Information om ansökan av asbesttillstånd

När ditt företag ska riva asbest, bearbeta asbesthaltigt material, eller analysera eller forska om asbest måste du som arbetsgivare ansöka om tillstånd hos Arbetsmiljöverket. På den här sidan hittar du information om hur du ansöker och vad du behöver bifoga för dokument.

Tillståndsansökan för arbete med asbesthaltigt material

Ditt företag måste ha tillstånd för att få arbeta med eller hantera asbesthaltigt material. Det är du som arbetsgivare som ska ansöka om tillståndet och du kan inte överlåta ett beviljat tillstånd till någon annan.

När du har fått tillstånd för att riva asbest måste du skicka in en anmälan till Arbetsmiljöverket varje gång du påbörjar ett nytt arbete.

För att ditt företag ska få ett tillstånd måste arbetstagarna och den som leder arbetet ha genomgått medicinska kontroller och fått godkända tjänstbarhetsintyg för arbetet. De ska även ha genomgått en asbestutbildning och fått ett giltigt utbildningsbevis.

Det finns tre asbesttillstånd att ansöka om

  • rivning av asbest

  • bearbetning och behandling av asbest

  • forskning, utveckling och analys av asbest.

Arbetsmiljöverket ger vanligtvis tillstånd för rivning av asbesthaltigt material för ett år vid din första ansökan. Nästkommande ansökan om tillstånd beviljar vi vanligen för treårsperioder.

Ett tillstånd för bearbetning och behandling är tidsbegränsat och tiden för tillståndets giltighet kan variera. Tillstånd för forskning utveckling och analys ges för treårsperioder.

Förutom regler i föreskrifterna om asbest finns regler i till exempel kemiska arbetsmiljörisker och i systematiskt arbetsmiljöarbete att ta hänsyn till.

LÄNK Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:13) om arbete med risk för exponering för asbest, 3 kap.

LÄNK Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:10) om bestämmelser om kemiska riskkällor och vissa grupper av kemiska riskkällor, avd. V, kap 7 och 8

LÄNK Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:1) om bestämmelser om systematiskt arbetsmiljöarbete – grundläggande skyldigheter för dig med arbetsgivaransvar

Kortvarig bearbetning och behandling av asbesthaltigt material kräver inte tillstånd

Med kortvarig bearbetning och behandling av asbesthaltigt material avses arbete kortare än en persontimme. Vid sådana arbeten behövs inget tillstånd från Arbetsmiljöverket.

Med persontimme menas den arbetsmängd som kan utföras av en person under en timme (60 minuter), eller motsvarande arbete av två personer under 30 minuter vardera eller av fyra personer under 15 minuter. Tänk på att i den totala arbetstiden vid exempelvis borrning av hål ingår även förarbete på platsen, omhändertagande av asbesthaltigt avfall och städning av arbetsplatsen efter arbetet.

Bygga in asbesthaltigt material

För att i framtiden minska risken för exponering för asbest i samband med underhållsarbeten bör det alltid övervägas att avlägsna det asbesthaltiga materialet istället för att bygga in asbest i konstruktionen.

Utbildningsbevis för att hantera asbesthaltigt material

I din tillståndsansökan ska du som arbetsgivare bifoga utbildningsbevis för dem som leder och deltar i arbetet. Utbildningsbevisen gäller i fem år och därefter ska du genomföra en kompletterande utbildning.

Utbildningens längd är beroende av vilket tillstånd du söker:

  • Utbildning för tillstånd om rivning av asbest är vanligen fyra dagar.

  • Utbildning för bearbetning och behandling samt utbildning för tillstånd om forskning, utveckling och analys av asbestprover är vanligen en dag.

  • Lämplig längd för den kompletterande utbildningen är en dag.

Den kompletterande utbildning ska bestå av kunskapsrepetition och information om aktuellt kunskapsläge, vilket bland annat kan innefatta information om ny teknik, nya metoder och ändrade regelverk.

Arbetsmarknadens parter har i samråd med Arbetsmiljöverket utarbetat detaljerade utbildningsprogram för att infria bestämmelsens krav.

Särskild utbildning för rivning av asbest

Särskild utbildning om asbest gäller för dem som ska utföra rivning av asbesthaltigt material. Utbildningen bör fokusera på åtgärdsstrategier och praktiska övningar.

