Anmälan om rivning av asbest
När du som arbetsgivare har fått tillstånd för att riva asbest ska du skicka in en anmälan till Arbetsmiljöverket för varje nytt objekt där rivning av asbest ska utföras.
Tänk på att du som arbetsgivare måste ha tillstånd för att riva asbesthaltigt material innan du anmäler rivning av asbest.
Anmäl rivning av asbest till Arbetsmiljöverket
Du anmäler rivning av asbest genom att fylla i ett webbformulär. Du kan också fylla i en blankett som du skickar till Arbetsmiljöverket via e-post. Anmälan till Arbetsmiljöverket ska helst göras två helgfria arbetsdagar innan du ska påbörja arbetet.
LÄNK BLANKETT
När du har skickat in din anmälan får du en bekräftelse på att din anmälan är mottagen av Arbetsmiljöverket. Du som arbetsgivare ska se till att bekräftelsen finns tillgänglig på arbetsplatsen där rivningen utförs, så att ni kan visa upp det om Arbetsmiljöverket besöker arbetsplatsen.
Vid mycket brådskande arbeten, exempelvis vid en vattenläcka, kan du ta kontakt med Arbetsmiljöverkets regionkontor där arbetet ska utföras. Då kan du få ett muntligt besked av Arbetsmiljöverket att arbetet kan påbörjas omedelbart.
Din anmälan ska innehålla följande uppgifter:
- Adressen till rivningsobjektet.
- Namn och adress till den som har beställt arbetet.
- Datum för rivningens början och slut.
- Rivningsarbetets art, omfattning och typ av asbesthaltigt material.
- Den beräknade mängden asbesthaltigt avfall, vem som ska transportera bort avfallet och var avfallet ska slutligt omhändertas.
Senast uppdaterad 2024-10-04