Medicinska kontroller och hälsoundersökningar i arbetslivet

Med medicinska kontroller och hälsoundersökningar kan du som arbetsgivare tidigt upptäcka tecken på ohälsa hos arbetstagare och minska riskerna i arbetsmiljön. Som arbetsgivare är du ansvarig för att anordna kontroller, när det krävs enligt reglerna.

När är det aktuellt med medicinska kontroller?

Som arbetsgivare ska du i första hand ta bort riskerna för ohälsa i arbetsmiljön. Om det inte går att ta bort risken helt, ska du se till att risken så långt som möjligt minimeras. Om en risk för ohälsa eller skada ändå kvarstår, kan det bli aktuellt att undersöka arbetstagarens hälsa.

Du som är arbetsgivare är alltid skyldig att anordna medicinska kontroller, när sådana krävs enligt reglerna. Läs mer om hur du anordnar en medicinsk kontroll i vår vägledning för dig som är arbetsgivare.

Vägledning medicinska kontroller för arbetsgivare, pdf

Observera att även ensamföretagare omfattas av regler om medicinska kontroller om de arbetar med

  • allergiframkallande kemiska produkter
  • fibrosframkallande damm
  • metaller.

Medicinska kontroller kan bestå av olika undersökningar

En medicinsk kontroll är en undersökning av arbetstagares hälsa, som ska utföras av en läkare med särskild kompetens. För handintensivt arbete kan undersökningen också utföras av legitimerad fysioterapeut, legitimerad naprapat eller legitimerad kiropraktor.

I medicinska kontroller och andra hälsoundersökningar kan ingå samtal, frågeformulär, kroppsundersökningar och provtagningar. Läkarundersökningar är oftast en del av den medicinska kontrollen.

Läs mer i vägledningarna för medicinska kontroller i arbetslivet.

  • Vägledning för arbetsgivare – medicinska kontroller, pdf, öppnas i nytt fönster
  • Vägledning till den som utför medicinska kontroller, pdf, öppnas i nytt fönster

De kontroller och undersökningar som regleras av Arbetsmiljöverket ska inte sammanblandas med de allmänna hälsokontroller som utförs inom många företag.

Syftet med medicinska kontroller och andra hälsoundersökningar

Genom medicinska kontroller och hälsoundersökningar kan du som arbetsgivare minska riskerna för arbetstagarna på flera sätt.

  • Genom medicinska kontroller och andra hälsoundersökningar kan du som arbetsgivare

    • upptäcka tidiga tecken på ohälsa, sjukdom eller skada hos arbetstagaren, som beror på arbetsmiljön
    • förhindra att ohälsa, sjukdom eller skada, som arbetstagaren redan har, förvärras av arbetsmiljön, exempelvis när personer med allergi arbetar i en miljö där risk finns för nya allergier.
  • Genom medicinska kontroller och andra hälsoundersökningar kan du som arbetsgivare:

    • Säkerställa att arbetstagaren har tillräcklig fysisk och psykisk förmåga för arbete under extrema påfrestningar. Till exempel för arbeten med rök- eller kemdykning, klättring med stor nivåskillnad eller dykeriarbete.
    • Upptäcka hälsotillstånd hos arbetstagaren som ökar risken för skada eller olycksfall, till exempel stor trötthet vid nattarbete, eller nedsatt omdöme eller reaktionsförmåga hos fordonsförare.
    • Skydda medarbetare runt en viss arbetstagare från att råka ut för ohälsa eller skada, som kan ske till följd av ohälsa, sjukdom eller skada hos arbetstagaren. Ett exempel är teamarbete i en riskfylld miljö.
  • Genom medicinska kontroller och andra hälsoundersökningar kan du som arbetsgivare få återkoppling om eventuella risker i arbetsmiljön som du inte uppmärksammat. Återkopplingen kan till exempel innehålla förslag på förebyggande åtgärder till både arbetsgivare och arbetstagare.

    Som arbetsgivare kan du på det sättet få en uppfattning om hur arbetsmiljöarbetet fungerar på arbetsplatsen.

Tjänstbarhetsintyg krävs för vissa typer av arbeten

Ett så kallat tjänstbarhetsintyg är ett intyg på att arbetstagare har tillräckligt god hälsa för att klara av den ökade risk för ohälsa eller skada, som arbetet innebär. Du som arbetsgivare måste se till att dina arbetstagare har ett tjänstbarhetsintyg om du ska sysselsätta dem i

  • arbete med vissa allergiframkallande kemiska produkter
  • arbete med fibrosframkallande damm som asbest, vissa oorganiska fibrer och kvarts
  • arbete med vissa metaller som bly, kadmium och kvicksilver
  • fysiskt ansträngande arbete som klättring med stor nivåskillnad, rök- och kemdykning och dykeriarbete.

