Uppdatering av ändrade uppgifter

En del av de uppgifter som ska lämnas vid anmälan eller tillståndsansökan om GMM-verksamhet kan ändras med tiden. Du som verksamhetsutövare ansvarar för att uppdatera uppgifterna eller att göra en ny anmälan om det behövs.

I respektive bilaga till Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:13) om risker vid vissa typer av arbeten, kap 9. innesluten användning av genetiskt modifierade mikroorganismer finns information om vilka uppgifter som du behöver uppdatera.

Om uppgifterna är markerade med en asterisk * ska du uppdatera uppgiften. Om uppgifterna är markerade med två asterisker ** ska du göra en ny anmälan eller ansökan om tillstånd. Du ska också meddela Arbetsmiljöverket om en GMM-användning eller GMM-verksamhet har upphört.

Så här gör du en uppdatering av ändrade uppgifter

Använd blanketten "Uppdatering av GMM-verksamhet" för att anmäla uppdateringar.

Gäller det en F- eller L-verksamhet, skicka uppdateringen till arbetsmiljoverket@av.se. Ange ”Uppdatering av GMM-verksamhet” i ämnesraden.

Gäller det en R-verksamhet, skicka uppdateringen till H-registrator, Arbetsmiljöverket, Box 9082, 171 09 Solna med rekommenderad säker post.

LÄNK Blankett: Uppdatering av GMM-verksamhet

Vad händer med min uppdatering?

När din uppdatering kommer till Arbetsmiljöverket registrerar vi den och ger ditt ärende ett diarienummer. Diarienumret används sedan för all korrespondens i uppdateringsärendet. Din verksamhets diarienummer ändras inte av uppdateringen.

En sakkunnig handläggare får ärendet och läser igenom uppdateringen. Om något är oklart eller fattas, kommer handläggaren att höra av sig till dig för att få kompletterande uppgifter.

När vi har granskat uppdateringen och registrerat uppgifterna, skickar vi en bekräftelse på att uppdateringen är mottagen och avslutar ärendet.

LÄNK: Förordning 2000:271
LÄNK: GMM (AFS 2023:13, kap 9)

Senast uppdaterad 2024-10-23