Vilka krav gäller för kemiska riskkällor?

Kemiska arbetsmiljörisker förekommer inom många olika yrken och kan vara väldigt varierande beroende på vilken kemisk riskkälla ni arbetar med eller exponeras för i er verksamhet. Därför måste du som arbetsgivare söka information om vilka regler som gäller för er verksamhet. Du kan behöva söka i flera olika kapitel i föreskrifterna och även hos andra myndigheter.

Risken för skador från kemiska ämnen och blandningar beror på deras egenskaper och hur mycket arbetstagare blir exponerade för dem. Du som är arbetsgivare kan minska riskerna för arbetstagarna med bra kemikaliehantering. För att få en bra kemikaliehantering behöver du förhålla dig till vissa krav i Arbetsmiljöverkets föreskrifter.

Regler för en bra kemikaliehantering finns i olika kapitel i föreskrifterna om risker i arbetsmiljön

Du som är arbetsgivare och sysselsätter arbetstagare som riskerar att exponeras för kemiska riskällor ska följa Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:10) om risker i arbetsmiljön, avdelning V: kemiska riskkällor.

Föreskrifterna är uppdelade i flera olika kapitel, och beroende på vilka risker som finns i din verksamhet kan du behöva söka informationen om vilka regler som gäller i flera kapitel.

Du behöver ta hänsyn till krav i flera föreskrifter

För att få en bra hantering av kemiska ämnen och blandningar behöver du som är arbetsgivare också uppfylla andra krav i Arbetsmiljöverkets föreskrifter än de som finns i föreskrifterna om risker i arbetsmiljön (AFS 2023:10). Vilka andra krav du behöver uppfylla beror på vilka kemiska ämnen och blandningar som du eller dina arbetstagare hanterar i er verksamhet.

Du hittar kompletterande och förtydligande krav i följande föreskrifter.

  • Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:14) om gränsvärden för luftvägsexponering i arbetsmiljön kompletterar övriga kemikrav med luftgränsvärden för cirka 500 ämnen. Föreskrifterna ställer också krav på hur mätningar av gränsvärden ska utföras och vem som ska utföra dessa mätningar.

    LÄNK till AFS 2023:14

  • Det finns också föreskrifter från Arbetsmiljöverket om asbest och om frisörarbete. Krav för dessa områden återfinns i Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:13) om risker vid vissa typer av arbeten.

    Länk till AFS 2023:13

  • Krav på åtgärder mot kemiska risker finns även i andra delar av Arbetsmiljöverkets föreskrifter, till exempel Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd om

    • planering och organisering av arbetsmiljöarbete – grundläggande skyldigheter för dig med arbetsgivaransvar (AFS 2023:2) i kapitlet om
      • ensamarbete
      • första hjälpen och krisstöd
      • gravida, nyförlösta och ammande arbetstagare
      • minderårigas arbetsmiljö
    • arbetsutrustning och personlig skyddsutrustning – säker användning (AFS 2023:11) i kapitlet om
      • användning av personlig skyddsutrustning
      • användning av trycksatta anordningar
    • utformning av arbetsplatser (AFS 2023:12)
    • medicinska kontroller i arbetslivet (AFS 2023:15).

    Länk till AFS 2023:2
    Länk till AFS 2023:11
    Länk till AFS 2023:12
    Länk till AFS 2023:15

Reach-förordningen ställer krav på dig som använder kemikalier

Även Reach-förordningen ställer krav på dig som använder eller har arbetstagare som använder kemiska ämnen och blandningar. Reach-förordningen är en kemikalielagstiftning som gäller inom hela EU. Den ersätter stora delar av den svenska kemikalielagstiftningen och innehåller flera arbetsmiljökrav. Läs om Reach-förordningen på ämnessidan om Reach.

Förhåll dig till andra myndigheters kemiregler

Användning av kemiska ämnen och blandningar är reglerad i lagstiftning inom flera olika myndigheters områden. För att ha en bra kemikaliehantering kan du som är arbetsgivare därför även behöva förhålla dig till andra myndigheters kemikrav.

  • Kemikalieinspektionen ansvarar för regler om skyldigheter när tillverkare och importörer släpper ut kemiska produkter och vissa varor på marknaden. Det rör sig till exempel om produktinformation, så som säkerhetsdatablad, och om vad produkterna får innehålla. Att släppa ut på marknaden innebär att göra en produkt tillgänglig för någon annan, till exempel genom försäljning.

    Kemikalieinspektionen är ansvarig myndighet för Reach-förordningen och CLP-förordningen.

    Länk Kemikalieinspektionens hemsida, www.kemi.se

  • Läkemedelsverket har ansvar för lagstiftningen när det gäller

    • kosmetiska produkter
    • medicintekniska produkter
    • läkemedel.

    Länk Läkemedelverkets hemsida www.lakemedelsverket.se

  • Myndigheten för samhällsskydd och beredskap stödjer Kemikalieinspektionen i frågor om kemiska produkters brandfarliga, reaktiva och explosiva egenskaper. De har också ansvar för lagstiftning om kemiska risker som berör

    • brandfarliga och explosiva varor
    • transport av farligt gods
    • skydd mot olyckor
    • allvarliga kemikalieolyckor (Seveso).

    Länk Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps hemsida www.msb.se

  • Naturvårdsverket har ansvar för regler om avfall, utsläpp till luft och vatten och för verksamheters egenkontroll.

    Länk Naturvårdsverkets hemsida www.naturvardsverket.se

  • Strålsäkerhetsmyndigheten har regler för hantering av radioaktiva ämnen.

    Länk Strålsäkerhetsmyndighetens hemsida www.stralsakerhetsmyndigheten.se

Arbetsgivaren ansvarar för riskerna med kemiska riskkällor

Som arbetsgivare ansvarar du för att minska riskerna med kemiska riskkällor, precis som du har ansvar för all arbetsmiljö. Du ska känna till arbetsmiljölagen och övriga arbetsmiljöregler.

Arbetstagare och skyddsombud är viktiga för en god arbetsmiljö

Arbetstagare och skyddsombud har en viktig roll i arbetsmiljöarbetet. Som arbetsgivare ska du ge alla arbetstagare möjlighet att delta i arbetsmiljöarbetet. Till exempel kan du låta arbetstagarna föreslå åtgärder eller lämna synpunkter på åtgärder som du har genomfört.

Arbetstagares medverkan i arbetsmiljöarbetet

Du som arbetstagare ska medverka i arbetsmiljöarbetet och delta i att genomföra de åtgärder som behövs för att åstadkomma en god arbetsmiljö. Du ska följa arbetsgivarens instruktioner. Du ska också rapportera till din arbetsgivare eller till ditt skyddsombud, om arbetet innebär omedelbar och allvarlig fara för liv eller hälsa.

Senast uppdaterad 2024-10-29