Arbeta säkert i hamnar

Det finns många olika arbetsmiljörisker vid arbete i hamnar som kan leda till allvarliga skador. Många av riskerna är kopplade till fordon och hantering av last. Men riskerna går att förebygga med ett genomtänkt arbetsmiljöarbete. Att samordna arbetet i en hamn är avgörande.

Risker vid arbete i hamnar

Det finns risker för skador och olyckor vid hamnarbete men också risk för arbetssjukdomar. Några av de vanligaste orsakerna till skador i hamnarbete är att arbetstagare

  • faller eller trampar fel och ramlar
  • träffas av fallande utrustning eller material
  • skadas av fordon.

Särskilt stora är riskerna när last lyfts på eller av fartyg.

Några exempel på vanliga risker för arbetssjukdomar är att arbetstagare

  • utsätts för buller
  • utsätts för vibrationer, till exempel av en maskin som vibrerar
  • utför arbete i dåliga arbetsställningar
  • utför repetitivt arbete.

I en hamn samsas många olika arbetsgivare och verksamheter. Det innebär särskilda risker för allvarliga olyckor. Ni som bedriver arbete i en hamn måste därför samordna arbetsmiljöarbetet, så att ni tillsammans upptäcker riskerna och genomföra rätt åtgärder.

Vem samordnar om flera arbetar i samma hamn?

Förebygg risker för att arbetstagare faller

  • Se till att förbindelseleder för ombordstigning, transport och landstigning är säkra. Exempel på lämpliga åtgärder är att:

    • Sätta upp skyddsnät utefter kajen på vardera si­da om förbindelseleder till fartyg. Skyddsnätet bör sträcka sig cirka två meter utefter kajen.
    • Inte blockera fasta förbindelseleder till lastrum i onödan. Håll dem öppna i så stor utsträckning som möjligt.
  • Det är viktigt att luckor och annan liknande fartygsutrustning inte hindrar framkomligheten på däck. Avståndet mellan upplagda luckor och lucköppningen bör vara minst 1 meter. Om det inte går, kan det vara nödvändigt att placera luckorna på land.

  • Vid arbete med lastsäkringsutrustning på staplade containrar är det viktigt att minimera risken för att arbetstagare faller. Om redaren använder sig av semiautomatiska- eller automatiska vridlås kan merparten av arbetet utföras från landsidan.

    Vid de tillfällen redaren använder sig av manuella vridlås är det lämpligt att arbete på containertak utförs från en arbetskorg som är fäst i hamnkranens containerok.

Förebygg risker för att arbetstagare skadas av fallande föremål

  • Föremål faller inte alltid rakt ner. En tappad lastbom med hisslinor och gajar kan svepa över ett större område, till exempel om ett fartyg har slagsida eller om gajarna styr den tappade lastbommen. Hela den intilliggande kajen kan därmed vara ett riskområde.

    Området nedanför en ramp är särskilt riskabelt, om till exempel fordon på rampen oavsiktligt kommer i rullning eller gods rasar ur ett fordon.

  • Att lasta och lossa virkespaket innebär risker. Förebygg riskerna, till exempel genom att se till att virkespaket är täckta och att eventuella hål är markerade på täckningen.

  • Vid sektionslastning eller liknande arbete finns risk att föremål eller utrustning faller. Förebygg riskerna, till exempel med ett skyddsnät eller liknande. Säkra skyddsnätet nedtill, så att inga föremål faller mellan nät och den stuvade lasten.

  • Se till att förare har möjlighet att ta bort stenar och is från lastbärare och fordon. Anordna gärna en arbetsstation där förarna kan stanna och kontrollera fordonen och vidta åtgärder på ett säkert sätt.

  • Se till att det går att säkerställa lastbärarens vikt före lyft. Väg gärna lastbärare redan när de tas emot i hamnen.

    Om lyftanordningens förare inte kan avläsa kranvågen från manöverplatsen kan det behövas en särskild person för att läsa av vikten och meddela den till föraren.

Förebygg risker med fordon

  • Sträva efter att separera fotgängare från fordon och olika fordonsslag från varandra. Då minskar risken för att arbetstagare till fots blir påkörda av fordon och att olika fordonsslag krockar med varandra.

