Akustik på kontor

Olika kontorslösningar har olika akustiska utmaningar. Arbetsplatser med enskilda kontorsrum behöver till exempel ljudisolerade väggar, dörrar och fönster. I kontorsytor med flera arbetsplatser behövs det i stället avskilda mötes- och samtalsrum.

Förbättra ljudmiljön på kontor

Den största ljudkällan på kontor är andra människor. Hur högt de runt omkring talar har inte så stor betydelse, utan det som stör koncentrationen är att arbetstagarna uppfattar det som sägs.

Buller framförs ofta som ett av de större problemen i kontorsmiljö, och då speciellt störande tal från andra. Det behövs därför extra noggrannhet för att utforma denna typ av lokaler.

Ljudmiljön påverkas av flera faktorer

Även om det inte finns några gränsvärden för till exempel störande tal på kontor, går det att göra mycket för att förbättra ljudmiljön.
Exempel på sådant som arbetsgivaren behöver ta hänsyn till när det gäller ljudmiljön i kontorslösningar:

  • typen av verksamhet och vilka arbetsuppgifter som ska utföras
  • de enskilda arbetstagarnas förutsättningar och behov av kommunikation eller avskildhet
  • akustiken i rummet och hur ljudet sprids i rummet
  • hur störande ljudkällor placeras och hur de avskärmas, till exempel skrivare och ventilation
  • möjligheten att begränsa uppkomsten av störande ljud genom att göra rätt val av till exempel ytskikt och inredning
  • behovet av tysta rum för samtal och arbetsuppgifter som kräver koncentration.

Absorberande material sänker ljudnivån

Absorberande material hindrar onödiga ljud från att uppstå och att ljudet sprider sig i rummet. Det är oftast bra om lokalen har en kort efterklangstid, det vill säga den tid det tar för ljudet att tystna i lokalen.

En kortare efterklangstid får man genom att använda material som absorberar eller dämpar ljud, till exempel textilier och absorberande skärmar. Mjuka mattor, framför allt i gångstråk, både hindrar att stegljud uppstår och hjälper till att absorbera ljud.

Det är dock viktigt att hålla textilier rena och dammfria, annars kan de orsaka besvär för personer med allergi.

I öppna kontorsytor är det viktigt att visa hänsyn

Öppna kontorsytor kan behöva ”ljudregler” för att fungera bra. Om alla förstår hur akustiken fungerar i lokalen är det lättare att visa varandra hänsyn.

  • Om kontorsytan har halvhöga skärmar som avgränsning mellan arbetsplatserna brukar det störa mindre om man sitter ner och pratar än om man står upp.
  • Man kan möblera så att det bildas naturliga platser för möten lite avskilt från arbetsplatserna.
  • Kaffe- och vattenautomater samt pausutrymmen är platser där samtal lätt uppstår. Därför är det bra om de ligger lite avsides.

Tänk på akustiken redan när lokalerna planeras

När en arbetsplats planeras är det viktigt att tänka på hur akustiken i den färdiga lokalen kommer att bli.

  • Placera gemensamma skrivare, kopiatorer, kaffemaskiner och liknande som alstrar både värme och buller i ett särskilt rum med god ventilation. De bör inte stå för nära någons arbetsplats
  • Se till att dörrar som många går i, till exempel till skrivarrum, toaletter och trapphus, inte ligger alltför nära någons arbetsplats
  • Öppna kontorsytor behöver nästan alltid kompletteras med separata rum för samtal och telefonsamtal. Sådana rum bör ha bra ljudisolering. Om rummet har glaspartier ser man lätt om det är ledigt.

Senast uppdaterad 2024-12-11