Utbildningen bör minst innehålla avsnitt om

  • asbestens egenskaper, hälsoeffekter och förekomst

  • skyddsåtgärder och nödfallsåtgärder

  • hantering av personlig skyddsutrustning, arbetsmetoder och kontrollåtgärder

  • på- och avklädning samt skötsel av personlig skyddsutrustning

  • avfallshantering och saneringsåtgärder

  • bestämmelser om medicinska kontroller

  • rivningsteknik med praktiska tillämpningsövningar

  • kontroll, skötsel och filterbyte på luftrenare och dammsugare

  • eftersanering och avfallshantering.

Allmän utbildning för bearbetning och behandling

Allmän utbildning om asbest är en utbildning för dem som behöver ett tillstånd för bearbetning och behandling av asbest, samt för dem som arbetar med forskning och analys av asbest.

En utbildning för bearbetning och behandling bör vara anpassad för respektive verksamhet och innehålla avsnitt om

  • asbestens egenskaper och hälsoeffekter

  • skyddsåtgärder, personlig skyddsutrustning och arbetsmetoder

  • avfallshantering

  • bestämmelser om medicinska kontroller

  • kontroll och skötsel av personlig skyddsutrustning

  • skötsel och filterbyte på luftrenare och dammsugare

  • eftersanering samt avfallshantering.

Sanktionsavgift om utbildningsbevis saknas

Arbetsmiljöverket kan ta ut en sanktionsavgift om giltiga utbildningsbevis inte kan uppvisas vid en inspektion. En sanktionsavgift kan utdömas på 50 000 kronor för varje person som saknar giltigt utbildningsbevis.

Medicinska kontroller och tjänstbarhetsintyg

Du som arbetsgivare ska se till att alla arbetstagare som ska arbeta med asbest genomgår en medicinsk kontroll och får ett tjänstbarhetsintyg utfärdat. Du ska även bifoga tjänstbarhetsintyget för alla arbetstagare som ska arbeta med asbest i din ansökan om tillstånd. Den medicinska kontrollen och tjänstbarhetsintyget ska genomföras av en legitimerad läkare med specialistkompetens inom arbets- och miljömedicin eller motsvarande.

Tjänstbarhetsintyget gäller i tre år. Därefter ska en ny medicinsk kontroll och tjänstbarhetsbedömning genomföras och arbetstagaren ska få ett nytt tjänstbarhetsintyg.

Du hittar kompetenskraven för läkare som gör tjänstbarhetsbedömning i Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:15) om medicinska kontroller i arbetslivet.

LÄNK Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:15) om medicinska kontroller i arbetslivet

Hanterings- och skyddsinstruktioner

Om ditt företag arbetar med asbesthaltigt material ska du som arbetsgivare se till att det finns skriftliga hanterings- och skyddsinstruktioner. Dessa ska du bifoga i din ansökan till Arbetsmiljöverket.

Hanterings- och skyddsinstruktionerna kan vara en komplettering till byggarbetsplatsens arbetsmiljöplan, som upprättas i enlighet med bestämmelser i föreskrifterna om byggnads- och anläggningsarbete. Se till att objektsanpassa instruktionerna till det aktuella rivningsarbetet innan rivningen påbörjas.

Hanterings- och skyddsinstruktionerna kan delas in i avsnitt som gäller åtgärder, till exempel

  • att förhindra dammspridning

  • personlig skyddsutrustning

  • andningsskydd

  • arbetsmetod

  • eftersanering

  • avfallshantering

  • personlig hygien.

Nedan hittar du exempel på hanterings- och skyddsinstruktioner samt exempel på instruktioner för olika metoder att sanera asbest.

LÄNK Hanterings och skyddsinstruktioner (vad är detta för dokument/sida?)

LÄNK Rivning innanför inneslutning (pdf)

LÄNK Rivning utanför inneslutning inomhus till exempel glove-bag (pdf)

LÄNK Rivning utomhus (pdf)

Yttrande från skyddsombud

Om företaget har anställda som är anslutna till en facklig organisation kan det regionala skyddsombudet uttala sig om arbetet i ett yttrande. Du som arbetsgivare ska bifoga yttrandet i din ansökan. Om det finns ett lokalt skyddsombud som är utsett av arbetstagarna, ska yttrandet ges från det lokala skyddsombudet.

