Riskbedömning av smittrisk

Du som är arbetsgivare är ansvarig för att hantera smittrisker i din verksamhet. På den här sidan finns information om tillvägagångssätt för att utreda och bedöma smittrisker i arbetsmiljön.

Arbetsgivaren är ansvarig för bedömning av smittrisk

Du som är arbetsgivare ska regelbundet undersöka och bedöma smittrisker på arbetsplatsen, precis som du är ansvarig för andra risker. Riskbedömningen ska leda till förslag på åtgärder som tar bort eller minskar riskerna. Riskbedömningen och beslutade åtgärder ska vara skriftliga.

Vid förändringar i verksamheten eller om det uppstår nya risker eller kunskaper om smittämnen eller smittvägar ska du göra en ny riskbedömning. Det gäller även om det sker yttre förändringar som påverkar riskerna för arbetstagare i verksamheten, till exempel omfattande smittspridning i samhället.

Att göra en utredning och riskbedömning av smittrisk

Du som arbetsgivare behöver undersöka och granska alla faktorer som kan utgöra en risk för smitta. Det kan till exempel vara brister i lokaler, ventilation, arbetsutrustning, arbetsmetoder eller rutiner.

Undersök även alla olika arbetsmoment och situationer och bedöm vilka risker de kan medföra för arbetstagare och för verksamheten. Människor kan vara olika känsliga för infektioner och dess följder.

När du som är arbetsgivare undersöker och bedömer smittrisker ska alltid de här frågorna ingå: 

  • Vilka arbetsmoment kan innebära smittrisk?
  • Hur skulle smittämnen kunna orsaka infektion eller orsaka att arbetstagare blir varaktiga bärare av smittämnen?
  • Vilka och hur allvarliga konsekvenser kan det få för den enskilda arbetstagaren att bli utsatt för smittämnen? Det gäller även eventuella biverkningar av infektionssjukdomens behandling.
  • Under hur lång tid riskerar arbetstagaren att utsättas för smittämnen i arbetet?

Du som är ansvarig för en verksamhet som avsiktligt arbetar med smittämnen kan läsa mer på sidan om användning av mikroorganismer

LÄNK till ämnessidan om avsiktliga smittrisker

Här kan du läsa mer om vilka krav som finns vid riskbedömning av smittrisker

Riskbedömning – hur allvarliga är riskerna i din arbetsmiljö

Se till att ha rätt kompetens för riskbedömningen

Det är viktigt att den som gör en riskbedömning av smittrisker har lämplig kompetens. Om du som arbetsgivare inte har den kompetensen själv, eller har tillgång till sådan kompetens inom din egen organisation, behöver du anlita expertis utifrån. Ibland har företagshälsovården sådan kompetens.

För att bedöma specifika smittrisker kan du också få stöd av information från en arbets- och miljömedicinsk klinik, Folkhälsomyndigheten eller Statens veterinärmedicinska anstalt.

LÄNK Checklista pdf länkad idag på av.se

LÄNK Risker i arbetsmiljön (AFS 2023:10), kap 11 

Senast uppdaterad 2024-10-24