Bedöm det termiska klimatet

Det termiska klimatet på arbetsplatsen beror på lufttemperaturen, strålningstemperaturen från ytor, lufthastighet och luftfuktighet. Arbetsintensitet och klädsel spelar också stor roll för hur klimatet upplevs.

Bedömning av lämpligt termiskt klimat

Kravet på lämpligt termiskt klimat är ett allmänt formulerat funktionskrav i arbetsmiljöreglerna. Det innebär att vad som är en lämplig temperatur måste bedömas från fall till fall. För att kunna tillämpa reglerna krävs en bedömning av vilken verksamhet som bedrivs och hur de olika parametrarna för det termiska klimatet påverkar.

Vintertid bör lufttemperaturen vid lätt och stillasittande arbete normalt vara 20–24 °C. Sommartid är det lämpligt att lufttemperaturen är 20–26 °C. Om lufttemperaturen är högre eller lägre än så under en längre tid, behöver det termiska klimatet undersökas närmare. Vid rörligt eller fysiskt mera ansträngande arbete bör temperaturen vara lägre.

LÄNK: Läs mer om temperatur i föreskrifterna om utformning av arbetsplatser (AFS 2023:12)

  • Termiskt klimat är en term för de olika faktorer som påverkar hur människan upplever temperatur. Lufttemperaturen, temperaturen på omgivande ytor, luftfuktighet och lufthastighet påverkar upplevelsen.

  • Operativ temperatur beskriver hur kroppen upplever temperaturen i ett rum. Operativ temperatur är medelvärdet av lufttemperaturen och medelstrålningstemperaturen från omgivande ytor.

    Om ytorna i ett rum har samma temperatur som lufttemperaturen är den operativa temperaturen densamma som lufttemperaturen.

    Om vissa ytor har en lägre temperatur än lufttemperaturen är den operativa temperaturen lägre än lufttemperaturen. Till exempel vid ett kallt fönster eller en yttervägg.

  • Det finns inget exakt svar på vilken lufttemperatur som är lämplig för en arbetsplats. Olika personer upplever klimatet på olika sätt. Både mätmetoder och riktvärden för temperaturen behöver därför anpassas till lokalen och verksamheten.

    Tabellen visar vilken lufttemperatur som kan vara lämplig på olika arbetsplatser. Lufttemperaturen mäts med en vanlig termometer. För att mäta den operativa temperaturen måste en expert från företagshälsovården kallas in, till exempel en arbetsmiljöingenjör.

    Lämplig lufttemperatur

    Kontor, skola: 20–24 °C*

    Gymnastiksal: 18 °C

    Verkstadslokal: 16–20 °C

    Lager- och godsterminal: 10–14 °C

    Arbete med bara händer: minst 16 °C**

    Personalutrymmen: 20–24 °C

    Livsmedelsbutik: 16–18 °C

    * Sommartid kan temperaturer upp till 26 °C accepteras.

    ** Fingerrörligheten avtar något vid hudtemperaturer vid 20–22 °C och kraftigt vid ca 15–16 °C.

    ISO-standarder och föreskrifter för att bestämma lämplig lufttemperatur

    Avgöra lämplig lufttemperatur vid olika aktiviteter och klädsel: SS-EN ISO 7730

    Bestämma det område som ger termisk komfort: Utformning av arbetsplatser (AFS 2023:12, 5 kap. + allmänna råd till 16 §)

    Vid temperaturer 10–30 °C: SS-EN ISO 7730

    Vid temperaturer lägre än 10 °C: SS-EN ISO 11079:2007, Utformning av arbetsplatser AFS 2023:12, 5 kap.

    LÄNK: Utformning av arbetsplatser AFS 2023:12

Senast uppdaterad 2024-12-18