Det här händer när du ansöker om tillstånd

Ansök fem veckor innan ni har tänkt påbörja arbetet

Skicka din ansökan till Arbetsmiljöverket cirka fem veckor innan ni har tänkt påbörja arbetet. Om uppgifter saknas i din ansökan kommer Arbetsmiljöverket att be dig komplettera ansökan. Då kommer vi att precisera vad som saknas i din ansökan.

Om ditt företag ombildas och ni får ett nytt organisationsnummer måste du som arbetsgivare skicka in en ny ansökan till Arbetsmiljöverket. Du kan inte överlåta ett tillstånd.

Bekräftelse på ansökan om tillstånd

När du har skickat in din ansökan får du en bekräftelse på att Arbetsmiljöverket har tagit emot ansökan. Kontrollera gärna att samtliga bilagor som du har bifogat har registrerats. Om du upptäcker att alla bilagor inte bifogades ansökan, kan du skicka bilagan till oss via e-post. Hänvisa då till ditt diarienummer som finns i bekräftelsen som du får på din ansökan.

Inspektion och eventuell komplettering

Efter att du har skickat in ansökan, kommer Arbetsmiljöverket att ta kontakt med dig för att boka in en inspektion eller för att begära in eventuell komplettering av ansökan. Efter inspektionen kommer Arbetsmiljöverket besluta om tillståndsansökan ska beviljas och för hur lång tid tillståndet ska gälla.

Anmäl rivning av asbest efter att du har fått tillstånd

När ditt företag har fått tillstånd att riva asbest ska du anmäla arbetet på varje enskilt objekt till Arbetsmiljöverket senast två helgfria arbetsdagar innan arbetet påbörjas. Du kan inte göra en anmälan om rivning av asbest utan att ha fått ditt tillstånd beviljat.

Sanktionsavgift om giltigt tillstånd saknas

Om Arbetsmiljöverket får information om att du som arbetsgivare inte har ett giltigt tillstånd kan en sanktionsavgift tas ut. Avgiften varierar beroende på vilken typ av asbestarbete som du har utfört samt hur många anställda företaget har. För rivning av asbest utan giltigt tillstånd är den lägsta avgiften 40 000 kronor och den högsta avgiften 400 000 kronor.

Brott mot arbetsmiljölagen kan leda till en företagsbot

Det finns även andra regler i asbestföreskrifterna som kan leda till att du som arbetsgivare riskerar att dömas för brott mot arbetsmiljölagen om du inte följer dem. Då kan du få betala en företagsbot.

Avslag på tillståndsansökan

Det finns tillfällen då Arbetsmiljöverket inte beviljar tillstånd för att hantera asbesthaltigt material. Det kan till exempel vara att du som arbetsgivare inte följer reglerna eller uppfyller kraven i föreskrifterna, eller om asbestarbete har utförts utan tillstånd.

Arbetsmiljöverket kan återkalla asbesttillstånd

Arbetsmiljöverket kan återkalla tillstånd av säkerhetsskäl. Det kan vara om rivning inte har utförts på ett säkert sätt eller om ett företag har lånat ut sitt tillstånd till ett annat företag. Vi kan även återkalla tillstånd om ett företag inte har anmält rivning av asbest till Arbetsmiljöverket eller om handlingarna kopplade till asbesttillståndet inte finns på arbetsplatsen där arbetet utförs.

Fel organisationsnummer och firmanamn i formuläret

Arbetsmiljöverket får uppgifter om företag från Statistiska centralbyrån (SCB). Om ditt organisationsnummer eller firmanamn är felaktigt i formuläret kan du vända dig till SCB. På deras webbplats kan du kontrollera uppgifterna.

Om du skriver fel organisationsnummer eller ett organisationsnummer som inte finns går det inte att göra en e-anmälan. Då behöver du använda vår pdf-blankett för att ansöka om tillstånd. Fyll i och skicka via e-post eller post till Arbetsmiljöverket.

Blanketter på engelska

Här hittar du blanketter eller formulär för tillstånd- och anmälan av asbest finns översatt på engelska språket.

LÄNK Reporting removal of asbestos, pdf?

LÄNK Asbestos demolition permit application, pdf

LÄNK Asbestos handling research permit application, pdf

LÄNK Asbestos machining permit application, pdf

Senast uppdaterad 2024-10-04