Bedömningen görs i samband med en medicinsk kontroll, som utförs av en läkare med särskild kompetens. Om läkaren bedömer att arbetstagarens hälsa är tillräckligt god, kan läkaren utfärda ett tjänstbarhetsintyg för arbetstagaren.

Den särskilda kompetens som läkaren ska ha hittar du i bilagorna till Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:15) om medicinska kontroller i arbetslivet. 

Ett utländskt tjänstbarhetsintyg måste motsvara ett svenskt

Om en arbetstagare har ett utländskt tjänstbarhetsintyg ska du som arbetsgivare säkerställa att detta intyg motsvarar ett tjänstbarhetsintyg som är utfärdat i Sverige, innan du får sysselsätta arbetstagaren i det aktuella arbetet.

Det innebär att den medicinska kontroll som ligger till grund för det utländska tjänstbarhetsintyget ska uppfylla samtliga krav som finns i de svenska föreskrifterna. Det kan till exempel handla om de uppgifter som måste finnas i intyget, innehållet i en läkarundersökning och läkarens kompetens.

Arbetsmiljöverket bedömer inte intygets giltighet förrän det blir aktuellt i ett tillstånds- eller tillsynsärende. Bedömningen grundas då på arbetsgivarens utredning. Utredningen ska innehålla dokumentation som visar att den medicinska kontrollen uppfyller svenska krav. Dokumentationen ska vara skriftlig och på svenska.

Måste alla delta i en medicinsk kontroll?

En arbetstagare kan alltid tacka nej till att delta i en medicinsk kontroll – alla medicinska kontroller och hälsoundersökningar är frivilliga. Du som arbetstagare bör dock tänka på att en medicinsk kontroll är en del i arbetet med att skydda dig och andra från ohälsa, skada eller sjukdom.

Om en arbetstagare tackar nej till en medicinsk kontroll som är knuten till en bedömning för tjänstbarhetsintyg, kan ett tjänstbarhetsintyg inte utfärdas. I sådana fall får inte arbetsgivaren sysselsätta arbetstagaren i arbete som kräver ett sådant intyg.

Arbetsgivaren betalar för medicinska kontroller

Medicinska kontroller och hälsoundersökningar som arbetsgivaren gör enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter får inte medföra några kostnader för arbetstagaren. Detta styrs av EU:s ramdirektiv om arbetsmiljö och följer även av förarbetena till arbetsmiljölagen.

EU:s ramdirektiv om arbetsmiljö omfattar en allmän bestämmelse om att åtgärder som rör säkerhet, hygien och hälsa i arbetet under inga förhållanden får medföra några kostnader för arbetstagarna (Artikel 6.5 direktiv 89/391/EEG).

I arbetsmiljölagens förarbeten anges att kostnaderna för arbetsmiljöförbättrande åtgärder ska vara en del av företagens produktionskostnader (Proposition 1976/77:149, s.192).

Arbetsgivaren ansvarar för de risker som kan vara orsaken till en medicinsk kontroll

Som arbetsgivare ansvarar du för att minska de risker som kan vara orsaken till en medicinsk kontroll, precis som du har ansvar för all arbetsmiljö. Du ska känna till arbetsmiljölagen och övriga arbetsmiljöregler.

Få bättre arbetsmiljö genom att jobba systematiskt

Du som arbetsgivare behöver jobba systematiskt med arbetsmiljön för att den ska bli bättre. Våra föreskrifter om systematiskt arbetsmiljöarbete gäller för alla arbetsgivare – oavsett verksamhet eller de risker som du och dina anställda kan utsättas för.

Systematiskt arbetsmiljöarbete

Arbetstagare och skyddsombud är viktiga för en god arbetsmiljö

Arbetstagare och skyddsombud har en viktig roll i arbetsmiljöarbetet. Som arbetsgivare ska du ge alla arbetstagare möjlighet att delta i arbetsmiljöarbetet. Till exempel kan du låta arbetstagarna föreslå åtgärder eller lämna synpunkter på åtgärder som du har genomfört.

Arbetstagares medverkan i arbetsmiljöarbetet

Du som arbetstagare ska medverka i arbetsmiljöarbetet och delta i att genomföra de åtgärder som behövs för att åstadkomma en god arbetsmiljö. Du ska följa arbetsgivarens instruktioner. Du ska också rapportera till din arbetsgivare eller till ditt skyddsombud, om arbetet innebär omedelbar och allvarlig fara för liv eller hälsa.

Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd

Senast uppdaterad 2024-12-09