störningar. Det kan till exempel handla om när byggnads- och anläggningsarbete utförs på en skola, sjukhus, ett köpcentrum eller ett väg- eller spårområde.

    Det finns en stor vinst i att byggherren, samordningsansvarige på det fasta drifsstället, Bas-P, projektörerna, entreprenörerna och Bas-U i ett tidigt skede av byggprojektet tillsammans kommer fram till hur samordningen av verksamheterna ska gå till.

    Ibland kan det vara ett eller flera andra byggprojekt som man behöver samordna sig med. Om det är olika byggherrar i de olika byggprojekten behöver de alla ta ansvar för att tydliggöra avgränsningar i arbetsmiljöarbetet mellan de olika byggprojekten.

  • Det ska finnas en beskrivning av de åtgärder för att förebygga ohälsa och olycksfall som ska vidtas vid arbeten med särskild risk som förekommer i byggprojektet. Det är alltså inte bara själva riskerna som ska räknas upp, utan det viktiga är att det är beslutat hur riskerna ska förebyggas.

    Beskrivningen ska innehålla de åtgärder som man faktiskt planerat för i det enskilda fallet – det ska inte vara några generella, förvalda åtgärder. Om man har planerat för att förebygga en risk på olika sätt under olika skeden av byggprojektet eller i olika arbetsmoment, ska det framgå i arbetsmiljöplanen. Det ska gå att förstå vilken åtgärd som ska användas i vilket läge, exempelvis vid olika arbeten som innebär fallrisker.

    LÄNK Arbeten med särskild risk som kräver en arbetsmiljöplan

Mer stöd om arbetsmiljöplanen och överlämningen av den

Här kan du få mer stöd i hur du kan arbeta med arbetsmiljöplanen och använda den som ett verktyg för att skapa en säker arbetsmiljö. Arbetsmiljöplanen kan användas redan vid upphandlingen. Då kan du tydliggöra hur du vill att arbetsmiljöarbetet ska fungera i byggprojektet och styra arbetsmiljöarbetet i ett tidigt skede. Läs mer om

  • generell arbetsmiljöplan – när du kan använda den
  • hur du kan genomföra överlämningen av arbetsmiljöplanen på ett strukturerat sätt.

LÄNK Fördjupning om arbetsmiljöplanen

Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd

Senast uppdaterad 2024-12-20