    Om det inte går att separera är det lämpligt att exempelvis

    • ha tillräckligt breda körvägar
    • hålla körvägarna öppna, så att till exempel ambulanser och andra ut­ryckningsfordon kan komma fram
    • anordna särskilda gång- och körvägar med markeringar som visar vad vägarna är till för
    • enkelrikta trafik
    • sätta upp avspärrningar, trafikspeglar och varningsskyltar
    • ha trafikvakt där det behövs
    • hägna in hamnområdet och kontrollera vilka som kan ta sig in.
    • Fordon och järnvägsvagnar bör vara både bromsade och klossade eller säkras på annat sätt för att de inte ska komma i oavsiktlig rullning.
    • Varna de som berörs av en förflyttning. Ofta kan det behövas en trafikvakt som har detta ansvar.
  • Ofta behövs kraftig belysning, över 100 lux, särskilt där person- och fordonstrafik blandas, till exempel vid ramper i färjeläge eller ro-ro-läge.

    • Armaturer kan behöva avbländas vid kajkanten för att sjöfarande inte ska bländas. Avblända armaturerna ovanför 90° från lodlinjen. Justera också ljuskällans riktning, höjd och typ av ljus för att minska risken för bländning.
    • Särskild belysning på motorredskap kan behövas om den normala allmänbelysningen är skymd och detta inte kan åtgärdas. Särskild belysning kan också behövas vid arbete i containrar, järnvägsvagnar och lastrum.

Förebygg risker vid lyft av last på eller av fartyg

När man lyfter last finns många risker, till exempel om man använder flera lyftanordningar samtidigt. Ett annat riskfyllt arbete är kransning runt en lucköppning i mellandäck när en truck arbetar från ett underrum.

Samråd alltid med ansvarigt fartygsbefäl innan ni påbörjar arbete med lastning och lossning.

  • En del lyft, särskilt med fartygets egna lyftanordningar, kan orsaka sådan rörelse av fartyget att det kan bli nödvändigt att avbryta annat arbete ombord eller vidta andra skyddsåtgärder, till exempel spärra av farliga områden.

  • Kontrollera fartygets stabilitet fortlöpande vid lossning och lastning, särskilt för sidoportsfartyg. Dålig stabilitet kan ge slagsida. Rasrisken ökar med ökad slagsida, men kan finnas redan vid mindre än 2° slagsida, till exempel vid stapling av virkespaket.

    Lämpliga åtgärder:

    • I samband med kransning: Sätt först tvärskeppsstuvar på plats så att fartyget lastas ner och blir så stabilt som möjligt. Påbörja därefter uppsättning långskepps.
    • Placera kollin med sin längsta sida tvärskepps.

Som arbetsledning ska du hålla dig underrättad

Som arbetsledning på land ska du samråda med ansvarigt fartygsbefäl, till exempel om åtgärder mot slagsida behövs.

Du ska även, så långt som möjligt, hålla dig underrättad om åtgärder från fartygets besättning som kan påverka risken för att gods rasar eller påverkar fartygets trim, stabilitet eller stresskriterier. Sådana åtgärder kan till exempel vara att förändra fartygets viktfördelning genom omdisponering av ballast.

Arbetsmiljön är arbetsgivarens ansvar

Som arbetsgivare har du ansvar för arbetsmiljön. Du ska känna till arbetsmiljölagen och övriga arbetsmiljöregler.

Som arbetsgivare ska du regelbundet bedöma riskerna med alla verksamheter på arbetsplatsen och genomföra de åtgärder som behövs för att minimera riskerna. Du ska följa upp åtgärderna och justera dem när det behövs. Att ana­lysera tillbudsrapporter kan vara ett bra underlag för att förbättra arbetsmiljön.

Du ska också ge arbetstagarna möjlighet att delta i arbetsmiljöarbetet. Exempelvis genom att tillsammans med arbetstagarna hitta lösningar för att åtgärda inrapporterade felaktigheter, förslitningar och skador som kan äventyra arbetstagarnas säkerhet.

Du som arbetar i hamnen arbetar på många olika fartyg. Därför är det viktigt att du är observant på fartygen och deras anordningar.

Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd

Senast uppdaterad 2024-12-04